Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Videoklipp "kite launch", Osäkert???

• johanw

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:49

de står ju att de e för lätt vind.. men du har rätt nog inte så säkert..

• mcdplb

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:54

Jo jag läste också ”lätt vind” och tyckte det var ett bra tips som jag gärna testar…men eftersom jag är VÄLDIGT försiktig och mån om säkerheten så ville jag ha lite synpunkter 🙂 Hur många skulle launcha så här på Habo i 5-6 m/s ? (vind sydväst)

• blackadder

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:32

När det är så lätt vind att man kan launcha i powerzone, så brukar det vara bättre å ligga på soffan…

• magnush

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:36

jag hade då inte testat det i Habo. Tycker det behövs större ytor för att våga lägga en drake i down-wind även i låg vind.

Det finns bättre sätt att själv starta kiten som funkar bra med mycket vind med. Vilket sätt som är bäst beror på om C-kite eller Bow. Själv kör jag C-kite och är bekväm med att starta den kiten. Vet inte vilket som är bästa sättet för bow.

• pjoter

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:54

ääh så osäkert e de ju inte, de värsta som händer e ju att man får en liten åktur. inte värre änn att åka på fötterna i sanden för skoj skull. du åker ju mot kiten medans den åker rakt mot fönsterkanten så du glider ju bara typ 10m.
    orkade inte läsa texten men tror inte det är många kites man kan göra så på. e ju så man vill starta en kite på snö och jag vet inte om jag sett nån göra det utan 5e lina i bakkant.

• skejtar_henke

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:00

Gå ut i vattnet släpp draken och lacha den där om du är själv. Om du är sugen på att prova. men gör det inte inne på gräsmattan.

• pjoter

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:06

precis. e ju bara att stå i vattnet å testa. tror dock den suger sig fast i vattnet rätt bra. snart kanske alla startar som mig.

• skanepaul

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 14:30

Har inte sett filmen ovan , har inte läst något inlägg ovan, men jag säger launcha på bara, gärna nära nån husvagn eller badande så kanske dem bannar spotten, ni går ju ändå och väntar på det bara.

• gh0st

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 15:58

Ja man ser ju på videon att det inte går att kita i den vinden. Har dock sett ett klipp med Lenten där han lauchar på det sättet i vind som är brutal. Skall dock påpeka att Lenten är ett proffs och skulle tro att det är direkt dödligt för vanliga dödliga att försöka sig på det i stark vind.

• martin

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 06:25

Jag brukar använda den där tekniken på snö i lättvind. Om det är riktigt lätt vind tycker jag att det där är det lättaste sättet att starta en bow/sle. Är det normalt tryck eller mer gör jag istället en sidolaunch med chickenloopen fixerad i något stabilt.

• skotten

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 06:44

yeah, if I am in light wind, and the kite starts to fall outta the sky, I always try to steer it so that it falls leading edge up, then tug on the front lines to get it back up in the sky so I can get back to the beach.

It aint hard to get the kite to fly backwards though.. I have done it with the 5 c kite and my Bows.

• dalen

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 07:07

Så klart man kan starta kiten mitt i powerzonen. Lättaste sättet att få upp den men man måste så klart veta vad håller på med. Allt är lätt när man lärt sig det. Träna på och det har jag hört att man gör i vattnet eller??????

• gurra_g

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 09:23

Detta var nog det sämsta jag sätt! När ska man använda det? När det blåser för lite så man inte kan kajta… Är ju super enkelt att själv starta kiten i sidan på vindfönstret o mycket säkrare…

• stellan

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 12:43

Det heter ”hotlaunch” och är praktiskt i lätta vindar. Faramförall bra för bow och sle kites. Det gäller bara att släppa utt bommen helt när kiten tar luft. Drar man bommen instinktivt mot sig flyger man iväg. En teknik som alla andra att använda efter förmåga.

• selle

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 13:18

Har man en drake med riktig full depower, asså hel hel depower. Så kan man lattja med alla sorters självlaunch och självnertagningar hur mucket som helst.
    Med undantag då man e riktigt brutalt överriggad.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Videoklipp "kite launch", Osäkert???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.