Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilken freestyle bräda?
- 
Såg att du var intresserad av lite info om Taboun, Windsurf magazine har testat den och jag kan scanna in testet och maila till dig om du vill, bara för att röra till det lite för dig!!! Den fick iaf riktigt bra betyg…   
- 
hehe. mm de kna du ju göra. va tar de som största segel då?? 
- 
I testet står det 5.0-7.5 på en 108l, så det låter ju ganska bra! Ge mig din mail adress så skickar jag det omgående! 
- 
Pass opp! Eftersom du är såpass lätt tror jag inte du kommer ha några problem att köra 7.2 på 95 litaren. Den är ju nästan 65 cm bred. Segelrekommendationerna som tillverkarna ger är för en normalviktig seglare på ca 75-80 kg och de tänker då på seglarens vikt inkl rigg mm som ska bäras upp av brädan. Kitta bara upp den med en extra fena på ca 26-28 så tror jag knappast du har problem med en 7.2a… Men tänker du bulka på dig rejält så kan 110 kanske vara bättre… Jag själv har kört 6.9 på en RRD Twintip wave på ca 81 liter med gott resultat och jag väger ca 87 kg…. 
- 
fan asså. aldri ska man kunna bestämma sig  . min mejladress är [email=”nougat87@hotmail.com.”]nougat87@hotmail.com.[/email] . min mejladress är [email=”nougat87@hotmail.com.”]nougat87@hotmail.com.[/email]va e de som isåfall skulle va bättre me en 95a då?? på surfcompaniet säger dom att de e lättare å tricka me 110an för man får mer tid på sig. ja har ju en 87a vågis också så de blir ju väldigt nära vartannat i liter. 
- 
Kunde inte skicka bilden till dig pga att du har överkskridet lagringsutrymmet…. Så ta bort lite saker så skickar jag den lite senare! 
- 
men va tror ni om den stora twistern då? blir den för stor eller?? 
- 
Tjena Niklas! Du säger att du tycker en bräda på 95 liter kommer för nära din vågis i storlek, det vore kanske bättre att på sikt skaffa en mindre vågis och nu en freestyle på omkr. 90 l. Jag vet inte hur duktig du är men när du behärskar grejerna till fullo vore väl det optimala en vågis på 60-70 l och en freestyle på 85-90 eller nåt. Jag är dock mkt väl medveten om problemen; ska man köpa en bräda man klarar av med lätthet nu eller en som kanske är lite jobbigare men bättre sen, går det att sätta heta tricks med det lite större alternativet? osv…Med tanke på vad det kostar att köpa brädor tycker jag du ska satsa på en freestyle du kommer trivas med även på lite längre sikt men som du ändå kan hantera ok i nuläget, en bräda på 110 liter tror jag du kommer tycka är klumpig efter ett tag. Själv väger jag 80 kg och har en freestyle på 104, jag är ingen expert, långt ifrån – men jag ska bli hehe=)! Jag har även en vågis på ca 90 och även om den ligger nära volymmässigt skiljer den sig enormt från freestylebrädan som planar mkt tidigare, är mkt bredare och stabilare mm…Jag var dock inne på samma spår som du när jag funderade på vad jag skulle köpa, dvs jag tyckte också brädorna låg för nära varandra. Jag köpte dock läget och istället för att köpa en fet freestyle för att utöka storlekskillnaden tänkte jag att jag kan byta ut vågbrädan senare istället, när jag känner mig säkrare på den så att jag hamnar på en vågis på omkr. 80 l. Det är ett uppskjutet projekt numera. 
 jäjä lycka till
 /F
- 
go big or go home. 
 110 liter är inga problem att tricka på. jag kör 108 liter. visserligen sätter jag inte vulcan men det är för att jag inte tränat den så mycket.
 känns itne klumpigt alls. visst du väger inte så mycket men jag tror ändå du kan få ut mycket av att köpa en större bräda. I manövrar som man är ny på har man kan inte världens snabbaste greppbytande och fotflyttande och då hjälper odm extra litrarna till.På haga är vi ungefär 5 juniorer som kör freestyle. (eller sjöbefälstomas är 25 men han räknas dit iallafall… hehe) två av oss, jag och tomas, köpte brädor runt 110strecket. dom andra köpte 84, 85 och typ 70-75 och vi ligger kring 70-80kg allihop. 
