Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vattenstart.
-
richtig! När man sen väl lyckas är man slut och nästan för trött för att segla med nån reda!
-
Det ser riktigt coolt ut från stranden när nån sätter en klockren vattenstart. Först är det bara vind vatten och vågar men sen bara flyger det upp ett segel och en förare ur vattnet…
-
ja, det e fett cleant..!! en fet beachstart e underskattad tycker jag, dom e oxå fina..
-
Fan, med tanke på några av de nyligen inlagda inläggen kanske man kan säga att man kan windsurfa.
Jag kan ju vattenstarta!/Feg, som ändå är en av de som faller in under -”Först är det bara vind vatten och vågar men sen bara flyger det upp ett segel och en förare ur vattnet…”
-
Jag har också precis lärt mig, och jag kan bara på ett sätt. Lägga upp riggen på brädbaken. Annars får jag inte upp seglet överhuvudtaget. Provat på olika sätt, men istället för att seglet lyfter när jag rycker tag i det, så sjunker jag
vet inte riktigt vad det beror på, men antagligen för att jag är för klen eller nåt. Använder inte flytväst vid de tillfällena iheller….
En grej jag undrar över är: Med vinden som varit så har man inte direkt lyfts upp meddetsamma. Jag har jätteproblem att simma med riggen över huvudet. Det blir samma effekt efter bara en liten stund. Jag sjunker av tyngden. Då är det bara att snurra runt brädan, slänga upp riggen på baken igen och på det igen, men man blir ganska less efter ett tag.
Idéer någon ?
-
Antingen blåser det ingenting, eller så håller du inte seglet så att vinden kan hjälpa till att lyfta upp det. Det krävs inte många m/s för att seglet skall orka sväva av sig själv. Ju mer du drar det neråt (hänger) desto fler m/s krävs för att hålla det ur vattnet.
Prova att ta ett par simtag med ordentligt sträckta armar. Får du upp seglet högre så tar vinden mer tag i seglet och du kan få jämvikt igen. -
Använd flytväst!!! Förutom att den kanske räddar ditt liv en vacker (blåsig) dag så har du mycket hjälp av den när du vattenstartar. Jag glömde att ta på mig västen en gång och jag har aldrig blivit trött så fort.
Längre surfdagar=Använd flytväst!!! -
Tja
Jag kan inte lägga seglet på brädbaken utan gör som jag beskrev i ett annat inlägg i samma tråd.Att du sjunker tror jag beror på att du försöker lyfta seglet, vilket är fel. Seglet ska lyfta sig själv för att därefter även lyfta dig. Detta åstadkomms genom att trimma in tryck i seglet med skothanden, mer inskotat och seglet lyfter och tvärt om. I lätt vind måste man initialt simma mera (flytväst kan hjälpa) för att masten ska komma upp mer lodrätt och exponeras mer mot vinden.
Angående att lyftas upp direkt så är min uppfattning att man i lätt vind alldrig lyfts utan man måste klättra. Jag gör det genom att se till att masten står så lodrätt att trycket från att jag drar med armarna för att komma upp går rakt ner i mastfoten. I detta läge drar jag även in brädan under rumpan och stiger upp med denna samtidigt som den i ett annat inlägg omtalade simfote sparkar febrilt i vattnet.
Många verkar tycka att det är tungt att vattenstarta med stora segel (8.0 och uppåt) men efter att ha lärt min på min 9.5 för att sedan även öva med mina små segel kan jag bara säga att tekniken skiljer sig lite men att det fortfarande är lättare att vattenstarta än att dra rigg stående på brädan.
Oj, jag bablade ur mig mycket igen
/fegisen
-
Problemet med att komma upp på brädan när det inte blåser så mycket byts till att försöka ha kontroll på starten när det blåser mycket och man är överriggad. Är man lite för het på gröten kan det lätt bli en snygg volt över bommen. Jag brukar lösa det med att sätta fötterna i stropparna redan i vattnet, hänga ordentligt i bommen och liksom ”smyga” upp på brädan.
-
Jag ser istället till att brädans nos pekar lite mot vinden och mastens topp bort från vinden, mer och mer ju mer det blåser. Detta skapar en väldigt lugn känsla, vilket jag inte tycker att jag fått de gånger som jag kommit upp med fötterna i fotstropparna. En fördel är också att tekniken förblir densamma som i lättvinden.
/Feg
-
Men när bommen ligger rakt ner o bomnocken pekar mot botten, då är det inte så lätt att få upp bommen på brädans bakkant. Hur gör ni då?
-
Ta tag längst upp i toppen och simma med ryggen mot vinden så segar sig seglet upp till slut..
Edit: Toppen på sgelet alltså.. -
Nä, det går ju inte, eller?
Om bomnocken har sjunkit brukar jag bara ta tag i masten precis ovanför eller under bomen och simma masten mot vinden. Det låter som ett evighetshästjobb men det går mycket fort och smidigt.
Det är viktigt att bara dra seglet mot vinden precis bara så att masten inte slår i vattnet. Detta innebär att man inte ska lyfta masten från vattenytan eftersom detta bara kommer att knuffa tillbaka seglet hela tiden.
Jag övade allt detta i sommras vilket nu i efterhand var mycket smart eftersom vattnet var en aning varmare då. Det finns de som är lite mer macho, exempelvis Fjant som slet som fan under slutet av oktober och början av november ett år medan jag bara tittade på drog segel stående på brädan och skakade på huvudet. brr kallt.
Fördelen är att när tekniken sitter så går det fort och utan alltför stor ansträngning att komma upp och iväg.
lycka till!
/fegisen som övade i maj, inte november.
Logga in för att svara.