Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Var hittar man billigaste dieseln i europa?
-
Var hittar man billigaste dieseln i europa?
luuddee svarade 19 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
-
Svar till:
Färgad diesel (yrkesdiesel, tror jag man kallar det) är bränsle med lägre skatt för vissa näringar, billigast tror jag faktiskt att yrkesfiskarna kör, inte helt säker dock.
Den är färgad just för att det ska framgå vid en kontroll att det är den lägre beskattade dieseln som används, och har man då färgad diesel i tanken och inte tillhör gruppen subventionerade så åker böteslappen fram.[/ QUOTE ]
Oj vilken gammal tråd jag hittade.
Finns verkligen den färgade dieseln kvar? Jag vet i alla fall att lastbilar inte behöver använde sådan… *rodnar* -
Dom 18 åren jag kört tunga lastbilar av olika sort så har det inte funnits någon färgad disel har för mig att det bara är bönderna som har den diseln men det är mycket möjligt att den inte finns kvar.
-
Svar till:
ja, ”bondediesel” vore ju inte helt fel…
men det verkar som att färgen stannar på insidan av tanken så om man har använt det en gång så kommer det sitta ett jävla tag… I norge så är det 25 papp i böter om man åker dit… säkert nåt liknande i sverige…”Hmm det där låter konstigt, hur skulle det funka om man nu ovetande köper en begagnad dieselbil/buss av nån som tankat och kört på s.k ”färgad diesel”.
Skulle man torska på detta????
Isåfall skulle man ju när man köper en dieselbil/buss bli tvungen att 1 inspektera insidan av tanken och 2 vid ev infärgning ”tvätta” bort färgen hur det nu skulle gå till??Låter helsnurrigt!!!
G-son ”trottoarbonde” 😉
-
Hej
Jag har hört att det blivit domslut i EU på att böterna max får vara 1000 Kr. Då vore det ju intressant. Var skall man leta för att hitta det rätta svaret??? -
Det finns ingen färgad diesel i Sverige längre.
Utgå ifrån det! -
hmm vi anväder nån jefla diesel som e grön tror jag.. men det e så jefla lite att det inte syns knappt.. hmm elelr e det tvärtom att den´vanliga dieseln e ltie grön o den oskattatde e helt clean. . jaja skitsamma den vi använder skiljer sig från den vanliga iaf.
-
naj naj inte på jubb där tankar vi på preem.. men här hemma har vi lite ibland.. som far tar hem..
Logga in för att svara.