Senaste nytt Forums vet nån om starboard sonic 55an?

• vet nån om starboard sonic 55an?

Publicerad av evol på 20 oktober, 2003 vid 23:02

har precis köpt en starboard wood w55, jag undrar lite om dess karaktär. Är den den lika extrem som den ser ut? kan jag dra rigg på den med mina 80-kg? hur är den i jämförelse med låt mig säga, en mistral flow 77? och framför allt, jag planerar att ramla mycket med den, kommer den att hålla? den är ju så lätt!

jag vore tacksam om nån ville dela med sig av sina kunskaper. Jag borde väl ha gjort lite research innan jag slog till, men erbjudandet bara dök upp som hastigast som jag tror var bra, eller? 2500.- inte en skråma!
    jag kan väl tillägga att jag er relativt färsk med vindsurfing, men står i stropparna och sätter jipparna med jämna mellanrum..

kör hårt..

getwet svarade 22 år sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jeppe

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 06:37

Hej!

En Starboard Wood är väl inte helt idealiskt att ramla mycket med, p.g.a. att brädan är skör. Alla renodlade slalombrädor vilket Sonic 55 Wooden är, är optimerade för att gå fort, nackdelen är att de inte håller lika bra som freeride brädor och dyl.

Du får försöka att hålla dig på brädan helt enkelt och minimera risken för kastfall. Det är främst vid kastfall brädorna kan gå sönder. Nosen på brädan kan i värsta fall gå av helt och hållet(det har jag vart med om).

Sen om jag inte är helt ute och cyklar så är brädan på 90l, vilken gör den till en sinker för dig. Du bör ha nått med 100l minst för att kunna dra rigg bra.

Som en kort jämförelse mot en Flow77, kan man väl kort säga att med rätt segel och trim så bör du gå mycket snabbare med en Sonic 55 än med en Flow77a.

• evol

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 13:48

ok, tack för svaret! ska vara försiktig!

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:57

Sonic är starboards slalomraket och ska också seglas därefter, fullt ös från början till slut. Vill påpeka lite försiktigt att det inte är en nybörjarbräda…….Alla slalomraketer är lite knepiga att segla och inte alls lika förlåtande som en freeride eller freerace.
    Precis som Jeppe skriver ska den seglas med slalomsegel och med ordentligt tryck, det gäller samtliga i den här kategorin, inget specifikt just för Sonicen med andra ord.
    Det du har införskaffat är alltså ett slalomfullblod som ska seglas max för att få ut någonting av den.
    Går inte att jämföras med en flow77, flowen har mycket bredare register och inte alls lika extrem.
    Att dra rigg på den lär bli omöjligt, det är en 90liters och med 80kg kan man nog glömma riggdragning……….
    Har aldrig seglat brädan själv men förutsätter att den är ungefär som samtliga andra i samma kategori.
    Just den du har nu i din ägo är en hårdvindsslalom som vill ha segel från 5.0-7.0. I slalom sammanhang är det likställt med vind från ca 12ms upp till ca 18-20ms beroende på kunskap, mäktar du med det och lär dig att segla brädan och rigga rätt, samt rätt fenor så kommer du bli snabb….garanterat! Flowen hänger du av med lätthet…… Men se upp för kastfall, slalomraketer har en benägenhet att ge sin kapten en och annan sådan….

• markram

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 16:32

Om du tycker att den är för svårseglad, kan jag tänka mig att köpa den av dig.
    Som GetWet skriver äger du en racer och de är inte nybörjarvänliga, men j-igt kul för den som är ”tillvänjd”.
    Den gippas lite annorlunda än andra brädor, det betyder inte att de är kassa på att gippa (de kräver en del koncentration), men de saknar ”stödhjul” om man uttrycker de som så. Se till att ha mycket fart in i gippen luta dig framåt inåt och belasta mastfoten, på vissa freerajdare lutar man sig bara åt det håll man skall och slänger runt seglet -enkelt(vissa är ja mej fan nästan självgippande typ fanatic cross 90 och 110), men inte riktigt lika raffinerat
    Och som bekant så kan man ju köra fortare med hojjar utan stödhjul. cool.gif
    Lycka till!
    Men som sagt har letat efter det du skaffat (var hittade du den?) som komplement till min lilla slalom.
    Bor i Gbg

• andreas-f

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 07:54

Jag tycker inte att du ska sälja den. 2500 pix är ett jäkligt bra pris och när du väl har fått lite kläm på hur man seglar en sådan här bräda kommer du tycka att det är ruggigt fräsigt. Friåkningsseglarna kommer att stå still när du bränner förbi dom i +30. Krav är dock, som sagt var, ett riktigt fullracesegel.

Var försiktig i vågorna bara, man har ingen som helst möjlighet att parera chop som man kan göra med vanliga brädor. (I alla fall har inte jag lärt mig det än, kraschade rätt ordentligt sist jag körde race i Björlanda…) Som nämnts tidigare så finns det bara att ett sätt att segla en sådan här bräda på, och det är full fart med seglet max inskotat och tryckt mot stropparna. Kommer det då en våg så är det inte så kul. Problemet är att det liksom inte går att segla långsamt och säkert med släppt skot, brädan vill bara sticka hela tiden.