 Dom som utvecklats mest under året är vi med större brädor. dom som köpte mindre gör sej antingen av med grejerna eller seglar aldrig längre för vinden aldrig är tillräckligt stark, säjer väl en del det med.
 eftersom du väger cirka 10 kil mindre än oss så kanske du skulle satsa på nött iallafall strax över hundra literstörst går först. 
- 
Hej frippe. Jag väger 60 kilo och tycker inte att min 87 litare känns liten. Att köpa en större freestyle handlar inte för mig om att ja ska få bättre stabilitet för med min flugvikt så flyter ja på de mesta. Det är den tidiga planingen ja är ute efter i en stor freestyle. Om ja nu skulle köpa en freestyle på 90-95 liter så skulle de betyda att ja antagligen skulle bli tvungen att byta ner min 7.2a mot en 6 halva eller liknande. Detta skulle ge mig bra mycke färre seglingsdagar. Någon sa iof att de borde funka för mig å köra 7.2 på compstyle 95an eftersom ja inte väger så mycke. de beror ju iof på om man lägger på sig nåra kilon i framtiden 
- 
RRD TwinTip -03, både 90 & 105 är ej att förglömma. 
 Båda dessa är ju så gott som test vinnare i de flesta tidningar. Lättare än nästan alla konkurenter, om man bortser från LTD-modellerna. Själv har jag 105:an och har aldrig seglat en mer allround freestylebräda.
- 
synd e bara att de inte e nån som säljer dessa brädor. om man inte ska köpa dom nya vilket ja inte har råd me. men däremot den stora twistern kan man ju köpa från tyskland för 5500 spänn + frakt då å just därför e ja intresserad av att få veta nått om den. nån som testat den eller läst nått?? 
- 
hej igen 
 om du vill åt tidig planing så ska du inte stirra dig blind på volym, med tanke på din vikt planar du ju i 6-7 m/s med en sex-halva och en 95-litrare!! dagens freestylebrädor är breda och planar tidigt, tror du förresten inte att en sju-tvåa blir stor å bökig om du vill sätta vulcans? Jag funderar själv lite på en sju-nolla men är samtidigt tveksam, ger det verkligen så många fler seglingsdagar? (jag har ett sex-fyra som störst nu) det är inte lätt detta, det ska alla veta, men min uppfattning är iaf att den stora twistern är i största laget. vad tror du om rrd tt medium, den är väl på runt 100 l och skulle säkert funka finfint, jag tror du kan hitta en 01:a för omkr. 5000 kr typ, sen det e klart; bor du i sthlm där det inte verkar blåsa så mkt kanske du trots allt ska köpa så stor bräda som möjligt…bor du å andra sidan på öland eller på västkusten.. jäjä det är upp till dig, i slutändan blir det ändå den brädan som kommer närmast det man vill ha, det är inte säkert det blir den man tyckte var optimal, detta då faktorer som pris, tillgänglighet tillsammans med ”vill-ha-nu” mm påverkar…
 /F
- 
Twister 117 är en grym freestylebräda men en dålig freeride. Den har ett otroligt pop men det krävs lite teknik för att få den att plana supertidigt i lättvind. Den svänger inte heller lika skönt som 102an, vilken känns mer som en stor vågbräda. Det märks att brädan är designad för freestyle i lättare vindar och plattvatten. Den är rolig i 50 m rakt fram men sen slänger man ju ändå in ett trick och seglar man alltså freeride ska man ha nåt annat. Jag är otroligt nöjd med min och kommer inte byta i första taget.. För din vikt skulle jag nog satsa på 102an eller compstyle 95. Du kommer inte ha några problem med 7.2 på dessa med din vikt om du sätter på en större fena. Jag tror inte du kommer vinna nåt i tidig planing så min kompis på 70 kg planar lika tidig med 102an och 6.6 som jag på min 117 och 7.0. Det är inte litrarna i brädan som avgör planingsegenskaperna utan mer bottenkurvan, fenval och din teknik. 
Logga in för att svara.