Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

• sunh

Medlem
    26 november, 2008 vid 20:38
    Perrapops;518267 wrote:
    Har ett North sails Natural 7.0 med passande mast Gun constant curve 75:% kol . 4.60
    Kan slänga med en förlängare och mastfot för priset av 2500.
    Prylarna är från 04-05
    slänger med ett mastfodral också

Intressant! Hur är det med frakt på grejerna till Kalmar/Nybro/Karlskrona?

• sunh

Medlem
    26 november, 2008 vid 20:45
    Knatte;518280 wrote:
    Kan bara hålla med Rasmus ! Köp inget Zero 5 segel till en sådan bräda. Ej heller Local spirit. Då har du ingen chans att utnyttja brädans potensional. Som att sätta i en porsche motor i en wv-bubbla. En massa potential som du aldrig kan uttnyttja:blush:

Som att göra såhär med andra ord: http://www.race-taxi.ch/indexx.htm.
    Nyttig tråd för mig det här. Lärt mig apmycket på några dagar
    De sålde ut ett Neilpryde Diablo 8,2-00 för 1200 på surfers.se. 496 i luff. För stort kanske? Vilken mast ska man ha?

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2008 vid 00:58

8.2 är lite väl stort ja. Det går att segla med monstersegel på en liten bräda men det är rätt svårt och man vinner rätt lite på det. Min erfarenhet är at det man märker mest är att brädan känns trög i gipparna.

• sunh

Medlem
    27 november, 2008 vid 21:42

Gaastra 7,5 komplett rigg skickas till mig efter helgen. 2000 kr med frakt tycker jag låter som ett helt kanon pris. Har inga camber men ska vara snabbt ändå.

Men ska man ha för segel när det blåser som bara den då? Freeride/freerace strax över fem eller vågsegel 4,7-5,0? 5,7an känns jobbig när den blir överriggad vid sisådär 12-13 sekunder meter.

Tack för all hjälp!

• marden

Medlem
    27 november, 2008 vid 21:56

när det blåser 12 o (eftersom du är så nära ankdammen) nästan upp mot 20m/s ska du hänga på ett riktigt race gaastra segel runt 6,5m2:)
    (se tidigare förslag)

• kinetic

Medlem
    27 november, 2008 vid 23:22

6.5 i uppemot 20m/s? Mja…kanske om man har ”plattvatten” o heter Dunkerbeck i efternamn, ja förutom att man väger runt 105kg muskler då…
    Skulle gissa att ”normala” seglare blir överriggade med 6.5 kring 16-17m/s i byarna, även om det är plattvatten…Jag har personligen gått ut med helt idiotiska segelstorlekar emellanåt, ibland funkar det över förväntan o andra gånger inte alls, men inte ens jag skulle få för mig att köra 6.5 i byar på 20m/s, inte ens på plattvatten…Iofs e jag en amatör då…

• marden

Medlem
    28 november, 2008 vid 13:00

16-17 kan va nästan 20

• sunh

Medlem
    28 november, 2008 vid 18:35

Pengarbrist råder det ju alltid. Så få se kanske köper något mindre freerace i juli efter första sommarjobbslönen. GTRn får jag i julkapp:). Kanske på skoj skull ska prova seglet till min gamla bräda när det blåser skjortan. Ett prominent sails 5,7 – 90 med två camber. Funkar fint på den gamla Bic 210 slalombrädan från 86 iallafall:) Bara lite så jag vet jag ska leta efter jag frågar om mindre segel.

• Knatte

Gäst
    29 november, 2008 vid 12:17

@Sunh 518581 wrote:

Pengarbrist råder det ju alltid. Så få se kanske köper något mindre freerace i juli efter första sommarjobbslönen. GTRn får jag i julkapp:). Kanske på skoj skull ska prova seglet till min gamla bräda när det blåser skjortan. Ett prominent sails 5,7 – 90 med två camber. Funkar fint på den gamla Bic 210 slalombrädan från 86 iallafall:) Bara lite så jag vet jag ska leta efter jag frågar om mindre segel.

Skit, pomfritt alltså… Prominent sails -90 är det ju antikvärde på 🙂 Verkligen limited edition där :smirk: De var ovanliga redan på sin tid!

• sunh

Medlem
    29 november, 2008 vid 18:55

Blev lite sur idag när vi gjort upp på mejl om GTR:en. Va en kille som hämtat det hemma hos honom idag. Många månader kvar dock

• sunh

Medlem
    29 november, 2008 vid 22:22

North sails Natural 7,0 läste jag va ett freemove. Inte direkt ett freerace som jag letar efter. Jag känner inte för att så mycket mer än 2500 kr på ett segel och en mast.

• stoorfaen

Medlem
    1 december, 2008 vid 11:51

Tjena! Jag går i lite samma tankar själv. Sitter på en hawk 108 och kör nu en äldre NP jet 7,4 som största. Jag vill gradera upp mig och har funderat på fullrace eller nått med minicambers. Vad ska jag sattsa på? Drömmer om en fullrigg måste jag erkänna och gärna nått större runt 8,0-8,5. Vad motsvarar en fullcambermacka på 8,0 jmf med ett utan cambers? Vilket vindregister kan jag få? Idag tror jag att jag kör från 6,5 m/s på jetten, vill dock att det ska smattra bra istället för bara plana. 😀

• getwet

Medlem
    1 december, 2008 vid 16:19

@stoorfaen 518852 wrote:

Tjena! Jag går i lite samma tankar själv. Sitter på en hawk 108 och kör nu en äldre NP jet 7,4 som största. Jag vill gradera upp mig och har funderat på fullrace eller nått med minicambers. Vad ska jag sattsa på? Drömmer om en fullrigg måste jag erkänna och gärna nått större runt 8,0-8,5. Vad motsvarar en fullcambermacka på 8,0 jmf med ett utan cambers? Vilket vindregister kan jag få? Idag tror jag att jag kör från 6,5 m/s på jetten, vill dock att det ska smattra bra istället för bara plana. 😀

Eftersom du känner Polman, och det vill ju alla surfare göra så bjuder jag härmed in dig till en dag på Fituna när brisen behagar komma tillbaka så ska du få prova fullraceriggar allt från 5.2 till 8.8 om du vill på din Hawk.:wink:

• stoorfaen

Medlem
    1 december, 2008 vid 18:00

Åhh! Jag kommer supergärna! 😀 Ska höra med Polman men han börjar bli gammal och har inte lika mycket att säga till om som tidigare… 😉

• sunh

Medlem
    1 december, 2008 vid 22:38

Blir ett severne SSR 6,6 – 05 med en 75% 460 mast. Vet att det inte är rätt mast men får prova så länge sen antingen sälja seglet och hitta ett freerace eller hitta en mast som är avsedd för seglet.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.