Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var går er smärtgräns (kyla)?

• Var går er smärtgräns (kyla)?

Publicerad av nachoman på 13 september, 2007 vid 08:29

Hur länge kör ni med en steamer 5/3 och hur gör ni med händerna? Det känns som att den begränsande faktorn är händerna som inte gillar att ha handskar! Finns det några tips om bra handskar/vantar som ej ger problem med kramp i underarmarna. Alla vanliga fingervantar jag hitintills har provat ger fort krampkänslor.

(Kanske tränar man upp händerna om man kör med handskar på sommaren men man vill ju inte gärna vara en sån:wink: )

rasmus_w svarade 18 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • fredrik-ygge

Medlem
    13 september, 2007 vid 08:41

http://0108dev.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=19&cat=37

+ huva + extraställ under så kör jag så länge det är isfritt

• jeppo_f

Medlem
    13 september, 2007 vid 08:43

Oj! Tidernas kanske tidigaste handsk-tråd! Vaffasen, det är ju bara september! Jag skaffade i alla fall DaKine CWM-handskar förra året, och det är i särklass dom bästa jag har kört med. Värt varenda spänn! Tidigare har jag bland annat använt uppklippta biltemahandskar, men CWM-arna är både smidigare och varmare.

Finns tex på http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=273

/jeppo

• nachoman

Medlem
    13 september, 2007 vid 08:48

OK, nu menar jag inte att dra på handskarna ännu! Men va fan det blir ju kallare och kallare och nu till helgen blir det Göteborg att surfa i, vet ju inte hur kallt ni har det där i nordhavet 😉
    Tack för tipsen om sjyssta handskar, blir till att prova dem!

• rasmus_w

Medlem
    13 september, 2007 vid 10:02

Jag har frusit som fan i handskar (NP med öppen handflata) fast det varit 5-6 plusgrader och jag har kört utan handskar i nästan nollgradigt utan problem och jag har inte riktigt fattat hur det hänger ihop.

Bland det skummaste är att jag ibland har frusit som ett svin fast jag haft handskar, tagit av handskarna och genast slutat frysa. Det var väl den stora fördelen med öppen handflata, bara att vika upp handsken när jag frös så slutade jag frysa. Förklara det den som kan.

Nu kör jag med CWM. De rockar.

• nachoman

Medlem
    13 september, 2007 vid 10:30

Kan bara hålla med Rasmus om att det är jäkligt märkligt det här med frusna händer. Det måste ha att göra med att det lilla trycket handskarna applicerar mot händerna försvårar blodgenomströmningen till de redan nedkylda händerna.
    Det är väl samma sak som det här med för trånga skor på vintern! Har själv investerat i ett par skoterkängor som är helt underbara, ser fram emot att få ha dem på mig igen! Då har man iallafall nåt att längta efter när isen lagt sig och surf är fel säsong 🙂

CWM får det bli!

• rasmus_w

Medlem
    13 september, 2007 vid 10:48

En annan sak är att det där med att palla med kyla är lite av en balansakt. Genom att utsätta sig för kyla ofta kan man träna upp sin köldtålighet så man kan vänta lite extra med den varma dräkten och handskarna/skorna. Nackdelen är att det som sagt är en balansakt, om man förfryser sig så förstör man all köldtålighet man ”tränat upp” och det verkar vara för gott.

• walle_gbg

Medlem
    13 september, 2007 vid 11:56

Jag är själv lite känslig mot kyla efter att ha sommarjobbat/extrajobbat på fryslager under 6 år av min ungdom. Oftast börjar jag frysa om händerna nästan med en gång jag kommer ut när det är kallt. Jag har kommit på att om jag inte pressar mig, utan går upp och värmer upp händerna ordentligt så håller jag mig varm betydligt längre sedan när jag går ut igen.

• alexanderlindelof

Medlem
    14 september, 2007 vid 10:01

Jag upplever det som att jag blivit härdad och tål kyla betydligt bättre än innan. Att ta av sig en våtdräkt i slutet på mars i blåst och stå våt helt naken på stranden är en märklig upplevelse. Det konstiga är att man känner att det är kallt, men man fryser inte direkt. Man är bara stel och småskakar ofrivilligt och hjärnan liksom slutar funka. Kanske det är därför folk glömmer saker på stranden titt som tätt (bommar, brädor, allt möjligt)? Först när jag tagit på mig torra kläder och satt mig i bilen börjar jag frysa. Skumt.

Men jag betraktar mig fortfarande som en riktig badkruka. Skulle aldrig få för mig att gå i vattnet utan våtdräkt eller -skor. Men i somras var det liiiite väl varmt med min 5/3-dräkt i stekande solsken… Försökte använda ett underställ istället, men det blev lite Borat-känsla över det hela. Ska skaffa en kortarms/bens-dräkt till sommaren.

• manno

Medlem
    14 september, 2007 vid 15:46

Klassisk vintersession för mig: Går i och kör som ett isterband med hängsele en kvart och börjar frysa, går upp på stranden, lägger mig på stranden pga av smärtan som uppstår när händerna värms upp, kör som en gud ca två timmar utan problem innan energin tar slut.

• nlc

Medlem
    14 september, 2007 vid 18:24

Med risk för att låta som en machoman, men…

Jag har otrolig tålighet för kyla i mina fötter, har stått barfota i snö, i iskalla fjällbäckar och kört ner fötterna i frusna pjäxor utan att må illa av det. Men så fort det kommer till händerna (som jag förfrusit några gånger) så tappar jag ganska snabbt både känsel och kraft (fingrarna bara viker sig) så fort de blir avkylda. Ända tills jag började vintersurfa, nu pallar även händerna med att bada i kallt vatten.

Nu innebär inte detta att jag kör utan handskar och skor, utan snarare att man har möjlighet ibland att köra med öppna handskar och inte fullt så tjocka neoprendojjor.

• rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 18:53

Händerna får slita rätt hårt när man surfar och jag funderar på om inte det kan förbättra blodflödet i fingrarna. Det som händer när man blir uthållig är att antalet fina blodkärl blir fler så det blir enklare att förse kroppsdelen med blod. Det kan hända att det förbättrar köldtåligheten.

Ren spekulation från min sida, men vafan. 🙂

En sak jag ibland brukar göra när jag kör utan handskar i kallt väder är att sticka in fingrarna innanför huvan så värmen från kinden kan värma fingrarna.

• el_duderino

Medlem
    14 september, 2007 vid 19:56

@manno 414943 wrote:

Klassisk vintersession för mig: Går i och kör som ett isterband med hängsele en kvart och börjar frysa, går upp på stranden, lägger mig på stranden pga av smärtan som uppstår när händerna värms upp, kör som en gud ca två timmar utan problem innan energin tar slut.

Det där känns igen, rätt konstigt att händerna pallar mer efter dom blivit nerkylda och uppvärma en gång.. Någon som kan förklara detta?

Och satan va ont det gör, man vill typ skrika! Men det är lätt värt det 😉

• rasmus_w

Medlem
    14 september, 2007 vid 20:02

@El_Duderino 415009 wrote:

Det där känns igen, rätt konstigt att händerna pallar mer efter dom blivit nerkylda och uppvärma en gång.. Någon som kan förklara detta?

Inte så konstigt. Det hänger ihop med att pulsen kommer igång och att cirkulationen ökar. Lite uppvärmningsgympa på stranden innan man sticker ut motverkar det hela, sägs det. Jag har aldrig provat. Däremot brukar jag försöka att inte bli iskall om fingrarna utan att hålla lite liv i dem även när de är som kallast.Stoppa dem innanför huvan eller om man inte har huva, stoppa dem innanför dräktens krage, brukar funka. Inte ha dem på bommen hela tiden är en annan bra grej.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var går er smärtgräns (kyla)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.