Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Viktigt att kunna spå vinden själv med hjälp av www!

• Viktigt att kunna spå vinden själv med hjälp av www!

Publicerad av 40knots på 19 september, 2007 vid 12:45

Här är en site som jag tycker är jäkla bra. Det är bara att klicka på vad man vill se på, tex vind, moln, temp osv och sedan på tidsintervallen. Har ni någonting dylikt där i .se?

http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=wind&timestep=30

Den ger ju inga prognoser men visar vad det blåser just nu och hur det blåst de sista timmarna eller dygnet. Detta i kombination med realtidsbilder och simuleringar av lågtryck är allt man behöver, förutom god tur.

Vindprognoser är nämligen ingenting att lita på… – sannolikheten för hård vind 60%… vad f– är det!

40knots svarade 18 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • getwet

Medlem
    19 september, 2007 vid 15:47

Hörru 40knots, finns det några bra speedställen där över på andra sidan Östersjön? Lite nyfiken på att komma över, båtresan kan vara både trevlig och billig……

• 40knots

Medlem
    19 september, 2007 vid 17:40

Båtresan kostar inte så mycket och trevligt är det också. Till bra surfställen i Finland klassas Hangö och Björneborg. I Björneborg, 2.5h med bil från Helsingfors till västkusten, brukade vi ha våra speedtävlingar på 80 talet. Där finns det en holme som ligger en bit utanför fastlandet och med en väg i väst/oslig riktning som förbinder den med fastlandet. Inte så långt, kanske en halv till en kilometer. På båda sidorna kunde man köra speed. Om det blåste svagt åkte man på chop på lovartssidan men om det blåste hårt kunde man åka på flatwater på lesidan för vägbanken var inte så hög. Sedan utvidgade dom hamnen intill och fyllde upp en del av norra sidan :(. Där finns det kändaste vågstället i Finland för övrigt också så det var så att säga centrum för all aktivitet på surf sidan då och nu också. Lite som Appelviken hos er. I Hangö är det främst chop och vågor som gäller med det är sommarstaden lite i stil med Marstrand så där finns det mycket att hämta både på soliga och på blåsiga dagar. Och på nätterna….

Nuförtiden surfar jag uteslutande här i storstadsregionen då jag har jobb och familj här. Beroende på vindriktning tar jag mina grejer på biltaket och gasar på. Min absolut bästa surfspott är havet utanför och infarten till Helsingfors. Där finns ett superbra speedställe bakom några holmar vid SW men har inte kunnat ta mig dit i år överhuvudtaget pga praktiska arrangemang. I stadsdelen Munksnäs finns det ett bra speed ställe på en skyddad vik vid Nordliga vindar. På vår semester tar jag alla grejer på vår båt och surfar på helt unika ställen. Mera om det senare….

Det vore ju kul med lite speed sällskap för det är inte så populärt här hos oss nuförtiden. Jag är ju tex #3 på gps rankinglistan med 25 knop så det säger en hel del om inträsset. Jag skall fixa det till nästa år. Har du lust så tag grejerna med ett blåsigt veckoslut så ser vi vad vi kan hitta på.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications