Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför ? kite större än vindsurfrigg i samma vind.

• Varför ? kite större än vindsurfrigg i samma vind.

Publicerad av Kjello på 1 september, 2011 vid 11:07

Ursäkta Skrotar allt.. trött på ord.

Kjello svarade 14 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • solomin

Medlem
    1 september, 2011 vid 11:24

Din första fråga besvaras genom att man inte seglar med hela draken!

Kolla tabellen nedan för North Rebel, där ser du att du bara använder 60% av draken! (Ursäkta formaterinen)
    Model Projected Area (sq m) Aspect Ratio Wind Range (knots) Skill Level
    5.0 3.3 5.0 21-40 Beg / Exp
    6.0 4.0 5.0 19-38 Beg / Exp
    7.0 4.6 5.0 17-36 Beg / Exp
    8.0 5.3 5.0 16-34 Beg / Exp
    9.0 5.5 5.1 15-32 Beg / Exp
    10.0 6.1 5.1 14-30 Beg / Exp
    11.0 6.7 5.1 13-29 Beg / Exp
    12.0 7.3 5.1 12-27 Beg / Exp
    14.0 8.5 5.0 11-23 Beg / Exp

• Kjello

Gäst
    1 september, 2011 vid 12:08

Jo förstår detta med projected area, kiten är ju u-formad, men mindre i speed 3 t,ex.
    Ändå kör man speed 19-21, när man kör i princip lika snabbt, utan hopp (inte hela tiden dock) med runt 10 kvm vindsurfsegel.
    Nästan det dubbla verkar behövas för kite.
    Tror problemet är, att man styr brädan endast via fötterna med kite. (för stor bräda kan slå upp i ansiktet)

Lite smaksak, kanske, roligare att parachute långt hopp med kite.
    Än att bara optimera farten i byarna med vindsurf.

• acemattias

Medlem
    1 september, 2011 vid 12:39

Fast om du kitar med en stor race bräda blir inte skillnaden så stor.
    Att använda hela brädan (twintip) som roder minskar flytkraften och ökar bromseffekten kraftigt.

• Kjello

Gäst
    1 september, 2011 vid 13:50

tänke nog en del på deplacement, att man kan ha flytkraft under fötterna, samtidigt som att man kan plana på sista 4;de-delen när det gäller.
    Lite nojad av att kiten faller i vattnet och kan inte flyga mer, det problemet finns inte med vindsurf.
    Man kan ju alltid hålla upp seglet och vänta på nästa vindby för att ta sej tillbaks.

Som ett spel att tackla byarna till en fördel, från alla håll, skitkul.

• pontusande

Medlem
    1 september, 2011 vid 17:56

Erfarna kitesurfare har generellt sett mindre problem med ojämn vind än vindsurfare. Framför allt eftersom vinden är mycket jämnare ca 20 meter över ytan men även andra faktorer spelar in. Enklare att parera vindbyar med ”fötterna” genom en liten snabbsvängd bräda samt att moderna drakar har ett effektivt power/depowersystem.

Sen vad gäller att man har fler kvm drake än motsvarande vindsurfsegel så beror det precis som Solomin påpekat på att vindsurfseglen har en större yta exponerad direkt mot vinden. En kitedrake använder en rätt stor del av ytan till andra ändamål än dragkraft, t.ex. stabilitet och styrförmåga.

Sen vad gäller fart (bromskraft etc…) är ni ute och cyklar. Flytförmåga är helt irrelevant i sammanhanget. Mindre exponerad yta mot vattnet = mindre vattenmotstånd. Dom snabbaste killarna kör på brädor som är ungefär hälften så stora som vanliga twintips… 😀

Kan vara kul att flika in att en vanlig segelbåt med ca 100kvm segel sällan åker snabbare än 10km/h, även i hård vind.

alexcaizergues3.jpeg

• kneepad

Medlem
    1 september, 2011 vid 18:14

Med all respekt så undrar man om din fråga EGENTLIGEN är:
    vaffö ska jag bröta med mina kites när det är så enkelt med vindsurfingen? Kiten kan ju ramla ned och till på köpet är dom ofattbart STORA i segelyta oxå….?(rätta mig om fel). Tipset är nog att du inte ska jämföra utan köra både och.
    När du kommit igång med kajt kommer din nojja över att bli liggande powerless i vattnet att gå över för du vet var och när det är läge att kajta (vanligtvis +7 m/s).
    Sen var det ju det här med segelytan dårå: undrar vicket vindsurfingsegel du väljer om du klämmer på en mastfot på en vanlig twintip? Om du inte har vindsurfingfena utan använder brädkanten alltså…
    Det är nog som Solomin säger att delar av kiteseglet inte på samma sätt som vindsurfseglet bidrar till kraftkomposant i önskad riktning i alla lägen och därför blir ytan större. Med all respekt (igen) så är det nog ändå lite brutalt att gå in i en tabell på projicerad yta och dra slutsatsen att seglets icke-projicerade yta inte är ”verksam”. Jag googlade på den aerodynamiken och hittade massor av dumheter bl.a. på https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.kajplatsen.nu%2Fkite%2Fordlista.pdf (projicerad yta) och på många sidor fanns förklaring på lyftkraft med ”övertryck på undersida/undertryck på översida (-hah, hah trodde man på på stenåldern kanske…glöm halv venturi). Den bästa sidan var kanske http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/kiteaero.html och formlerna där är ju självklara (?)…asså projicerade ytan/planformen är ju skuggan av kiten på marken när solen är i zenit med kajten kl 12 över huvudet och säger inget om anfallsvinkel, kordans (linje mellan fram-och bakkant) förändring från mitt till tip, lattor/struts betydelse m.m. Sedan har du ju en variabel geometri på kiten när du skotar, kraftspelet när du kör med kiten kl 3 osv.
    Det är ju mängder av kajtare som ÄLSKAR nya/gamla c-kites även om seglet i sig inte är ”high-performance” om man tänker på yta/dragkraft.
    Packa upp – rigga – utåkör – ha kul:grin:

• Kjello

Gäst
    1 september, 2011 vid 19:59
    kneepad;668191 wrote:
    Med all respekt så undrar man om din fråga EGENTLIGEN är:
    vaffö ska jag bröta med mina kites när det är så enkelt med vindsurfingen? Kiten kan ju ramla ned och till på köpet är dom ofattbart STORA i segelyta oxå….?(rätta mig om fel). Tipset är nog att du inte ska jämföra utan köra både och.
    När du kommit igång med kajt kommer din nojja över att bli liggande powerless i vattnet att gå över för du vet var och när det är läge att kajta (vanligtvis +7 m/s).
    Sen var det ju det här med segelytan dårå: undrar vicket vindsurfingsegel du väljer om du klämmer på en mastfot på en vanlig twintip? Om du inte har vindsurfingfena utan använder brädkanten alltså…
    Det är nog som Solomin säger att delar av kiteseglet inte på samma sätt som vindsurfseglet bidrar till kraftkomposant i önskad riktning i alla lägen och därför blir ytan större. Med all respekt (igen) så är det nog ändå lite brutalt att gå in i en tabell på projicerad yta och dra slutsatsen att seglets icke-projicerade yta inte är ”verksam”. Jag googlade på den aerodynamiken och hittade massor av dumheter bl.a. på https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.kajplatsen.nu%2Fkite%2Fordlista.pdf (projicerad yta) och på många sidor fanns förklaring på lyftkraft med ”övertryck på undersida/undertryck på översida (-hah, hah trodde man på på stenåldern kanske…glöm halv venturi). Den bästa sidan var kanske http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/kiteaero.html och formlerna där är ju självklara (?)…asså projicerade ytan/planformen är ju skuggan av kiten på marken när solen är i zenit med kajten kl 12 över huvudet och säger inget om anfallsvinkel, kordans (linje mellan fram-och bakkant) förändring från mitt till tip, lattor/struts betydelse m.m. Sedan har du ju en variabel geometri på kiten när du skotar, kraftspelet när du kör med kiten kl 3 osv.
    Det är ju mängder av kajtare som ÄLSKAR nya/gamla c-kites även om seglet i sig inte är ”high-performance” om man tänker på yta/dragkraft.
    Packa upp – rigga – utåkör – ha kul:grin:

Fan va rätt du har, det helt ultimata svaret, problem solved, Väldigt mycket Tack.

