• Vario top?

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juli, 2003 vid 18:29

Har just införskaffat ett NP Core 4.7 som har luff 408. Hur funkar det att rigga på 430 mast och vario top? Hur pass stor blir skillnaden mot den specifierade 400 masten? Det finns ju heller inga fästen för vario topen men jag har en lös som jag kan ögla kring den befintliga remmen i mastfickan. Borde jag ta och köpa mig en 400 mast?

lars_k svarade 22 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • endy

Medlem
    25 juli, 2003 vid 21:08

Det är säkerligen ingen vario på den eller?
    Min uppfattning är, kör på 430 om din 400 mast gick av under segling och du vill fortsätta.
    Jag upplever skillnaden ganska stor till en felaktig mast, men det är min uppfattning de.

• lars_k

Medlem
    26 juli, 2003 vid 06:28

Har du pengar till en 400-mast så köp. Du kan ju få en beggad för 1000 kr. 430 masten blir för styv för seglet. Det funkar men det blir lite ”död” känsla i riggen. Märks framför allt när du börjar bli överriggad, seglet släpper inte byarna lika bra -> sämre kontroll. Den som har mest prylar när han dör vinner…. wink.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications