Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka North Sails segel ska jag köpa???
- 
		Vilka North Sails segel ska jag köpa???mjunken svarade 20 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
- 
Det är inte kraften utan segelytan som man ska tänka på, alltså kanske en 15% ökning i segelyta mellan varje segel, då blir det ju givetvis större ökning ju större segel man går till. Surfen: Jo jag har ett North Natural 7,5 som mitt störstasegel och det är trevligt, feta bottendraget och passar oss tungviktare som surfaren på vågen.  I de mindre storlekarna <6,4 så är de mer manöverorienterade (freemove) och i de större mer bra bottendrag och fart (freeride). Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha dem som hel linje. I de mindre storlekarna <6,4 så är de mer manöverorienterade (freemove) och i de större mer bra bottendrag och fart (freeride). Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha dem som hel linje.
- 
Har sovit på saken och det lutar mer åt Superstar 4,2 – 4,7 – 5,3 och ett Disco 6,4. Låter det som en bra stege??? 
- 
det är den klassiska linjen.. 
 Bra att du vaknar upp med insikt vad du vill ha då blir det allra bäst 
- 
Eller 4.0-4.5-5.3-6.4 så klarar du lite mer vind. 
 Denna linjen har jag kört länge nu och tycker det funkar fint.
- 
Först vill jag tacka för alla svaren jag fått, det här forumet är sanslöst bra (eller renare sakt alla surfare som finns här på forumet). 4,0 – 4,5 – 5,3 – 6,4 Låter ju inte så dumt faktiskt…. Det är ju nästa exakt som jag tänkt mig….. 
- 
Japp  Känns bra att ha vänt ut och in på alla möjligheter. Känns alltid bättre när man väl beställer då….. Längtar redan efter mina nya älsklingar ……    
- 
Det är rätt Micke, köp massa nya prylar! 
 Då blir du bara tvungen att ta ledigt och surfa med oss!
 Jocke köpte ju en linje NS -04. Jag tror han är nöjd. Dock är de hopplösa att rulla! Hans 4,2 är längre rullat än mitt 6,8!Rock n´ Roll 
- 
Prylar e livet      I år blir det skärpning på surffronten, jag ska köra skiten ur er alla  . .Förra året va en skam jag kunde inte ens med att kalla mig för surfare  Trots att jag nästan inte surfade något alls förra året lyckades jag köra sönder 2 segel, tycker det är ganska starkt  … …Hur är det själv, har du kört sönder ett knä???? 
- 
Ja knät ja. Vi var nere i Varberg och testade hybriden i vågor förra torsdagen 6/1. Först gick mastfoten av längst ut och jag fick simma/surfa bland bryten och hamnade bort vid den stora parkeringen. Efter att jag hämtat och riggat upp igen så fick jag faktiskt bra surf men var ganska trött. 
 Hade svårt att sätta landningarna i looparna och tänkte jag skulle ta ett rakt hopp innan jag stack in. Träffade en rejäl ramp och landade lite för platt så bakfoten gled ur stroppen. Knät vek sig inåt och knäskålen hoppade ur lite led. Som tur var slog knät i brädan och knäskålen hoppade direkt rätt men nu en vecka efter så är det stelt och ömt i knät.
 Jag opererade knät för snart 10 år sedan för just detta så jag är van men det hade inte hänt sedan operationen och risken är ju att ledbanden nu blev uttänjda och det händer nästa gång jag surfar.
 Jag får väl skaffa mig ett stort ledat skydd och bli kallad Robocop igen…I´ll be back 
- 
Det låter inget vidare. Ett sånt ledat Rehband skydd är nog inte så dumt då. Hoppas det läker fort så du kan visa mig hur looparna ska sättas. När jag får mina nya segel kan jag ju inte misslyckas….. eller…..    Krya po day….. 
Logga in för att svara.