Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Varför tappar jag brädan hela tiden?
-
Varför tappar jag brädan hela tiden?
Publicerad av johnk på 14 april, 2008 vid 14:27Vad gör man för fel om man tappar brädan ofta i hopp?
Händer allra oftast när jag försöker göra wakestyle frontloop (8av10 ggr typ). Då åker jag ur med front-foten, ungefär halvvägs i rotationen. Händer även ofta på andra rotationer och railey, speciellt om man gör några på rad utan att trycka tillbaka foten in ordenligt emellan.
Jag åker med boots och har testat lite olika brädor. Några är problemet mindre på, andra större. Inga har haft en såndär häl-fjong där bak, men ska det vara nödvändigt?
Hala boots? Försöker snurra brädan mer än kroppen?
Nån som haft samma problem och sen haft en aha-upplevelse? Det var tillräckligt irriterande när det hände i varm midjedjupt vatten, och nu ska man behöva simma runt i isvatten varje gång också 😮
sourra svarade 17 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
ahaaaa! lysande
Några tips som hjälper även utan modifierad utrustning? Andra lyckas ju…
-
@johnk 458337 wrote:
Vad gör man för fel om man tappar brädan ofta i hopp?
Händer allra oftast när jag försöker göra wakestyle frontloop (8av10 ggr typ). Då åker jag ur med front-foten, ungefär halvvägs i rotationen. Händer även ofta på andra rotationer och railey, speciellt om man gör några på rad utan att trycka tillbaka foten in ordenligt emellan.
Jag åker med boots och har testat lite olika brädor. Några är problemet mindre på, andra större. Inga har haft en såndär häl-fjong där bak, men ska det vara nödvändigt?
Hala boots? Försöker snurra brädan mer än kroppen?
Nån som haft samma problem och sen haft en aha-upplevelse? Det var tillräckligt irriterande när det hände i varm midjedjupt vatten, och nu ska man behöva simma runt i isvatten varje gång också 😮
Hade precis sammaproblem till jag började köra med rrd! Rrdn sitter som gjutet med en oöverträffad surfkänsla! Det känns knappt att man har någon bräda på fötterna! Prova rrds poison, eller en 5x sen kommer dina problem vara ett minne blott!!!
-
provade cykelslang men det var: Meckigt, farligt o skapar en ovana som sedan ändå måste botas när det blir dags för boardoffs!
-
byta padz o stroppar.. de kanske hjälper.. jag ahr då inga problem me att tappa brädan.. compstrapsen från liquidforce e rätt gryma me… http://liquidforcekites.se/kitesurfing/accessories/straps,-pads-och-bindingar.aspx
-
Testa att trycka fötterna utåt mot kanten av stroppen samt peka uppåt med tårna. Kan kanske hålla kvar brädan lite bättre.
Men för egen del så är jag helt handikappad utan hälstroppar…
-
Stroppar är väldigt personliga och det är jätteviktigt att de passar. Personligen tycker jag att Takoon gör några av de bästa, men de flesta tycker att LF’s luxury eller comp passar bäst. Om vi snackar orginalgrejer så är nya Cabrinhastropparna också bra, men de kräver ibland att man moddar dem.
Pads är viktigt, men inte lika viktigt. En del gillar pads som har en kant vid tårna som man kan knipa åt runt. LF’s luxury pads är också väldigt poppis även om de inte har en kant. De kompenserar i stället med några räfflor och mjukt material.
-
comp är grymma…
..men jag kommer nog aldrig att köra utan hälstroppar!
Det är väl lite en säkerhetsfråga också… Tappar du en fot kanske korsbandet ryker!! :confused2: -
Gadget;458369 wrote:[..]Det är väl lite en säkerhetsfråga också… Tappar du en fot kanske korsbandet ryker!! :confused2:
Precis varför jag bara använder vanliga stroppar. För ett par år sedan störtade jag ordentligt och åkte ur en bindning medan den andra satt kvar på foten… Satan vad ont det gjorde.
-
mm de e nog säkrare utan både slang o bindningar iaf för knän
-
Jag får nog flagga för Naishs Grav D1 också. De sitter riktigt bra och går att justera så de passar snart sagt alla storlekar på fötter.
-
det är aldrig dags för boardoffs!
köp biltemas cykelslang så funkar alla stroppar… justerbara, passar alla märken och ger en oöverträffad surfkänsla, det blir sol och vinden ökar några ms också! Sa jag att de är snygga också?
jag kanske har fel teknik eller bakgrund men kan inte ladda utan cykelslang, då flyger ena foten åt helvete och det tycker jag är farligt!
loss vill jag aldrig, verkar det bli en för hård landning för knäna tar jag hjälp av röven så inte brädan tar all impact -
Cykelslang är guld!
Kan köra fortare å ladda mer, spec i chop utan att behöva va rädd för att tappa en fot, tycker det är farligare utan hälstroppar, tappat en fot ett antal gånger utan stroppar och bara några gånger med.
Sen e de ju bara å vika fram slangen då de e dags för boardoffs.Kör alltid (utom vid boardoff-lekande) med hälstroppar på mina tt brädor. Tycker spec det är otrevligt utan då man kiteloopar, då vill man inte tappa brädan..
-
Kan det vara så att brädan e en stor å tung ”nybörjarbräda” som borde bytas ut eftersom du blivit så skillad nu!
Logga in för att svara.