• evol

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 08:18

tack för alla svar! jag har tack vare er fått en hel del värdefull info, och jag förstår att brädan kräver sin man, jag kanske inte är där ännu, men vill i allafall försöka segla den. tyvärr så dröjer det till vår innan jag får prova. Om det då skulle visa sig att jag inte bemästrar raketen så verkar den vara lätt att bli av med. Jag köpte den i syftet att åka fort med och som komplement till min Mistral twister 117, men vad skall jag köpa om jag vill ha en lite mindre extrem slalom? några tips. Jag kan väl tillägga att jag bor i sthlm, där det som bekant alltför sällan brallar ordentligt. sle och rtx, e dom typ samma som sonicen? jag tycker flowen ser trevlig ut men kan man segla snabbt med den?
    /tack för svaren, L

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:14

RTX är också extrem och spelar i samma division som din Sonic. SLE är om jag inte minns helt fel de äldre modellerna och kanske gått lite ur tiden. Någon får rätta mig om jag har fel, inte så hemma på Mistrals sortiment.
    Bra och snabba inte fullt så extrema plankor är bla RRD fireball, en såkallad freerace. Tror nog att Flowen tillhör samma kategori, jag seglade med en duktig Italienare på Sardinien som hade en Custom Flow och den gick oerhört snabbt med ett YES racing 6.5. Faktum var att han gick bättre på kryssen (läs högre)men något sämre på halvvind och slör. Finns naturligtvis fler i just den kategorin men det tillverkas knappt några längre så man får leta bland beggat.
    Men den brädan du införskaffat har en hög potential och det är bara att vänja/lära sig att segla på den. Tekniken skiljer sig ganska mycket från en vanlig bräda så det krävs en hel del träning innan man hittar hem.
    För min egen del håller jag på att köra in mig på en freeride/wave (nyinskaffad bräda)för tillfället och det är ett helv…. att ”glömma” bort trycket på brädan och täcka med riggen……….känns förövrigt oerhört lättseglat mot slalomraketerna….men så lååååååångsamt wink.gif

• andreas-f

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:30

SLE är också ganska så extrema brädor, går nog fortfarande att åka ifrån de flesta på en sådan. Seglade mycket i Danmarks platvattenstället n1 Lynaes i slutet på 90-talet och då var det många som tävlade med sådana.

Såklart går det att köra fort med friåkningsprylar också men att köra en riktig fullblodsrace med toktryck är ändå något annat, det blir en helt annan typ av segling.

• surfen

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:41

hallå SLE/XLE är en något äldre slalomraket som kom 1997 SLE den tyngre av dom två en bräda som än i dag kör i från dom flesta andra brädor bara det blåser lite mera, köper du en beggad var noga med att kolla runt nosen dom är väldigt sköra där och pajar lätt om bomnocken klappar i, rätt fena och segel en snabb bräda.
    RTX finns i en 99l storlek och är en ruskigt snabb bräda, som 55an, men kräver en god seglare, finns även i lite större modeller.
    MTX är ytterligare en modell från Mistral som är renodlad race bräda men inte lika krävande som RTX.
    Sen undrar du om Custom Flow är snabb? Ja det är den!! Lika snabb som dom andra men den är lite mer hanterlig i vågor och choppig sjö kanske lite för snabb när det bli riktigt stora bryt så man får passa hoppen. Även här ska du kolla nosen petar rätt upp och skör. Har själv en C Flow266 som jag tar fram när det blir vind för 5,4m² seglet, körde faktiskt 32,8knp ute vid Öregrund och 30knp i Kappelskär i år.

• andreas-f

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 11:25

SLE fanns väl under ett par års tid i olika modeller. Har för mig att det var Mistrals linje ”tävlingsbrädor”, eller hur man nu ska uttrycka det. Fanns även som vågbräda också, en twinser på 253 cm.

Hej vad man sitter på en massa onödig kunskap. Pluggat lite för mycket produktkataloger kanske…

• evol

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 11:45

ok, tack igen för alla tips, tyvärr så har jag inte blivit mycket klokare på vilket alternativ till sonicen jag kan välja. rtx e lika extrem, den går bort!? Sle likaså, dessutom gammal men ändå snabb, har hittat den relativt billig, kanske ett alt.? Flowen råder det delade meningar om, verkar sjysst, ömtålig nos!? RRD fireballen, har aldrig sett, men ska kolla upp!!
    Jag använder segel från 5,2 6,3 till 7.4, vilken bräda ÄR det bästa alternativet, om jag vill segla snabbt men inte vara för extrem, kom gärna med tips!!

Kör hårt!

• endy

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 12:03

Jag tror att en 276 custom flow eller en ”vanlig” flow skulle passa dig.
    Jag hade en flow 276 innan och seglade ner till 4,7 på den, den är lång och ganska smal, och för att inte vara en racer jäkligt snabb, ta vanliga flowen om du vill ha en mer hållbar bräda och customen som är lite lättare kanske planar lite tidigare samt kanske aningens snabbare men lite ömtåligare då..

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 16:14

Vilken bräda somär det rätta alternativet kan faktiskt bara du avgöra, inte vi. Men en liten fingervisning kan vara att kika på Mistrals nya Screamer, visserligen en aning för stor men istället blir det enklare att dra rigg för dig. Fanatic har en Falcon 55, ganska extrem men eftersom den är nytillverkad är den förmodligen lite snällare än de äldre. Men…….Custom Flow är nog ett riktigt bra alternativ, det behöver inte heller vara fullblodsracesegel till den. Förövrigt är det svårt att hitta freeracebrädor i den storleken du efterlyser. Hårdvindsslalom (kallas även downvindslalom) i storleken 70-95liter finns det betydligt mer att välja på.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications