-
Varmvatten
Tokig ide kanske, men tanken har slagit mig ett par ggr att fixa varmvatten i bussen utan att använda 220V eller gasol.
För den inbitne busslevaren skulle det ibland vara rätt skönt att kunna vrida på kranen och det kommer varmvatten, men hur fan göra?
En tanke som jag haft sedan många år är att låta kylarvattnet värma upp varmvatten. Iden kommer från en Transit som jag snurrade runt i europa med för sisådär 20-25 år sedan. I den, en gammal televerkare, fanns det en matlådeugn som värmdes med hjälp av kylarvattnet. Däri kunde jag värma mat under tiden man körde och det blev rejält varmt.
Så min ide är följande, sedan kan ni dissa, promota med egna ideer eller göra vad fan ni vill.
Man gör två stycken rostfria tankar, den ena mindre än den andra med ca 3-4cm marginal till samtliga ”väggar”. I den mindre tanken monteras det in värmeslingor (kopparrör eller annat lämpligt material) som sedan har ett inlopp, och ett utlopp. Sedan monteras den mindre tanken in i den större, för att sedan fylla ”mellanrummet” med svällande isoleringsskum. Den yttre tanken är skräddarsydd för att passa mellan de bärande balkarna under bussen, så som jag idag har gjort med det vanliga vattnet, den rymmer 55liter färskvatten. Varmvattentanken behöver naturligtvis inte vara lika stor, dels för att det inte går lika mycket, men även för att det snabbt ska gå att värma upp.
Motorns kylvatten leds nu igenom systemet och tillbaka till kylaren, precis som vanligt men med en liten extra tur genom varmvattentanken. Det blir med andra ord ungefär som om den skulle gå igenom ett extra värmepaket. En avstängningsmöjlighet borde också kanske finnas, varför vet jag inte men kanske om det skulle bli läckage eller något…..Vad tycker ni, är det en crazy ide eller borde det funka? Kommer vattenpumpen orka? Behövs det kanske en extra elpump någonstans i systemet? Blir det någon effektivitet, något varmvatten?
Räknar dock inte med kokande vatten, men sisådär kranvarmt 40-50C borde väl gå att få?
Tanken slog mig också att kylningen borde bli bättre, framförallt när man färdas i varmare länder där vi ofta är.
Logga in för att svara.