Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Våtdräkt?
-
Våtdräkt?
Publicerad av hattfan på 10 maj, 2007 vid 20:18Jag är på jakt efter en våtdräkt som man helst kan använda i kallare nordiska vatten. Har tyvärr ingen koll på vad som är bra och vad som kan rekommenderas. Hoppas på att komma inom ett pris mellan 1000-1500. Några tips hade varit super!
hattfan svarade 17 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
yeah a 5/3… but its worth spending the extra money to buy a mystic.
-
@henkeman70 382597 wrote:
Mystic eller Ripcurl 5/3. Lite dyrare – mycket bättre.
För 1000-1500 är det nog svårt att komma över nån jävelvarm dräkt men slänger du på nån tusing kan du nog få tag på nån Ripcurl med Fireskin eller motsvarande från Mystic och PL.
-
Kolla upp prolimit våtdräkterna, själv har jag en assault från 2007 och är supernöjd. Köpte den för 2125 kr.
-
har testat en del och klart värt att satsa på en nyare modell ev bättre märke. tycker mystic dräkterna är sjukt bra. ripcurlen känns lite ömtåligare..
-
Själv har jag kört på en mystic 5/3a hela vintern… Mystic is da shit
-
Gillar min prolimit. har inte fryst om kroppen en enda gång sen jag skaffade den. verkar tåla mkt också.
Kolla beg grejer om du vill spara pengar, eller utförsäljning av fjolårsgrejer. Dom som säljs som nya för 1000:- e nog rätt kass.
-
@Luuddee 382695 wrote:
har testat en del och klart värt att satsa på en nyare modell ev bättre märke. tycker mystic dräkterna är sjukt bra. ripcurlen känns lite ömtåligare..
@Krillan82 382697 wrote:
Själv har jag kört på en mystic 5/3a hela vintern… Mystic is da shit
Har en 4/3 Ripcurl F-Bomb som inte alls känns ömtålig. Däremot är den sjukt smidig och jävelvarm. Har kört vinterkört den och svettats som en gris.
-
@sourra 382717 wrote:
Har en 4/3 Ripcurl F-Bomb som inte alls känns ömtålig. Däremot är den sjukt smidig och jävelvarm. Har kört vinterkört den och svettats som en gris.
Du är en gris 😉
-
Köpte en salomon 5/3 myo ifrån surfers paradise nu när de ska säljas ut. verkar va riktigt najs kvalitet på. fryser gör man inte heller.
-
De bästa dräkterna är de gjorda för vågsurf. Överlägsen rörlighet och oftast bara dubbelneopren som inte alls lika känsligt för repor som enkelneopren. Tyvärr är det de som är dyrast också. Det man ska kika efter är hur mycket hålfiber det är på insidan, hur stretchigt materialet är och om sömmarna är blindstiched, limmade och tejpade (eller tätade med flytande gummi typ). Desto tjockare dräkt man tittar på desto viktigare är dessa egenskaper. På en 3/2a eller en shorty kan man köra på vilken skit som helst men är man ute efter en 6/4 att köra med på vintern så är det lätt värt att lägga lite pengar extra. Ripcurl har livstids garanti på sömmarna och det är det inget annat märke som har vad jag vet. Själv är jag inne på min tredje 6/4a för samma pengar sedan 2003.
Om någon är intresserad så har jag en XCEL Infinity 4/3 i storlek MediumTall som jag vill sälja för 1500:-. Körd en halv säsong och kostade 3500kr ny. Funkar fint 8 månader om året
-
Jag har en PL Assault 2006 5/3:a som är sparsamt använd men som bär spår av en skogskitign (kille som lånade och missförstod bra depower till att betyda ingen kraft i PZ)… Nåja, limmad där det behövdes men läcker inte det minsta och är lika bra som 2006 modellerna var nya.
Du kan få den för 1000 pix.Angående val av dräkt och PL. PL gör lika bra dräkter som alla andra men suger på att marknadsföra sig, min erfarenhet är att de mäter sig bra med 3500 kr dräkterna (utan luva) och du är ungefär lika torr när du kliver ur som när du kliver i. (förutom svett, och de hårda krasherna som inte muddarna kring nacken klarar riktigt på nån dräkt). Att de kostar 1200 kr mindre är bara ett plus.
(jag säljer dom så lyssna hellere på nån annan, eller köp av mig;) )Du behöver ingen 6/4:a, dom blir för varma. Förstärk istället din din 5/3:a med en underdräkt under januarikitingen, och eventuellt en tröjja med insydd luva för nacken som skyddar mot spolning i nacken vid krash.
Jag röstar emot dubbelneopren, det är nog rätt när man tillbringar 90% av tiden i vatten (=vågsurf) men när du kitar är du 90% exponerad i vinden och då betyder avdunsting kylning. Enkelnepren rinner vattnet av, då slipper du avdunsting = du är varmare -
Sant det där med avdunstning. Just därför har Ripcurl på de nya dräkterna ett ytskikt ovanpå dubbelneoprenet på bålen som gör att vattnet rinner av lättare. På de gamla hade de enkelneopren istället. Körde med en sån hela vintern och har inte fryst nån gång.
Tror inte att Prolimit har det men att ha enkelneopren i röven är riktigt dumt. Har man satt sig på en snäcka så riskerar man att få en ofrivillig bajslucka i nästa wipeout. Har sett det två gånger och det är ingen vacker syn om man kör commando 🙂
-
@Lärs 382721 wrote:
Du är en gris 😉
Right on!
RC har även enkelneoprendräkter med hydrofobiskt ytskikt så vattnet rinner av likt urin på en nyvaxad bil. Minimalt med windchill. Här är ett exempel på hydrofobiskt material:
[YOUTUBE]Qy4oy_42GKw[/YOUTUBE]
Logga in för att svara.