Quote:
    Erfarna kitesurfare har generellt sett mindre problem med ojämn vind än vindsurfare. Framför allt eftersom vinden är mycket jämnare ca 20 meter över ytan men även andra faktorer spelar in. Enklare att parera vindbyar med ”fötterna” genom en liten snabbsvängd bräda samt att moderna drakar har ett effektivt power/depowersystem.

Sen vad gäller att man har fler kvm drake än motsvarande vindsurfsegel så beror det precis som Solomin påpekat på att vindsurfseglen har en större yta exponerad direkt mot vinden. En kitedrake använder en rätt stor del av ytan till andra ändamål än dragkraft, t.ex. stabilitet och styrförmåga.

Sen vad gäller fart (bromskraft etc…) är ni ute och cyklar. Flytförmåga är helt irrelevant i sammanhanget. Mindre exponerad yta mot vattnet = mindre vattenmotstånd. Dom snabbaste killarna kör på brädor som är ungefär hälften så stora som vanliga twintips.

lite tveksam, har inte vindsurf 100% depower snabbare än kite (inga linor som fördtröjer)
    Och man har extra kraft att påverka brädan som är lättsvängd (väger obetydligt mer) med mastfoten som säkerhet, lite som att man är trygg och vågar satsa mer.
    Stabiliteten och styrförmågan finns i ryggen med vindsurf, behöver inte annat.
    Flytförmågan är bra att ha i Stockholm, för om vinden droppar behövs något att segla hem på.
    Klart det kan bli lite mer vattenmotstånd mm, men om man nöjer sej med snäppet under toppfart, ändå gott att plana iväg på sista tippen av brädan i en stark byvind.

• jaca

Medlem
    1 september, 2011 vid 20:09
    Kjello;668161 wrote:
    Lite nojad av att kiten faller i vattnet och kan inte flyga mer, det problemet finns inte med vindsurf.
    Man kan ju alltid hålla upp seglet och vänta på nästa vindby för att ta sej tillbaks.

Ursäkta men jag fattar inte ditt resonemang i huvudtaget? Hur kul är vindsurfing när man inte planar? Vad händer med vindsurfarna så fort vinden dippar det minsta? Jo dom står där och guppar som ankor eller ligger i vattnet och svär för att dom inte kan vattenstarta, medans kajtare kör cirklar runt dom och i princip hoppar över dom 😉 Hoppas ni kan ta lite ironi, inget illa menat. Har har stor respekt för hängivna vindsurfare (då jag själv var en), men en kajt har ett överlägset vindregister oberoende storlek i jämförelse med ett vindsurfingsegel! Jag har själv vindsurfat i över 25 år innan jag konverterade till kajt! När jag vindsurfade hade jag 4.2 4.7 5.3 5.7 och ett 6.5 Nu täcker jag samma omfång med en 10m och en 7m! Sedan har jag ändå en 13m också för att kunna köra från 5-6 m/s och vad surfar vindsurfarna då! Jo här på surfzone.se 😉 Jag har kajtat i tre år nu och det ända jag har ångrat är att jag inte började tidigare 🙂

Once you gone kite, you never go back! 🙂

• Kjello

Gäst
    1 september, 2011 vid 20:37

jaca Ibland är vindsurfing skit-trist man har ingen vind att luta sej emot alls (vindpunka).
    då ändrar jag inställning och tycker sporten att hålla sej flytande på brädan precis under vattenytan som en sjuk anka, är kul med,
    ändå hålla seglet uppe, spana efter vind, beredd på liten vindby från alla håll, plötsligt,
    ta sej några meter till, ända tills man tagit sej till mål.
    (i dom situationerna flyger ingen kite)
    Balance game live. som jag spelat i drygt 30 år, ledsnar aldrig helt.

Det är friheten med vindsurf, att åka ut var som helst, och alltid klara sej hem igen.
    Det är jag som mediterar ensamseglare, tomheten, ensam på vattnet, supercool.

• skanepaul

Medlem
    1 september, 2011 vid 21:01

Fan Kjello, du har väl kitat länge nu, vad är problemet? 🙂

Du köpte ju min gamla Advance Kobra 9 (världens snyggaste kite!!) typ 2005…

• Kjello

Gäst
    1 september, 2011 vid 21:19
    SkånePaul;668226 wrote:
    Fan Kjello, du har väl kitat länge nu, vad är problemet? 🙂

Du köpte ju min gamla Advance Kobra 9 (världens snyggaste kite!!) typ 2005…

Ja den kiten va stencool, bodydraggade med den i cabs vintern -04 -05.
    Sen blev det byta till foil för optimal Stockholm, + mer foil, och mer ingenting,
    bara luftat p3 10 på stranden i Indien 5 mån, sist.
    Fan inte kiteat på vattnet än, trots fullt utrustad 4 mån, i Mui Ne Vietnam mm.
    trängselskräck och skit i vattnet, ha ….

i Indien är stranden full med människobajs, man vill inte bada ens, + fiskenät överallt.
    i Vietnam flöt det upp sop-påsar, döda grisar och död hund på stranden.

• hanness

Medlem
    2 september, 2011 vid 05:20

Lite jobbigt om det händer något med kajten om man inte är i närheten där man började men vindsurfing är ju inte skoj om det blåser mindre än 10 m/s. Det där med att bara plana i vindbyar eller bara guppa omkring i lite vind var ju skoj ett tag men det tröttnade jag på ganska snabbt.

• larssa

Medlem
    2 september, 2011 vid 06:49
    Kjello;668232 wrote:
    Ja den kiten va stencool, bodydraggade med den i cabs vintern -04 -05.
    Sen blev det byta till foil för optimal Stockholm, + mer foil, och mer ingenting,
    bara luftat p3 10 på stranden i Indien 5 mån, sist.
    Fan inte kiteat på vattnet än, trots fullt utrustad 4 mån, i Mui Ne Vietnam mm.
    trängselskräck och skit i vattnet, ha ….

i Indien är stranden full med människobajs, man vill inte bada ens, + fiskenät överallt.
    i Vietnam flöt det upp sop-påsar, döda grisar och död hund på stranden.

Är det verkligen så illa i Mui Ne?
    Har haft funderingar på att åka dit o bara hört gott om det, men är det som du skriver finns det inte en chans att jag åker dit.

• atte

Medlem
    2 september, 2011 vid 09:28
    Larssa;668247 wrote:

Har haft funderingar på att åka dit o bara hört gott om det, men är det som du skriver finns det inte en chans att jag åker dit.

Nu är det några år sedan jag va i Mui ne men så illa är det inte, vist är det mycket folk där oxå men det är det ju överallt. Sedan om det flyget upp någon gris eller hund är väll inte så mycket att bry sig om det sker ju inte varje månad direkt.

Det största problemet med Mui ne är ju att det inte finns något skyddande rev så du kör hela tiden i stora chopp typ 0,5m vilket man tröttnar på ganska fort, man vill ju ha platt eller vågor inte mitt i mellan. Sedan är det ju ryssställe nr 1 i världen men dom är ju som tyskar ungefär dvs talar ingen engelska och utgår från att alla andra pratar samma språk. Ungefär lika puckat som att man skulle tilltala en främmande människa på svenska, typ ”du vilken storlek körde du?”

Däremot tror jag inte du kan hitta ett billigare ställe att bo och leva på som ändå har vind 4-5 dagar i veckan i snitt under säsong.

• Kjello

Gäst
    2 september, 2011 vid 10:03
    Larssa;668247 wrote:

flöt upp en död hund nerstoppad i en plastpåse, och minst en död gris på kitestranden.
    Badade sällan där, många klagade på soppåsen dom fått runt benet när dom simmade.
    Bodde billigt eget hus 100 dollar/mån en bit ifrån, var dag såg jag folk med en stor sopkorg emellan sej, för att bara häva i plastkassar med sopor i havet.
    Men sopor i vattnet och dött på stranden va inget problem, värre med att luften kändes giftig ibland, dom sprutar väldiga moln med gift in i alla buskar vid resorterna och
    Några nätter med stillastående luft luktade hela Mui Ne kvävande sopförbränning ingenstans att fly, för dom bränner sopor överallt.
    Nästan varge dag låg det maneter uppspolade på stranden, stoora geleklumpar.

Och tack för allt, jag bestämt satsar på kitesurf, från o, m, Söndag med god vind.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför ? kite större än vindsurfrigg i samma vind.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.