Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var sätter man leachen?

• Var sätter man leachen?

Publicerad av martin på 23 augusti, 2002 vid 21:31

Jag har precis köpt min första kite (en Slingshot Fuel 140) och jag undrar en sak: Var ska man sätta fast ”safety leachen”, eller säkerhetslinan? Det finns en liten plastkula som sitter en rejäl bit upp på linorna (extension lines) som borde vara ett bra ställe att koppla dit leachen på. Leachen är dock inte ens i närheten av så lång. Max två meter om man sträcker den. Är det någon som har koll på det?
    Har jag kanske gjort fel när jag har kopplat två linor till depowern? Ska det bara vara en lina som man sedan kopplar dit båda frontflyglinorna på och en som används som leach?
    Slingshots manualer måste ligga bra till när det gäller jumbopriset för övrigt.

mtias svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kongos

Medlem
    24 augusti, 2002 vid 16:21

Hej där.
    Det låter som om du har gjort helt rätt. Flyger draken och beter sig rätt så ändra inget.
    Du kan skada dig då.
    Leachen är en extra lina som som bör vara hälften så lång som draken är bred, rent teoretiskt.
    Det går säkert att ha en kortare men det skulle inte jag sätta på min. Kolla om den där kulan du nämde är på ett sånt avstånd sen lägger du till så mycket lina på din leach så att den nästan är sträckt från handleden när du håller i bommen.
    Hur som hälst, 2m är för kort.
    Jag köpte en leach och den var heller inte längre. det borde följa med extra lina!

• martin

Medlem
    24 augusti, 2002 vid 22:21

Ok. Då får jag skarva på fyra meter tamp och sätta fast leachen vid kulan. Den medföljande var inte längre än en meter vid närmare granskning. Det fattas nog bara en lina i paketet. För övrigt har jag inte flugit med kiten ännu. Jag vågade inte dra upp den utan säkerhetsanordning.

• mtias

Medlem
    25 augusti, 2002 vid 09:23

Det ska finnas bra instruktioner om det på nätet men hittar det inte nu… principen är ialf:

underlinan med plastbollen ska fästas så att bollen är emot linan som möter draken(på någon av dom yttrelinorna), den andra änden drar du igenom det lilla hålet på någon utav sidorna på baren. Du fick en liten järnring som följde med dra nedre delen av linan(den med bollen)igenom den lilla järnringen och trä sedan öglan på linan över ringen… ta den svarta ”2 meterslinan” och fäst kabinbhaken i den lilla järnringen… voila nu kan baren glida på underlinan hela vägen upp till den lilla plast bollen och din drake kommer att depowras…
    det betyder också att du inte behöver någon tredjelina som trasslar sig.

//Jag försökte ialf, gl and hf

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var sätter man leachen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.