Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattensportsglasögon

• g_l

Medlem
    30 september, 2005 vid 10:36

Hur funkar det med glasögon när det kommer vattenstänk på glasen? Tycker det kan vara svårt ibland när det sprutar upp saltvatten i ögonen. Skulle jag haft glasögon hade det blivit ganska svårt att se bra inbillar jag mig.
    Någon med glasögon som vet?
    Det gäller väl alla typer av glasögon – inte bara solglasögon.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 10:47

Hmmm, har nog tänkt ttanken på att man borde skyddas sig lite mot UV, men hur funkar det som sagt med en massa stänk??

Anyway, jag tar gärne en recension på hur ovanstående brillor fungerar också…

• jester

Medlem
    30 september, 2005 vid 10:58

Fartvinden löser det mesta, faktiskt. Funkar ganska bra. Har iofs mest använt mina vid lite lugnare vindar. Blåser ju sällan apa och är soligt samtidigt…

• fastforward

Medlem
    30 september, 2005 vid 11:11

Hur är det? Ska man ha solbrillor för att vara riktigt säker mot att inte skada ögonen i starkt ljus eller sköter ögonen det där automatiskt genom att kisa?

Såg någon ”forskare” på tv förut som hävdade att det räckte med att kisa. Vad tror ni?

• rabbit

Medlem
    30 september, 2005 vid 11:19

På en glaciär så räcker det verkligen inte med att kisa.

Ett hav på en solig dag, upplever jag, ger nästan samma effekt om än svagare.

Jag tror att ögonen mår bra av att skyddas, strålningen ökar nåt fruktasvärt med alla reflexioner från underlaget om man jmfr med att sitta och glassa på ett fik inne i stan.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 11:21

Är ingen expert på detta men av allt man läst är det uppenbart viktigt att skydda ögonen mot uv-strålar. Ute på havet förstärks dessa skadliga strålar betydligt genom reflektioner mot vattenytan. Samma sak gäller ju skidåkning dër snö reflekterat mängder. Förutom röda ögon är det tydligen risk att man utvecklar grå starr om man skyddar med någon typ av solglasögon. I Sverige har vi relativt svag sol, däremot är strålningen tillräckligt stark på sommaren för att vara skadlig. Genom att kisa tar man kanske bort en del, men det är väl ingen som gör en hel surf-session en varm sommardag…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 11:22

”…om man INTE skyddar… ”

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 11:28
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 16:40

Jag kör ett par Cébè Crux, renodlade vattensportglasögon med vattenavvisande lins (hydrofobt skick som avvisar stänk). Funkar skitbra. De ligger runt tusingen, köpte på nätet.
    Mackan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications