Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vattenstart
-
vattenstart
Publicerad av anonym-anvandare på 30 maj, 2005 vid 07:42Skulle behöva lite tips för att underlätta vattenstart, hur mycket behöver det egentligewn blåsa, vart ska fötterna vara osv…
Lite allmänna råd om segling påmindre bräda (95l) kan också vara välbehövliga.skywalker svarade 20 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Det underlättar om det blåser tillräckligt för att plana, annars krävs det bra teknik.
Lägg brädan så att den pekar lite nedåt i vind och håll riggen så att masten pekar lite bakåt, alltså inte rakt mot vinden. Sätt upp bakfoten mellan stropparna, på brädans mittlinje. Kryp ihop nära brädan och res dig upp. Sätt upp den andra foten så fort du får upp den – det kommer naturligt. När du kommer upp, skota ut lite så du inte fortsätter över på andra sidan.
När du ligger i vattnet och väntar på en lagom by kan du lägga upp bommen på aktern på brädan om det går. Jag brukar hålla i bakstroppen med ena handen och låta bommen vila på armen samtidigt som jag håller i masten med den andra handen.
Satsa på att få upp riggen så fort som möjligt ur vattnet, för om vinden får tag i seglet när en del ligger kvar i vattnet blir det väldigt tungt att hålla i.
-
Det finns massor med bra tips i en gammal tråd här på konfen: Vattenstartstips http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=303983&page=&view=&sb=5&o=&fpart=all&vc=1
-
Om det blåser lite kan man hjälpa till genom att hålla kroppen nära brädan. Man lägger upp bakbenet, lyfter upp masten, drar brädan till sig med bakfoten så man kommer mer rakt under masten och sedan ”kickar” man i vattnet med det blivande frambenet när man skall upp. Då går det att vattenstarta även om det blåser för lite för att plana.
Öva på grunt vatten. Skippa beachstarten, om du kan den redan, och lägg dig alltid ner som i vattenstartläge.
Så lärde jag mig, lycka till!

-
– Tänk som om du skall ställa dig upp på en stol. Titta på fötterna för att få fram vikten över brädan, framförallt om det är lite vind. Detta ger även bättre ballans.
– I början av manövern skall du skjuta seglet bort ifrån dig. Drar du det ner mot dig sjunker du bara ner igen.
– Blåser det mycket? Var beredd att släppa ut vinden med bakhanden när du kommer upp över brädan, annars ramlar du över på andra sidan igen.Lycka till.
-
När du ligger i vattenstartposition med bakre benet uppe på brädans akter och riggen svävar ovanför huvudet så ska du skota in seglet och samtidigt dra in hälen under rumpan, i en rörelse, med en riktning mot mastfoten. Du ska alltså häva dig/kliva upp från aktern (ja snett utanför) till mastfoten.
Det är mycket viktigt att man kommer fram mot mastfoten med kroppsvikten för annars svänger brädan direkt upp i vind.
Lycka till!
Logga in för att svara.