Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing våtdräkter…Vilken tjocklek ???

• våtdräkter…Vilken tjocklek ???

Publicerad av anonym-anvandare på 30 november, 2004 vid 21:05

Tjena, Jag har kitat min första sommar och vill nu även kunna kita på vintern så länge det inte e is på vattnet.

Min fundering är.. vilken tjocklek skall jag ha på våtdräkten om jag vill köra tidig vår ( februari ->) och sen höst ( -> december ) Jag vill helst inte köpa torrdräkt för det känns för omständigt..

Jag vore tacksam för bra tips så jag inte låter en säljare lura på mig massa onödigheter.

ha det gött laugh.gif

patrikol svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • patrikol

Medlem
    30 november, 2004 vid 21:07

Använd en 5/3 så fryser du aldrig själv har jag en 5/4/3 och den är kanon.

• walle

Medlem
    30 november, 2004 vid 21:21

”Pyro”, skaldräkt, är inte alls omständig utan det skönaste du kan åka i när det e kallt!

Jag har kört med min Pyro i 1,5år och använder den året runt, bara när jag kan köra i endast shorts åker den av smile.gif

Den enda nackdelen är att den är dyrare än våtdräkt…

Suit-photo-strip.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    30 november, 2004 vid 22:19

okej , men är det inte stor risk att torrdräkter börjar läcka och att det blir en massa meckande med att laga revor etc..

Skiljer det mycket i pris mellan de två dräkttyperna ?

• walle

Medlem
    30 november, 2004 vid 22:25

min har hållt hela tiden…
    och då har jag haft den som nybörjare…
    Blivit släpad på land .mm grin.gif

Den håller betydligt bättre än en neoprene dräkt och om den går sönder är den lätt att laga, Det finns tejp man stryker på!

priset är 4550:- för den…
    kitesweden.se säljer den har du tur kan du få en bra deal, kanske har nån begagnad eller nått!? fråga dom!

• patrikol

Medlem
    30 november, 2004 vid 23:57

En hyffsad noname våtdräkt kan du få för 2000 – 2500:- ungefär, så det skilljer en del slantar helt klart!

• gogga

Medlem
    1 december, 2004 vid 08:25

Svar till:

Använd en 5/3 så fryser du aldrig själv har jag en 5/4/3 och den är kanon.

[/ QUOTE ]
    Ja men det är inte riktigt normalt… Ditt blod kokar ju för faen grin.gif

• patrikol

Medlem
    1 december, 2004 vid 08:30

Tvärtom så är jag en riktig frysekyckling! Fryser väldigt lätt, enda grejen som jag har och kanske inte alla andra är en surfbuss att byta om i vilket är skönt speciellt efter surfet! smile.gif Dessutom är jag ju begränsad till att bara surfa cirka 1 timme medans Pyrosarna kan surfa hela dagen även på vintern.

• gogga

Medlem
    1 december, 2004 vid 08:36

Hehe, okej.. jag frös i min 4/3 när du fortfarande körde shortis laugh.gif

Det stämmer inte riktigt att man kan köra hela dagen med en pyro… Det blir ganska mycket kondens inne i dräkten så du blir blöt utanpå kläderna ändå efter 1,5-2 timmar…
    Men onekligen jäkligt skönt när man ska byta om sen, att slippa stå med häcken bar och frysa

• luuddee

Medlem
    1 december, 2004 vid 08:37

ripcurl har en jevlit go våtdräkt 6/4/3 tror ja den e eller nått med inbyggd huva.. men rekomenderar ändå pyro.. mycket bättre.

• patrikol

Medlem
    1 december, 2004 vid 08:45

Dom våtdräkterna som är av kända surfmärken och gjorda för kalla förhållande är så pass dyra att du bara behöver lägga till knappt 1000:- för att få en torrdräkt så då är det ju nästan läge för att göra det.

• patrikol

Medlem
    1 december, 2004 vid 09:00

He He ja då har man väl blivit varmblodigare på gamla dar då! smile.gif

• brickan

Medlem
    1 december, 2004 vid 09:24

Va fan grabbar ni snackar skit 5/3 håller året runt det värsta är fötter och fingrar och det blir inte bättre för att man kör pyro.
    Jag körde 5/3 på bilden med ett vanligt underställ.
    Tejpa skor och vantar så det inte kommer in vatten.
    Jag körde ett par gånger ca 30min sedan upp på land på med en jacka jogga lite och dricka kaffe.
    Blev alldrig kall eller frusen men tänk på att ha nått på dig på land öm man inte rör sig.

• patrikol

Medlem
    1 december, 2004 vid 10:02

Ja lite det som jag försökt föklara att torrdräkten är dyr och inget måste, många har ont om pengar och då funkar våtdräkten utmärkt!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications