Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda?

• Vilken bräda?

Publicerad av xxxxx på 31 augusti, 2004 vid 09:33

Efter att i princip ha hållt upp i 5-6 år från vindsurfing är jag nu sugen på att börja igen. Tidigare bodde jag i Skåne där jag mest seglade i hård vind och vågor. Min utrustning var (och är) liten vågbräda (255, 80l), våg/slalom (265, 95l) plus vågsegel 3.5 – 5.1.
    Eftersom jag nu bor i Stockholm inser jag att jag måste ha lite större prylar för att få segla mer än 1 gång per år.

Har ni några tips på utrustning? Någon föreslog Fanatic Triple X 119 (eller 109). Vad finns det mer för brädor som är bra? Jag är intresserad av att både segla snabbt och hoppa och trixa. För ett par veckor sedan var jag på Öland och testade en JP 103 som jag tyckte var väldigt skön. Då blåste det upp mot 13 m/s, men hur funkar en sån bräda i lättare vind?
    Jag har tänkt mig 7.5 kvm som största segel. I vilket vindregister kan jag använda ett sånt (jag väger 80 kg)?

Tacksam för tips!

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • oscar

Medlem
    31 augusti, 2004 vid 09:39

Låter som om du ska ha en supercrossbräda typ F2 Eliminator, Starboard S-type mfl. TrippeX är lite väl mkt freeride för dig antar jag. Ska du segla mkt så välj lite extra volym (medför mer bredd) typ 110-120 liter.

Segelregister är väl individuellt och beroende lite på antal fenor och vattenförhållanden men jag använder min Mistral Twister 117 (freestyle) med 7.0 till 5.4 och den kan lätt ta en 8.0 med större fena.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2004 vid 12:28

Har själv en JP Freestyle 103 och bor här i Stockholm, och den är klockren! I alla fall på hösten och våren kan man få många dagar med den brädan. Jag har ett 6.2 och ett 5.4 som jag har till den brädan. Räcker ju om det blåser 7-8 m/s för att plana med 6.2:an. Brädan kan ju dock upp till 7.2 säkert.
    Jag räknade efter och jag skulle kunna fått 7 surfdagar den senaste 1,5 veckan, blev dock bara 1 men det har med jobb och annat att göra.

Irie Man

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications