Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing viktigaste prylarna

• viktigaste prylarna

Publicerad av pure på 2 april, 2007 vid 21:38

Vilka prylar är dom viktigaste för att du skall få det optimala trimmet nr du surfar. dvs som du prioriterar (får kossta på lite ) vid köp.

supasonic svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • andersbq

Medlem
    3 april, 2007 vid 05:24

Oj jag läste inte din fråga först. Trodde du menade vad som var viktigast för att trimma prylarna. Dvs det man ändrar på mest och oftast, när man lånar andras grejor eller har nytt segel eller bräda. Nedhalet, hängseletamparna, mastfoten plus lite fenomsorg kommer man i så fall långt med.

• pure

Medlem
    3 april, 2007 vid 05:34

@andersbq 374122 wrote:

Oj jag läste inte din fråga först. Trodde du menade vad som var viktigast för att trimma prylarna. Dvs det man ändrar på mest och oftast, när man lånar andras grejor eller har nytt segel eller bräda. Nedhalet, hängseletamparna, mastfoten plus lite fenomsorg kommer man i så fall långt med.

Det blev lite dumt.. Skrev på PDA:n i sängen så jag orkade inte skriva allt igen så därför är titeln lite missvisande jämtemot frågan. Men själva trimaspekten är ju minst lika (om inte mer) intressant.

• svenne

Medlem
    3 april, 2007 vid 06:01

Du har missat det absolut viktigaste: Pågens kanelgifflar!
    Finns på varenda mack i Svärjet. Spelar ingen roll om grejerna kostar 100 000:- om det inte finns ork…

• ola_p

Medlem
    3 april, 2007 vid 06:47

Nu är jag inte säker på att jag tolkar frågan rätt, men om du menar vart man helst bränner av lite extra stålar på utrustningen…

Segel och bräda ligger ju ändå på ganska liknande prisnivåer, visst är det viktigt att välja det som passar en, men det skiljer inte sådär jättemånga slantar.

Av kringutrustningen så betalar jag gärna lite extra i följande ordning:
    • Mast – En dålig mast i ett bra segel blir ett dåligt segel…
    • Stroppar – Jag är svag för dakine cc… En rätt liten investering som gör stor skillnad.
    • Mastförlängare & Mastfot – Vill jag kunna lita på.
    • Fenor – Dumt att begränsa brädan men bara en fena
    • Bom – Att köpa kolbom är lite lyxigt men ack så trevligt, så stor skillnad för seglingen lär det dock inte göra (jag seglar bara <5.7, för dom som seglar stora segel så är det kanske ett annat läge)

Vad gäller hängseletampar så är längden det som spelar roll, jag kör långa 28″, funderat på att skaffa 30″ linor dock.

Kanelgifflarna är också oumbärliga.. 😉

• supasonic

Medlem
    3 april, 2007 vid 09:44

Ja fan, kanelgifflar. Det är windsurfingkäk det. Bra portionsförpackade, man äter en påse åt gången sedan mår man illa och vill inte äta på några timmar. Dessutom är de särdeles gasproducerande vilket är roligt när man har våtdräkt. Fisgasen når ju på detta vis alltid ansiktet när den transporteras genom dräkten. Helt enkelt oumbärliga!

Gifflar is the shit!

.s

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications