Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda blir optimalast?

• arre

Medlem
    4 juni, 2007 vid 17:27
    jonaish;388367 wrote:
    Säg till när du säljer! Under sommaren/hösten hade jag iaf tänkt å köpa något större än min 128*36 som jag börja med när jag vägde 75kg typ… Runt 138 blir dä

Hittar jag inge, så köper jag en signerad bräd av min käre vän skottisch ella DALEN!

Har inte provat den på vattnet än så alternativet jag har är att byta till en 133 i butiken jag köpte den. Så kommer inte sälja den:tongue: Frågan är ju den om jag sak byta till en mindre eller köra 138:an…

• walle

Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:02

@aRRe 388368 wrote:

Har inte provat den på vattnet än så alternativet jag har är att byta till en 133 i butiken jag köpte den. Så kommer inte sälja den:tongue: Frågan är ju den om jag sak byta till en mindre eller köra 138:an…

jag skulle kört på 133:an, lagom i lagomlandet Sverige kan ju aldrig va fel!

• fesen

Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:18

@aRRe 388364 wrote:

köpte en 138 cabrinha custom, är lite fundersam till längden. väger 75 kilo och är nybörjare. Blev rekomenderad den i butik med motiveringen att det skulle vara lättare att lära sig. Vad tror ni? kommer jag att växa ifrån brädan snabbt o villa ha en kortare?

Vad är egentiligen nackdelen med att ha en större bräda? läste att de flesta kör på brädor runt 130.

Jag vägde 97 klio när jag började förra året. På en 132’a…dock var den i abslout minsta laget. Det var ett val jag gjorde då jag inte är nybörjare när det gäller kiting i sin helhet.

Såhär i efterhand skulle jag skaffat mig något större som t.ex. en 138’a. Jag har det idag för dom dagarna då det blåser skit. Ångrar lite att jag inte hade en från början. Lättare att ta höjd med tidigare och det är precis det man behöver när man börjar.

En mindre bräda är givetvis att föredra då den är smidigare att köra med, inte minst när man börjar köra lite trick.

//Robban

• fesen

Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:20

Å förresten….en 133’a skulle nog kännas alldeles FÖR lagom med tanke på din vikt. Du skulle troligen vilja ha en bräda runt 128 cm när du väl kommer så långt.
    Givetvis handlar det som så mycket annat om tycke och smak. Sedan finns det ju en del skillnader mellan brädor också.

//Robban

• pepa

Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:42

Snälla nån varför har alla hängt upp sig på hur lång BRÄDAN är? Alla andra parametrar har minst lika stor betydelse i detta sammanhang, såsom grovlek, bredd, outline och rocker.

• nilsson

Medlem
    4 juni, 2007 vid 18:44

@Pepä 388391 wrote:

Snälla nån varför har alla hängt upp sig på hur lång BRÄDAN är? Alla andra parametrar har minst lika stor betydelse i detta sammanhang.

Jag håller med dig!

• arre

Medlem
    4 juni, 2007 vid 19:37

Kör på den jag köpt. Märker nog ändå när jag blivigt bättre vad jag vill ha för bräda… Kan ju köpa en mindre planka senare som kompliment till min 138.

• fesen

Medlem
    4 juni, 2007 vid 21:18

@Pepä 388391 wrote:

Snälla nån varför har alla hängt upp sig på hur lång BRÄDAN är? Alla andra parametrar har minst lika stor betydelse i detta sammanhang, såsom grovlek, bredd, outline och rocker.

Kan bara hålla med…dock så är det generellt sett ett ganska bra mått för nybörjare att gå efter.

• xenofon

Medlem
    5 juni, 2007 vid 21:32
    Pepä;388166 wrote:
    Den är inte alls för stor för en snubbe i din storlek. Kör på den, du kommer ha kul i minst två år med den. Jag (180cm, 72kg) började med en bräda som var 186×42 och typ 5 cm tjock haha! Tyckte mycket om den faktiskt och hade den tills jag gjorde fina 720 framåt 🙂

Lycka till!

Fesen;388277 wrote:
    Kör samma uppsättning.
    Gött med 138’an när det är pissigt med vind.
    Hade bara en 132’a i början…det ångrar jag lite idag…men nu spelar det ingen större roll.
    Väger ca 90 kilo.

//Robban

Med tanke på att jag väger ringa 85 och har en tolva som är intressantast mellan 6-10 (lätt och medel vind) så krävs deffinitivt en större bräda än 130. En ”130” bräda gör sig bättre i högre vindar, men då behövs en mindre drake vilket inte är intressant för mig på ett bra tag. Många av er som kör mindre har troligen minst två kiter, inte sant?
    -Visst en 130 kan fungera, men det blir inte lika underhållande i mellanvindar.

Så under dessa preferenser siktar jag nog likt förbannat på 138-142.
    Peter på Surfshopen i Halmstad är vädligt övertygande att Fanatic 142 blir optimal till mig. Och jag är inte den som i första taget brukar lita på försäljare, men killen vet vad han snackar om och lovar att jag inte kommer ångra mig…
    Strapsen kan tydligen monteras runt om jag blir sugen…

En liten fundering är hur vanligt brädor knäcks. Det vore inte allt för kul om jag nu köper en splitter ny trots allt.
    Vad är oftast orsaken att den bryts förutom stenar och sånt?

:confused:
    :confused2:

• kasimir

Medlem
    5 juni, 2007 vid 21:39

Att man landar hårt på den.
    Hoppas inte Fanaticbrädorna är lika tunga som de var för ett par år sen för då lär du få köpa större kite åsse

• xenofon

Medlem
    6 juni, 2007 vid 00:54
    kasimir;388667 wrote:
    Att man landar hårt på den.
    Hoppas inte Fanaticbrädorna är lika tunga som de var för ett par år sen för då lär du få köpa större kite åsse

Nä den är väldigt lätt och ”tålig”.
    Sköna straps etc

• pepa

Medlem
    6 juni, 2007 vid 15:34

Oftast knäcker man inte en bräda förrän man börjar bli duktig, så var inte orolig 🙂

• jonaish

Medlem
    6 juni, 2007 vid 15:56

Best not, best yes, best off, best on the top…

• psychonauten

Medlem
    6 juni, 2007 vid 19:29

Köp hellre lite för stor än lite för liten.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda blir optimalast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.