Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varför snackar ni så lite om brädor…

• milkman

Medlem
    9 april, 2006 vid 14:54

Skyst sida. Intressant att bara materialet till en bra bräda kostar ca 250 pund. (ca 3500 kr). Man förstår lite mer varför brädorna är så jäkla dyra..
    (räknat på 6 brädor ifall man börjar från scratch, 40 pund mindre ifall man räknar bort rockerbord och annan verktygskostnad som är återanvändbart)

• tomw

Medlem
    9 april, 2006 vid 17:01

mina brädor har 1200:- i material, 25 timmars arbete. Man blir inte rik.

TW

• walle

Medlem
    9 april, 2006 vid 17:08
    Milkman wrote:
    Skyst sida. Intressant att bara materialet till en bra bräda kostar ca 250 pund. (ca 3500 kr). Man förstår lite mer varför brädorna är så jäkla dyra..
    (räknat på 6 brädor ifall man börjar från scratch, 40 pund mindre ifall man räknar bort rockerbord och annan verktygskostnad som är återanvändbart)
    3500:- e att ta i tror jag…

fast räknar man med varenda litet verktyg, och ”allt-runt-om-kring-material” och bara lägger den kostnaden på 6brädor så kan det vara där omkring.

Men den som ens kommer på tanken att bygga egna brädor har redan dom flesta verktyg skulle jag tro!

…och den som inte e van att arbeta med verktyg och maskiner ska nog inte ge sig på att bygga en bräda 😉

• mrmille

Medlem
    9 april, 2006 vid 17:18
    HugeO wrote:
    CUSTOM ÄR DET ENDA RÄTTA SEN KAN FJOLLORNA SÄGA VA FAN DOM VILL

jag kör custombrädor

Gärna med ganska mycket rocker och med en skapligt krökt outline. Dessutom föredrar jag konkava brädor och inte så mycket flipptips.
    Funkar fint i choppigt vatten, vilket är vad jag mestadels kör. Skär som en kniv genom mjukt smör även om det är mycket choppigt. jag tycker även att det är en fördel om det inte är så mycket flex i en sådan bräda.

Sen är ju inte poppen den bästa i en sådan bräda. Men det handlar lite om teknik också. Klart är att jag ska skaffa en ny bräda med mindre rocker men samma outline och med mer flex till sommaren.

• yeeah

Medlem
    9 april, 2006 vid 18:13
    djevulen wrote:
    det va son fan,ett par seriösa svar,mer sådant.Ska själv bygga ett par brädor strax å har åxå ett par frågor
    hur många lager lägger ni på ovansidan resp undersidan och bygger ni bara i kol?jag tänkte bygga två st en ca 125*37 å en på 132*39 med ett lager glas först å sen ett lager kol både i botten å i ovansidan men undrar om det blir för styvt

Håller med Tom skippa kolfibern, om du kan så försök få tag i s-glas klart bättre än vanlig e-glas.epoxi väter tydligen s-glas ngt sämre än e-glas men jämfört med kolfiber skall det vara betydligt lättare att arbeta med.
    Verkar som många byggare går ifrån kolfiber till s-glas, får mer flex, billigare ngt lättare att arbeta med. finns två yahoo forum för brädbyggare: boardbuilder och boardbuilding.Där kommer du få svar på alla dina frågor, bla EH hänger där…

http://groups.yahoo.com/group/boardbuilding

Det som jag upplevde absolut dyrast med att bygga själv va fenor, pads och fotstroppar. Sen beror priset säkerligen på hur du har tänkt att ytbehandla den..

• djevulen

Medlem
    9 april, 2006 vid 19:43

detta hade kanske varit något eller?
    http://hartland.org.uk/ckb/imagesxxx/CKBXXXMed.jpg
    med inbyggda dämpare

• langens_kite

Medlem
    10 april, 2006 vid 08:19

Har lite olika modeller av stroppar, pads, fenor, handtag……från Pro-limit.
    Pads: 200 sek/par
    Stroppar: 180 sek/par
    Fenor: 350-400 sek/4 st
    Handtag: 90 sek

Hör av er!
    Peter
    Långens kite & badtunnor
    langens-kite@umea.com
    070-3993027

• bohm

Medlem
    10 april, 2006 vid 13:00

Och på tal om ingenting….. Jag såg en kille på programmet efterlyst som hade en t-skirt med trycket ”Kennets Kennel och Kebab”. Tycker det slår din slogan/företalsnamn… 🙂

• walle

Medlem
    10 april, 2006 vid 16:42
    bohm wrote:
    Och på tal om ingenting….. Jag såg en kille på programmet efterlyst som hade en t-skirt med trycket ”Kennets Kennel och Kebab”. Tycker det slår din slogan/företalsnamn… 🙂
    tycker ”kite och Badtunnor” e rätt vasst det också 😀
  • langens_kite

Medlem
    10 april, 2006 vid 17:21
    walle wrote:
    bohm wrote:
    tycker ”kite och Badtunnor” e rätt vasst det också 😀

Svårt då man har många saker i samma företag, blir lite lustigt.
    Det bjuder jag på.
    Undra om det är hundkött i Kebaben?
    http://212.112.182.18/vi/7817841.htm?ca=2_s
    Peter

• pjoter

Medlem
    10 april, 2006 vid 18:13

fan va gött de e å sitta i en sån tunna å dricka pils när de e kallt å snöar. måste va grymt å ha uppeldad på stranden när man kommer upp helfrusen på vintern.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications