Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varför snackar ni så lite om brädor…
-
spelar fan ingen roll vad man kör om man inte vill hoppa högst då får man nog strap på sig en EH…
jag kör NEZZY custom för vågriden… snart en Syd afrika custom
summan av kardemumman:
CUSTOM ÄR DET ENDA RÄTTA SEN KAN FJOLLORNA SÄGA VA FAN DOM VILL
-
Tjenixen
Det kan jag vara första man att skriva på åtminstonde om man väger mer än 80 kg och vill ha en bräda som passar en själv optimalt.(Även under 80 men inte lika avgörande men klart bättre)
Det är otroligt stor skillnad på Custom made och orginal.
Ha det gött
Roger Ö -
mmm custom e ju inte fel men komigen nurå…. rocker, outline, flex mm… hur påverkar de brädan?
-
pjoter wrote:har inte alla på näset tribs å gröna drinkar? eller e tribs lite för underground än? kanske räcker med en rosa skjorta för att va het.
Tycker du det är jobbigt att vi är från Näset?
-
Inte bara brädan det beror på. Kan möjligtvis vara den som står på brädan. Det pratas så mycket prylar i denna sport att man blir trött ibland.
-
pjoter wrote:mmm custom e ju inte fel men komigen nurå…. rocker, outline, flex mm… hur påverkar de brädan?
Men det är just det som är custom made
Man vet hur man kör och vilka förhållande man mest kör i.
Vikten på dig
Stilen du vill ha brädan till
Hur brett eller smalt man står
Fenor
Matrialet
Sen pratar man om på vilken nivå man är på och efter det så vet dom som bygger hur dom ska gå tillväga och brukar återkomma med förslag efter ett tag ,så alla mått stämmer.
sen är det bara upp med stora plånboken
Klart.
ha en bra dag
Roger -
skejtar_henke wrote:Inte bara brädan det beror på. Kan möjligtvis vara den som står på brädan. Det pratas så mycket prylar i denna sport att man blir trött ibland.
Men att snacka prylar är väl denna sida lämpad för.
Jag jobbar bara för att handla prylar och betala några räkningar:wink:
Roger ÖFöresten det ska blåsa i eftermiddag
-
skejtar_henke wrote:Inte bara brädan det beror på. Kan möjligtvis vara den som står på brädan. Det pratas så mycket prylar i denna sport att man blir trött ibland.
men brädan har stor betydelse…försök att testa en bräda som har liknande mått på outlinen men med olika rocker…
Jag tycker att rockerns utformning gör minst 50% av brädans egenskaper!
mindre rocker = planar tidigare, mindre förlåtande
mer rocker = mer motstånd i vattnet, mer förlåtande
men det har också att göra med om brädan har en konstant rocker eller stegrande… en hel vetenskap det där 😉
En kort bräda med liten konstant rocker planar tidigare än en längre bräda med mera rocker (har själv en lättvindsbräda som e 120×39 och bara 2cm rocker)
Men allt spelar in, mycket flex bromsar också men det e ju inte skönt att åka på en för hård bräda!
En riktig custombräda ska byggas bara för dig och din körstil, vikt .mm
Tyvärr e det allt för många som bygger ”custom” brädor med färdiga mått/mallar till&med cabrinha har ju en ”Custom” och dom e ju inte ensamma… -
Min bräda är också fin, men det är framför allt min tvättbräda som är grym, med den brädar jag vem som helst.
-
Det är lätt att göra en bra bräda.
Konstant och måttlig rocker, platt botten, outline som passar (förenklad: rund är bra till carving och förlåtande, boxy till bra pop och kurs stabilitet inte förlåtande).Konstant flex, styv blir snabb och direkt, mjuk blir långsamare och soft i vattnet.
Rail shape ala snowboard är enkelt: det blir ingen rail shape.
Det blir mycket svårare med progressive rocker, flex, single och dubble konkave, rail shapes och asymetrical outlines. Erfarenhet och testning krävs för att få rätt balans av alla design element.
Custom builders som EH, Jimmy Lewis, Amundsen och andra har detta erfarenhet och tillfälla till testning. Köper man en custom från dessa killar blir det bra, dem vet vilken element fungerar för olika förhållande och kropps vikt.
Annars kan man såga till en plywoodskiva och det blir nästan lika bra.
TW
-
det va son fan,ett par seriösa svar,mer sådant.Ska själv bygga ett par brädor strax å har åxå ett par frågor
hur många lager lägger ni på ovansidan resp undersidan och bygger ni bara i kol?jag tänkte bygga två st en ca 125*37 å en på 132*39 med ett lager glas först å sen ett lager kol både i botten å i ovansidan men undrar om det blir för styvt -
goggla ”boardbuilding” eller kolla EHs boardbuiding sida. Du får allt info du behöver.
Strunta i kolfiber första brädorna om du har lite eller ingen erfarenhet
TW
-
tackar å bugar ,hittade en kanonsida där jag fick svar på mina frågor
http://customkiteboard.com/,jag har byggt mycket windsurfingbräder så själva byggandet e inga problem
Logga in för att svara.