Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varmvatten

• Varmvatten

Publicerad av getwet på 4 februari, 2006 vid 15:09

Tokig ide kanske, men tanken har slagit mig ett par ggr att fixa varmvatten i bussen utan att använda 220V eller gasol.

För den inbitne busslevaren skulle det ibland vara rätt skönt att kunna vrida på kranen och det kommer varmvatten, men hur fan göra?

En tanke som jag haft sedan många år är att låta kylarvattnet värma upp varmvatten. Iden kommer från en Transit som jag snurrade runt i europa med för sisådär 20-25 år sedan. I den, en gammal televerkare, fanns det en matlådeugn som värmdes med hjälp av kylarvattnet. Däri kunde jag värma mat under tiden man körde och det blev rejält varmt.

Så min ide är följande, sedan kan ni dissa, promota med egna ideer eller göra vad fan ni vill.

Man gör två stycken rostfria tankar, den ena mindre än den andra med ca 3-4cm marginal till samtliga ”väggar”. I den mindre tanken monteras det in värmeslingor (kopparrör eller annat lämpligt material) som sedan har ett inlopp, och ett utlopp. Sedan monteras den mindre tanken in i den större, för att sedan fylla ”mellanrummet” med svällande isoleringsskum. Den yttre tanken är skräddarsydd för att passa mellan de bärande balkarna under bussen, så som jag idag har gjort med det vanliga vattnet, den rymmer 55liter färskvatten. Varmvattentanken behöver naturligtvis inte vara lika stor, dels för att det inte går lika mycket, men även för att det snabbt ska gå att värma upp.
    Motorns kylvatten leds nu igenom systemet och tillbaka till kylaren, precis som vanligt men med en liten extra tur genom varmvattentanken. Det blir med andra ord ungefär som om den skulle gå igenom ett extra värmepaket. En avstängningsmöjlighet borde också kanske finnas, varför vet jag inte men kanske om det skulle bli läckage eller något…..

Vad tycker ni, är det en crazy ide eller borde det funka? Kommer vattenpumpen orka? Behövs det kanske en extra elpump någonstans i systemet? Blir det någon effektivitet, något varmvatten?

Räknar dock inte med kokande vatten, men sisådär kranvarmt 40-50C borde väl gå att få?
    Tanken slog mig också att kylningen borde bli bättre, framförallt när man färdas i varmare länder där vi ofta är.

maxx svarade 19 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tabi

Medlem
    4 februari, 2006 vid 15:34

Hmm, jag har nog missförstått det här tror jag…
    Som jag förstår det är tanken att du ska ta ut kylarvattnet?
    Jag har nog som sagt bara missförstått det hoppas jag, då alla dina andra idéer har varit grymma! =)

En tanke jag fick var att inte fylla det med fogskum utan att ha kylarvattnet där ute, i mellanrummet mellan tankarna.
    Nackdelen blir ju då att det inte kan hållas varmt så länge…
    Kanske om man isolerar med ngt på utsidan av den yttre…?

Jaja, du får spåna vidare, gotta go!

• t-b

Medlem
    4 februari, 2006 vid 15:55

Tjena!

Låter som du ska bygga en varmvattenberedare som idag används i alla båtar o husbilar.
    Motrons kylvatten cirkulerar genom o värmer när motorn går, ligger man i hamn/camping kopplar man in 220V och en värmepatron fixar värmen.
    Enklast är klart att köpa en färdig men dem är inte gratis…fast man slipper allt strul o läckage.
    Kolla hos en båttillbehörs /campingbutik. tex http://www.hjertmans.se

Lycka till!
    //Tobbe

• judo-freddan

Medlem
    4 februari, 2006 vid 16:06

Yeah! Äntligen lite teknikdiskussion igen. Länge sedan..

Tror inte det är något principiellt fel på den tankegången. Under min förarstol sitter det ett fläktpaket som kylarvattnet passerar. Tror inte det är några problem med att göra en lite längre slinga för kylvattnet. Gäller ju dock att kolla så skummet klarar de temperaturer upp emot 80-90 grader det måste kunna bli därinne så konstruktionen klarar en varm dag i Brennerpasset för förlusterna med x cm skum mellan behållarna lär inte bli så stora.. En annan princip för isoleringen kunde ju vara den som ståltermosar har. Vakuum mellan behållarna men jag har alltid undrat hur termostillverkarna lyckas med det. Man måste ju vara ganska snabb mellan vakuumsugningen tills dess man svetsar ihop. Typ som att låsa en byrålåda och hinna slänga i nyckeln..:grin:

Hur hade du tänkt med tillförseln och uppsugningen av varmvattnet? Man lär ha ett rör+slang för att fylla på med vatten och ett där man kan pumpa upp vatten så att det inte blir vakuumstopp när man ska göra det ena eller det andra.. Alternativt gör man bara röret lite större och där kommer din avstängningskran in. Man öppnar den och stoppar ner en tratt i det kanske 20mm stora hålet i slangen (stort nog för att undvika vakuumstopp), stänger den under uppvärmningen för att inte förlora den goa ångan och sedan stoppar man ner en mindre slang kopplad till en pump när det är dags att pumpa upp varmvattnet. Även nu kan luft sugas ned och ersätta det uppumpade vattnets volym.

• getwet

Medlem
    4 februari, 2006 vid 17:43
    TaBi wrote:
    Hmm, jag har nog missförstått det här tror jag…
    Som jag förstår det är tanken att du ska ta ut kylarvattnet?
    Jag har nog som sagt bara missförstått det hoppas jag, då alla dina andra idéer har varit grymma! =)

En tanke jag fick var att inte fylla det med fogskum utan att ha kylarvattnet där ute, i mellanrummet mellan tankarna.
    Nackdelen blir ju då att det inte kan hållas varmt så länge…
    Kanske om man isolerar med ngt på utsidan av den yttre…?

Jaja, du får spåna vidare, gotta go!

Klart att du missförstått Tabi:wink:

Kylarvattnet leds igenom en tank via rörledningen, så att de varma rören värmer det omgivande vattnet. Fungerar som en doppvärmare men med vatten istället för ett elelement.
    Din ide där med att låta vattnet cirkulera runt den inre var rätt bra. Men det känns som om det skulle bli en ganska avancerad lösning, fast jäkligt bra faktiskt. Tror att Judo Freddan och jag spårar vidare på den….

• getwet

Medlem
    4 februari, 2006 vid 17:53
    T.B wrote:
    Tjena!

Låter som du ska bygga en varmvattenberedare som idag används i alla båtar o husbilar.
    Motrons kylvatten cirkulerar genom o värmer när motorn går, ligger man i hamn/camping kopplar man in 220V och en värmepatron fixar värmen.
    Enklast är klart att köpa en färdig men dem är inte gratis…fast man slipper allt strul o läckage.
    Kolla hos en båttillbehörs /campingbutik. tex http://www.hjertmans.se

Lycka till!
    //Tobbe

Det där var riktigt bra, visserligen kostar det en peng men om man tänker på att den bara förlorar 0.5c i timmen…….kör under dagen, lägg dig och sov och fortfarande varmvatten på morgonen, frestande.

• stickan

Medlem
    4 februari, 2006 vid 21:30

Hej!

Jag vill bara tipsa om denna färdiga produkt!

http://www.waeco.se/varmekomfort/varme1.html

Gör precis det du vill samt att du har en elpatron när du har tillgång till 230V

Nu vill jag inte göra nån sorts smygreklam men:

Jag kan ta hem hela waecos ( http://www.waeco.se ) sortiment till mitt företag och är du intresserad så kan jag självklart ge en bra surfrabatt!

Är själv nyfiken på just den värmaren för kommande surfbussbygge

Du kan även gå in på vår sida http://www.solpanel.se dock finns inte waecos sortiment där ännu!

Med vänliga hälsningar
    Stefan

• getwet

Medlem
    5 februari, 2006 vid 13:10
    Judo-Freddan wrote:
    Yeah! Äntligen lite teknikdiskussion igen. Länge sedan..

Tror inte det är något principiellt fel på den tankegången. Under min förarstol sitter det ett fläktpaket som kylarvattnet passerar. Tror inte det är några problem med att göra en lite längre slinga för kylvattnet. Gäller ju dock att kolla så skummet klarar de temperaturer upp emot 80-90 grader det måste kunna bli därinne så konstruktionen klarar en varm dag i Brennerpasset för förlusterna med x cm skum mellan behållarna lär inte bli så stora.. En annan princip för isoleringen kunde ju vara den som ståltermosar har. Vakuum mellan behållarna men jag har alltid undrat hur termostillverkarna lyckas med det. Man måste ju vara ganska snabb mellan vakuumsugningen tills dess man svetsar ihop. Typ som att låsa en byrålåda och hinna slänga i nyckeln..:grin:

Hur hade du tänkt med tillförseln och uppsugningen av varmvattnet? Man lär ha ett rör+slang för att fylla på med vatten och ett där man kan pumpa upp vatten så att det inte blir vakuumstopp när man ska göra det ena eller det andra.. Alternativt gör man bara röret lite större och där kommer din avstängningskran in. Man öppnar den och stoppar ner en tratt i det kanske 20mm stora hålet i slangen (stort nog för att undvika vakuumstopp), stänger den under uppvärmningen för att inte förlora den goa ångan och sedan stoppar man ner en mindre slang kopplad till en pump när det är dags att pumpa upp varmvattnet. Även nu kan luft sugas ned och ersätta det uppumpade vattnets volym.

Har inte tänkt så mycket på hur vattnet ska komma fram till kranen……..eller hur påfyllning/avtappning skulle kunna se ut. Men jag kommer nog på något, kanske:crazy:

• maxx

Medlem
    10 februari, 2006 vid 20:52

Något för dieselbussar kanske:http://www.fiskarbodenmarin.se/kaminer.shtml

• go_catch_a_wave

Medlem
    14 februari, 2006 vid 20:47

Hej.
    tycker det är lyx med varmvatten i bussen. En kalldusch i Apelviken hör väl till efter sessionen.
    Brukar däremot snajsa till det med en svartmålad 25litersdunk på taket.
    Lagom varm för lögningen på kvällskvisten.
    Duschmunstycke påkopplad så är man redo att inte lukta våtdräkt, då man skall in till centrum för bira & samkväm.
    Installationskostnaden är obefintlig= pengar över till bensin.
    /Daniel:santa:

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varmvatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.