Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vilken brada ar bast…?
-
vilken brada ar bast…?
Publicerad av anonym-anvandare på 15 april, 2003 vid 22:44for plattvatten?
vagor?
carving?
allround?
pepa svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Detta är ett partiskt svar eftersom jag importerar cyclone. Men jag försöker ge objektiva argument endå.
Jag har en Cyclone CAT 148×37 som jag kör i kapstaden. Här är det 4-5 meters vågor ibland, svenska förhållanden ibland och dessutom åker jag mycket i langebaan där det är plattvatten. Brädan är som en dröm i alla dessa förhållanden men lite stor när det blir choppigt, starka byiga vindar. Å andra sidan ge storleken ett grymt register. För att vara perfekt för mig skulle den vara lite kortare och smalare, 140×35, och ha lite konkav botten för högre fart.
Jag väger 85 kilo och har kitesurfat på vattnet kanske 100 dagar.
David Andrae i skåne, Ingo Pfeiffer i Stockholm och Christian Riis i Danmark kör Cyclone CAT 140 och vad jag har hört är de mycket mycket nöjda.
Om man gör mycket boardspins, slides, skate och wake tricks kan man ta en kortare bräda, ner till typ 120×36. Man kan också minska rockern om brädan är kortare. Baksidan av kortare brädor är att man tappar vindregister, fart och därmed också höjd i hoppen.
mvh
/Jonas -
hur gammal ar david andrae, kanner igen namnet.
du kor val knappast 4-5m vagor…? inte efter 100dagar!?
hur ar kapstaden nu? borjar det inte bli kallt?
har funderat pa att dra dit, mycket folk, god stamning etc?
-
Fick en SS drake 03 häromadan.. har inte hunnit testa den dock.. den ser väldigt trevlig ut i alla fall.. o skulle inte tro att dom har blitt sämmre sen förra året o då va det väll ingen som klagade.. =)
Jake
-
Vet inte hur gammal david är.
Om jag åker i stora vågor eller inte har nog inte med antalet dagar att göra…
Det är ju inte ofta det är så stort. Men visst, om jag kan välja kör jag inte om det är 4-5 meters vågor längs stranden, men om swellet kommer upp lite längre ut så kan man försöka fega sig på ställen innan det bryter, bara för känslan – blir sjyssta nerförsbackar och grymma ramper att hoppa från 
Kapstaden är fortfarande grymt men vinden inte lika pålitlig som tidigare. Temperaturen är fortfarande ok men nu kommer snart en årstid med mycket dimma och regn. Bättre att åka hit september – april än nu.
Alltid trevligt folk här dock och mycket kul att göra!!! Rekommenderas men ta det på den svenska vintern istället.
/Jonas
-
Ytterligare ett partiskt svar, men vi på Dacon tror att brädor med flex kommer att bli allt vanligare.. så vårt givna tips heter Outlaw
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Ja, det var ett partiskt svar, men det är ju alla svar på något sätt. Dock var det knappast svar på frågan. Han undrade ju vilka brädor som var bäst på vad. (Något som jag också skulle vilja höra vad folk har för åsikter om.)
Visst, outlaw-brädorna är säkert skitbra, men frågan är ju VAD de är bra på (och vad de är mindre bra på).
Mycket flex borde ge något lägre fart och sämre avstamp, eller?
Å andra sidan blir de ju kanske mer förlåtande i skvalpiga förhållanden, eller?
…och hur är den för carving? (Vad är det? Carving har jag nog bara sysslat med på snowboard) -
Jag förstår din fråga, men svaret är svårt att få fram eftersom man måste ha en enorm erfarenhet av en massa olika brädor för att kunna ge en bild av resp bräda i varje ”kategori”.
Din antaganden om outlaw stämmer bra med vår bild av den brädan !
Om du ska hitta den ultimata allround brädan för alla förhållanden så kan du säkert få en massa ”bra tips”..
För en utförlig beskrivning av alla brädor så får man söka sig till Kite-tidningar/websajter etc för jämförande tester.
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Tjena!
här kommer ett faktiskt opartiskt svar, brädor jag har erfarenhet av; naish mutant, wave tray, naish tt bi-di (de två minsta strlk.) och självklart x-shooter brädan.
Detta är den bästa brädan jag testat med skönt flex, underbara stroppar som suger tag i fötterna och med grym prestanda i alla vatten. -
Klart som faen ni ska köra feta vågor!!!!! Det är ju det goaste som finns och glida lite och kutta och ha sig på ett feteansikte! Mycket najs. Prova!
Logga in för att svara.