Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Välja segel till 110l fanatic hawk – 06
-
Sunh: Lysande val av segel! Har själv ett SSR 7.6 -06, härligt segel som kan köras med allt från ”moderat” nedhal med bra buk, till ”ordentligt” med nedhal (dvs enligt spec på seglet) om det blåser ”lite mer”. Själv har jag oftast underhalat seglet ca 2-3cm o det funkar utmärkt (upptäckte detta när jag kontrollmätte mast+förlängarlängd), iofs kör jag på en 100% kol mast men så stor skillnad borde det inte bli med 75%-masten
-
@stoorfaen 518926 wrote:
Åhh! Jag kommer supergärna! 😀 Ska höra med Polman men han börjar bli gammal och har inte lika mycket att säga till om som tidigare… 😉
Polman är lika med Gud, det vet varenda surfare som hållt på under antal år!
Kolla med alla vets som Koa, Jesper B, Electric, Argulander, Jeppe, SWE496 och övriga som hängt med en stund. Polman är nummer ett…….Nobelpris åt den killen som förgyllt både 80 och 90 tal åt oss surfare. Kommer aldrig att glömma när hans prognos innehöll följande ord:Imorgon kommer väderleken vara utomordentligt bra för vindsurfare…Denna kommentar fälldes av Polman på slutet av 80 talet. Respekt!
-
Funkar orginalfenan bra ihop med detta SSR seglet? 36 cm. Tänkte köpa sjögräsfena någongång, vad ska man för längd på en sådan?(powerbox)
-
Polman for president;)…
Kommer ihåg den kommentaren jag med Micke..Kan vara en av de ballare kommentarerna under förra årtusendet;)*S* -
Polman! haha, faen va solid kommentar. Var finns sånt idag?
-
SWE 496;519107 wrote:Skulle nog säga max 40cm för P-box
orginal funkar bra med andra ord? sen köpa en sjögräsfena efter sommaren runt samma längd?
-
skulle nog föreslå en lite mindre fena av bra kvalitet än orginal ca 33-34 om den är rak men orginal fenan funkar helt klart om du inte absolut vill köpa fler raka fenor
och sen gå på lite mindre fena när du behöver sjögräs fena typ 25-30cm djup(ca35-40cm lång) -
Mården;519146 wrote:skulle nog föreslå en lite mindre fena av bra kvalitet än orginal ca 33-34 om den är rak men orginal fenan funkar helt klart om du inte absolut vill köpa fler raka fenor
och sen gå på lite mindre fena när du behöver sjögräs fena typ 25-30cm djup(ca35-40cm lång)Funkar en speed orienterad sjögräsfena bättre än än orginal även om det inte är sjögräs?
-
Storlek på segel vs. bræda…Jag har hørt att ofo måttet på brædan ær viktigt nær det kommer till hur fet fena man kan hækta på och bærmed hur stort segel man kan ha på brædan, MEN hur ær det med mastfotspositionen? Om man jæmfør en 8’a med en 9’a så sæger vi att boomen ær 12 cm længre och ”kraftcentrum” hamnar 4 cm længre bak cirkus, før att få fena och kraftcentrum att hamna mitt før varandra så borde man behøva skicka fram mastfoten motsvarande bit før att kunna ha samma segelposition eller? D.v.s. om seglet ær før stort och man inte kan skicka fram foten tillræckligt så kan man inte vinkla bak det och tæcka bra med underliket? Shit va snurrigt det blev, men ær jag ute på fel spår hær eller kan man tænka så? Ær mastfotsboxens posiition också begrænsande før segelstorlek?
-
Om du seglar i förhållanden som tidvis kräver sjögräsfena måste du ju ha en sådan.
Om du vill hålla ned antalet fenor kan en bra sjögräsfena användas även då det inte finns något gräs, tycker jag i alla fall.Jag använder min weedfena även om det inte finns ngt sjögräs, just på grund av att jag inte har ngn vanlig fena som är bättre i vissa storlekar.
Tycker att Lessacher Chamelion? är en väldigt bra fena, ganska skör men bra.
Den absolut bästa weedfena jag testat. Eller rättare sagt den enda weedfena jag fått att funka ordentligt.Sunh;519270 wrote:Funkar en speed orienterad sjögräsfena bättre än än orginal även om det inte är sjögräs? -
Hur mycket ska det blåsa för att köra med 6,6an? Ska man leta lättvindsegel runt 7,5 eller räcker det med enbart 6,6an?
-
För att köra. . Menar du bara för att komma upp i planing, lättvindskörning, allround eller vad menar du?
Den frågan har nog många olika svar. .
Själv har jag planat med ett slalomsegel på 6 kvadrat i 7-8 m/s utan vidare ansträngning testat samma sak med 5.7 vågsegel, går icke lika lätt.
Kanske om man pumpar till i rätt ögonblick, man har en by på 9.Detta på en frestyle planka på 96 liter. Har kört nästan hela sommaren mest med 5.7, det har blivit en hel del surf från 8.x till 19 m/s. Mitt gamla 6.0 har jag kört från 7- ca 16 sedan beter det sig konstigt. Brädan vill uppvind trots mastpos längst fram och hög bom.
Dock slösat bort en del tid pga jag väntade lite länge med köpa weedfena, Har även upptäckt hur stor inverkan uthalet har på seglets prestanda
Kanske någon har något bättre samlat svar, men som sagt har lyckats plana med 6an i för mig låg vind. Men det är knappast synonymt med adrenalin och köra i 8 sekundmeter. Men nyttigt för en annan som behöver träna gippar! 🙂 -
Du köpte väl ett Severne SSR 6.6? Isf så är jag tämligen säker på att du kommer plana runt 7 m/s, har själv ett 7.6 SSR som jag kör på en gammal 75-liters slalom o där planar jag oxå kring 7-8 m/s, även med 6.8 (dock är 6.8 inget Severne). Det jag ”upptäckt” gällande SSR är att det funkar alldeles utmärkt trots att man ”underhalar” (dvs drar på mindre än rek nedhal), har i princip alltid kört mitt 7.6 något underhalat rätt långt upp i vindregistret.
Ditt segel är mycket stabilt, drar ”snällt” och är lätt att kontrollera/segla, dessutom är seglet mycket lätt. Enda nackdelen är något ”styv” rotation (blir bättre med rek nedhal men då förlorar seglet sin fina buk något). Så tipset är att experimentera med nedhalet (börja med mindre nedhal än angivet), för min egen del så visade det sig att jag underhalat seglet med ca 3cm hela tiden (har en steglös förlängare som jag justerade så seglet kändes ”rätt”. Upptäckte att jag underhalade av en ren slump när jag kontrollmätte mast+färlängare), givetvis testade jag att dra på rek nedhal efter upptäckten men kom fram till att det behövdes bara om det blåste ”apa”. -
Är mest för att träna gippar och få full kontroll på brädan när det blåser lättvind så att man vågar ge sig ut på längre repor när det blåser till över 10 sekundmeter och får fräsa bräda. Ska testa mitt severne några dagar sen säljer jag nog mitt expression 5,7 + mast så att man får råd med weedfena.
Logga in för att svara.