Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vem ska med till Speed VM i år?
-
Vem ska med till Speed VM i år?
Publicerad av andersbq på 9 april, 2010 vid 14:59Är det någon mer än mig som funderar på att åka på VM på Fuerte?
surfan svarade 15 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Nån som vet nåt mer om karpathos (förutom att prispengarna ännu inte är betalade)
-
tobhed;605573 wrote:Nån som vet nåt mer om karpathos (förutom att prispengarna ännu inte är betalade)
ja, Karpathos är en ö i den södra delen av den grekiska övärlden. På Karpathos blåser det under vår och sommar ofta ganska stark frånlandsvind på den södra delen av ön. Den så kallade huvudstaden heter Pigadia och ligger ca 15 km norr om Devils Bay. Men Tobias allt detta och mer därtill borde du veta om Karpathos efter att ha varit där ett antal gånger…
Öland?
-
Nix, kommer inte åka dit. Förhoppningsvis åker jag till Karpathos 22/7-5/8, har en bokad biljett men har lite annat strul så jag ”citerar” Benke 50/50.
S-201 Peter
-
Jaha, verkar som man får åka själv i år då. Antagligen på nästan alla tävlingarna eftersom alla som inte deltar i VM rasar ner i rankingen, och därför inte kommer få startplats på de tävlingar med max 45 deltagare typ Karpathos. Och missar man den tävlingen så får man troligen inte plats på EM heller… Och utan rankingpoäng så blir det marigt att få starta överhuvudtaget i någon stor tävling 2011.
-
Jo en sak till, VM kommer att köras med GPS och vara ett mobilt event där man kommer ha 3-4 locations för att undvika sådana svåra förhållanden som var 2008.
(Detta var en förutsättning från seglarna för att komma tillbaka i år). -
jag ska till fuerte..
men om två veckor me familj, tveksamt om vi stannar kvar till VM 🙂
vet någon vart dessa locations finns på ön så kanske jag kan kolla in speedpoentialen -
Surfan, Macke, Marcus, Erik, Tobbe och Benke!
Som ni kanske läst så är det max 45 seglare på VM, ännu viktigare att alla svenskar som vill vara kvar i rankingen (och få möjlighet att delta på Karpathos, EM och tävlingarna 2011) hänger med till Fuerte.
OBS världsrankingen inför VM bör ha ändrats lite då både France och Belgian-tävlingarna uteblev (bl a Bringdal, Cyril, JvdH rasat ner, om det erbjuds wildcards så kommer det nog bli konkurrens om dem).
Dear Speed Sailors,
here is some important information for all riders planning to attend this years speed world championships on Fuerteventura from July 28 till August 2.
This year we will have a flexible course south of Center One (but as close as possible to have good access to the storage area). We will pick the best 250m every day depending on the wind and wave conditions, this gives us the flexibility to find proper speedsailing conditions every day.
The timing will be fully GPS based and due to the flexibility of the course we will have no display on the beach. The course will still be marked with buoys, entry gate, one sailor only zone etc, and the time will be taken from the defined 250 m strip.
Due to the flexibility of the course there will be no storage or other constructions on the beach, we will use the facilities in the world cup tents at center one. Also, because of the Nature Reservate we are operating in, there are no private cars allowed on the beach.
Lunch will be provided in the world cup tent (buffet), and drinking water is available every morning as much as everybody needs.
We plan to run windsurfing and kiteboarding fleets alternating, so that we have enough space on the water and everybody has enough time during the heats to eat and relax.
The entry numbers are strictly limited to 45 windsurfers (40 men and 5 women) and 20 kiteboarders (15 men and 5 women), and will be seeded on base of the current world rankings. The official Notice of Race will be available soon, and registration opened then.
We are sure that this will be a great event due to this new format and the possibility to pick the best conditions every day, in conjunction with the great world cup atmosphere on the Fuerteventura World Cup.
See you on the water !
Your
Speed:World:Cup Team -
Wildcardsen lär ju gå till PWA seglare som är på Fuerte redan, men det lär ju inte vara några större problem att vara runt dom 40 första antagna, intresset lär ju inte öka när dom har ”glömt” att betala ut prispengarna 3 gånger i rad.
-
sådär hemma efter en vecka på ön me familjen som inte e lika intreserade som mig att bli sandblästrade på en ökenstrand.
men på onsdag hyrde vi bil och råka hamna nere på sotavento sen eftermiddag då blåste det nog nästan 20m/s frånlandsvind och va ganska platt såg en snubbe me gps och tror han sa att han hade gjort 42kn så förhållanderna va klart lockande,va nära att hyra en sb speed special och ett rs slalom 5,5 men klockan va ganska mycket och barnen och frun pep redan om att sandblästring inte va skoj.
så vi drog nån mil söder ut till jandia där det konstigt nog nästan va vindstilla och vågsurfarna lekte på vågorna till solnedgången.på fredag höll det inte längre utan jag hyrde en bil skjälv och åkte ner till sotavento.men då hade vågorna kommit tillbaks och vinden va ca 12-15 från sidan.efter lite vånda hyrde jag ett vågset och prova en vågbräda för första gången i livet.hamna nog också på fel center skulle nog varit på center 2 men där hadde dom ingen slalom/speed utrustning som var tanken men heller inga kiteare och slåss med .
på center1 va havet en krossbana utan längst in där jag fastna på några bilder ( http://spot-shot.com/photos_windsurfing.html ) 100430.jag hade gärna speedat i lagunen men där fick bara kiteare köra men den va kanske i grundaste laget även om den såg knädjup ut i stora delar.
dom kunde lätt gräva en speedkanal där i lagunen åt oss tycker jag om nu speed-vm ska gå därlite bilder på mina första vågor men iallafal med sittsele och gps på armen:)
och lite egna bilder på lagunen med kiteare och den tänkta vm speddstrippen utanför -
”They are moving the course up from the old speed strip because its not really possible to beat the record there anyway. If there is some swell running they also have an alternative course further up the coast, in that case we can´t run on the beach at Sotavento. At least the sailors will have a guarantee that they won´t be sailing in big shore break. That is a big step forward and should bring a lot of speed sailors back to Fuerteventura.” //Björn D
Logga in för att svara.