Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken bräda?

• Vilken bräda?

Publicerad av shejk på 11 augusti, 2008 vid 20:15

Hej,
    jag vill återuppta windsurfing igen efter 5 års paus. När jag höll på surfade jag med ett 6kvm segel, tyckte bara det var kul när det var planingsvind (minst ca6-7s/m), kunde aldrig vattenstarta.Brädan var plattbottnad från sent 1980-tal med centerbord.
    Jag väger 78kg, hyfsat vältränad, 41 år gammal. Vill använda brädan i mellan 5-10s/m, framför allt i centrala Sthlm i Riddarfjärden i närheten där jag bor. Vad ska jag ha för utrustning tycker Ni. Blev rekommenderad en F2 Stoke 136 liter med 7 kvm segel i butik häromdagen, utan centerbord. Tror Ni jag klarar en dylik? Några andra brädor ni kan rekommendera? Min budget uppgår till max 14000 kr Tacksam för tips.

joachim_larsson svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • carl-r

Medlem
    11 augusti, 2008 vid 20:54

Det låter inte helt knasigt. 5 m/s fixar du tyvärr inte med den, ens med ett 9kvm. 6 m/s behövs för att komma igång. Givetvis kommer den kännas mycket mer rank än den du hade, men jag tror du fixar det utan större problem. Däremot kommer den att vara mycket dålig på att ta höjd innan du planar, det går att avhjälpa genom att inte stå i mitten utan en bit ut åt kanten så att brädan är lite kantad.
    Jag *tror* inte att du planade med en långbräda i 7 m/s med en 6’a. Jag tror att du kommer att upptäcka skillnaden när du får igång den nya. 🙂

• rosen

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 23:35

Har testat stoken i flera storlekar (hyrde 126-136-146 och 156 på surfcenter) och det känns som en mkt bra bräda. 146 tyckte jag den lättaste lättvindsbrädan med 7.5-8.1m2 segel. Jag var inte så duktig då och vikt runt 95kg så 136l borde passa dig fint.

Flera som säger att 130-140 liters freerides är bra hos alla märken nästan så kolla runt lite så hittar du ngn 2007/2006a för 6-7-8000 och då får du en grym rigg också.
    själv gillar jag 2-cam varianter, freeride segel med lite djupare profil tack vare 2 cambers. köps det samtidgt som bräda ska du pruta, sån är lagen tydligen 🙂

Mitt generella råd är alltid att hyra först, testa hur bra någon 135l flyter och om 7.5 är lika hanterligt kanske du ska köra den istället. 14 000 är hyffsat mkt så 500kr hyra är väl investerat.

• joachim_larsson

Medlem
    13 augusti, 2008 vid 04:24

@Shejk 489166 wrote:

Hej,
    jag vill återuppta windsurfing igen efter 5 års paus. När jag höll på surfade jag med ett 6kvm segel, tyckte bara det var kul när det var planingsvind (minst ca6-7s/m), kunde aldrig vattenstarta.Brädan var plattbottnad från sent 1980-tal med centerbord.
    Jag väger 78kg, hyfsat vältränad, 41 år gammal. Vill använda brädan i mellan 5-10s/m, framför allt i centrala Sthlm i Riddarfjärden i närheten där jag bor. Vad ska jag ha för utrustning tycker Ni. Blev rekommenderad en F2 Stoke 136 liter med 7 kvm segel i butik häromdagen, utan centerbord. Tror Ni jag klarar en dylik? Några andra brädor ni kan rekommendera? Min budget uppgår till max 14000 kr Tacksam för tips.

// Test en Kona ONE, finns att testa i Djursholm, Saltsjöbaden, Bromma överallt och vill du träna så tränas det kontunuerlit ett par ggr i veckan på olika ställen, Kona ONE kan tyckas lång med uppför sig som en bräda runt 140 liter i planing, lite smalare än vanliga frerridebrdor, men fungerar bättre i lättvind, betänk att den är Sveriges mest sålda bräda finns att få tag i beg (flera som tävlar köper nya) och då ska du ha 7:4 kvm hör av dig till http://www.konanordic.com //Joachim så kan jag lotsa dig och sätta dig i kontakt med rätt folk…

//KonaJocke

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications