Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Var på Öland i morgon?
-
Var på Öland i morgon?
Publicerad av anonym-anvandare på 7 september, 2004 vid 09:35Var surfar man på Öland när det blåser N och NV?
Vågor, men inget extremställe.
styret svarade 21 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
är det mycket mycket nordligt så är trollskogen bra som fan. men kan bli lite för bra om det blåser på bra ett tag.
nedre ålbäck och bläsinge funkar på nord och blir lagom stort. inte lika långt att åka heller.
om det blir väst inblandat är jag osäker.
Kenneth har snackat om att dom ahr seglat grönhögen på nordväst och att det tydligen blir riktigt bra men jag ahr itne hört det av någon annan men kenneth borde veta känns det som.imorgon är det nog många som åker till trollskogen.
-
Är det svårt att hitta till surfspotet i Trollskogen? Är seglingen på Haga inget o ha på Nord?……frågor frågor
-
Går oxå att köra Byxelkrok, ett par fina rev, ett rakt ut men se upp för stenar, samt ett nedanför fiket. Fin sidvind imorrn/
-
ja det är rätt svårt. jag vet inte själv om jag hittar. har bara vart där en eller två gånger. men det ska nog gå vägen.
eventuellt har jag en plats ledig i bilen, beror lite på. ring mej imorrn bitti om det är intressant 070 620 63 85.jo fan haga funkar finfint på nord men det blir lite stökigt chopp efter ett tag. jag är sugen på att ladda framåt imorrn!
-
Drar nog till öland imorrn… blir lite långt att åka ända till trollskogen.
Var ligger nedre ålbäck och bläsinge nånstans?
//Stewe -
östra sidan, rakt över vid färjestaden typ.
från öwc´s spotarkiv:Nedre Ålebäck
Bästa vindriktningar: nord,nordost,ost sydost
Vågförhållanden: feta bra, sideshore
Allmän beskrivning: mycket bra ställe, sideshore vid alla riktningar utom ost
Vägbeskrivning: mittemot Färjestaden på kartan. Kör mot Gårdby, mitt i Gårdby står det en skylt Nedre Ålebäck, kör vägen och mot badplatsen. Stenpir i mitten segla inte i närheten av den. Gå i vid bryggan. Undvik att segla för nära land. Annars stenfritt. Djupt och bra. Ingen toalett finns i närheten eller Kiosk.Bläsinge
Bästa vindriktningar: nord,nordost,ost sydost
Vågförhållanden: feta bra, sideshore
Allmän beskrivning: mycket bra ställe, sideshore vid alla riktningar utom ost
Vägbeskrivning: Mittemot Färjestaden kör mot Norra Möckleby sväng höger i korsningen i Möckleby och kör några kilometer tills skylten Bläsinge. Segla vid badplatsen. Sten till höger och vänster håll 20 meter ut i havet så slipper du problem. En stor bumling 100meter ut mitt i viken. träffar du den är det slut. Är inte så bra på ost för man trycks mot stenarna. Ost är N ålebäck bättre. Finns bra utomhusmugg. Välskött. Ett tips köp fisk i hamnen 40kr kilot för rensad flundra. Även lax och torsk säljs nä dom får fiska det.ett tips från coatchen, ni kör ju upp för storgatan i färestaden för att komma till övre vägen, vid almérskorsningen svänger ni höger isället för vänster (skyltningen mot gårdby säjer nämligen vänster) så kommer ni till skogsby och vid kyrkan svänger ni vänster mot Kåtorp, fortsätt den vägen rakt fram så ansluter den på gårdbyvägen efter ett tag, tada, ni har sparat typ en mil.
-
styret har ett råd bara ladda på frammot, jag gjorde det förra gånger iof satte jag den itne riktigt men kom runt å va nära landa typ på nacken, men fan jag var rååå glad för att jag vågade gjorde nåra försök bara, tänk inte på att du ska göra en frammåt volt tänk bara på att du ska skoota in som fan å kika bakåt när du kommer upp då äre inga probs att ladda på faktiskt…
-
Verkar vara bättre vind juh mer norrut man ger sig. Finns det inga surfplatser upp mot Köpingsvik till?
Och i med det är NNV som gäller imorrn kanske Östra sidan inte är någon höjdare//Stewe
-
tack herodude. jag brukar iofs landa dom på ryggen… hehe
köpingsvik blir bra på väst men funkar säkert på nordväst också. ska man ändå dit så skulle jag köra sista biten upp också.
wohow 12 meter nordligt och 13 grader varmt vid klockan 7 på norra udden. och det ska ju förhoppningsvis öka! nu drar jag!
-
Hur var det idag?
Vi hade 10-13 på förmiddagen i haga som sedan avtog kraftigt. -
trollskogen. jag kom som femte man vid 10 snåret och körde 4.2 med bra drag största delen av tiden (den tiden jag fick segla, körde som en kratta och badade mest). 1,5-2 meters vågor och solsken. det var ren njutning, rak sideshore i början.
som mest typ 7 seglare på vattnet.
sen började det vrida och vi åkte upp till udden men struntade i det och när dom andra åkte tillbaka till shipwreck så satsade jag på freestyle på haga vilket visade sej vara ett brutalt misstag…
Logga in för att svara.