Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken kamera

• Vilken kamera

Publicerad av rydstrom på 24 april, 2009 vid 10:42

Jag behöver lite hjälp med val av kamera, min budget är runt 4000.
    det ska fotas surf och vardagsliv, jag har lånat syrrans Nikon D70 och fotat med en del och den är supernice! gillar verkligen känslan. plus att bilderna blir apbra även om man är kass själv. Har även fotat lite med Casio EX-f1.

jag har kollat på främst tre kameror alla har för- och nackdelar

Casio EX-fh20 (9,1 mp):
    fördelar: kan filmas med, är liten, kan ta snabba serier (hög fps (upptill 40fps)), 20x zoom.
    nackdelar: inte så bra bilder, kan inte byta objektiv

Nikon D60(10 mp):
    fördel: det är en systemkamera = bra bilder, jag har använt nikon tidigare, möjlighet att ställa in hur faaaan man vill, kan byta objektiv.
    nackdelar: dyrt med objektiv, har låg fps (typ 3fps).

Canon 20D begagnad(8,5 mp):
    fördel: 5 fps, systemkamera.
    nackdel: begagnad, dyrt med objektiv

Jag upplever att om man ska få med ett schysst trick så är det minst 5 fps som gäller gärna 10.
    har ni andra förslag på hur man ska tänka så är det välkommet.

Hoppas ni inte tycker detta är för offtopic.

Knatte svarade 16 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dberg

Medlem
    24 april, 2009 vid 13:51

Jag köpte en Pentax K200D sent i höstas och eftersom jag är väldigt nöjd måste jag väl kasta in den också i diskussionen för att göra det lite svårare.

+ Rejält kamerhus som är vädertätat.
    + Något billigare än Canons och Nikons motsvarigheter.
    – 3-4 fps. (4 i ”turboläge”, max fyra frames innan de måste sparas till kort, 3 fps tills kortet är fullt)
    -/+ Använder 4st AA batterier. Trivs dock bäst med engångs Lithium AA – ca 900 kort innan batteribyte. Med alkaliska batterier / laddningsbara får man inte många kort, men är det kris så går det att använda.

Samma bildsensor som Nikon D60. (eller var det D80?)

Tar bra bilder och är duktig på att anpassa ljuset, även vid starkt motljus.

Köp en systemkamera så att du kan hänga på ett rejält teleobjektiv, har du provat så vill du inte vara utan. Dessutom är det inte så dyrt om man köper Tamron eller Sigma istället för tillverkarens egna. (Fast skall man ha såna där enorma k*kförlängare som fågelskådarna brukar ha får man naturligtvis gräva djupt i plånboken)

• patriks

Medlem
    24 april, 2009 vid 14:07

Jag skulle råda dig till att antingen välja D60 eller 20D. Framförallt då Canon och Nikon är de två största kameratillverkarna där andrahandsmarknaden av framförallt optik är ett enormt plus jämfört med de mindre kameratillverkare. I den prisklass vi pratar om nu skulle jag själv välja den kamera som känns bäst i handen, det kan variera väldigt mycket från person till person. Gå till en fotobutik och kläm lite på kamerorna är mitt tips.

Om jag sedan ska förespråka någon av dessa kameror skulle jag nog valt 20D. Canon har generellt mindre brus vilket kan vara en fördel om du är tvungen att fota med kort slutartid i lite mörkare miljöer. Att 20Dn har snabbare sekvenstagning bör väl också ses som ett plus om du hade tänkt fota surf. Men som sagt är det mycket individuellt i denna prisklass och oavsett vilken kamera du köper kommer du nog att bli nöjd.

Lycka till!

• Knatte

Gäst
    24 april, 2009 vid 16:03

Håller med Patrik ovan. Hade gått för Canon 20 D i första hand, då det finns mest beggat till skapliga priser till Canon EOS. Du får mest kamera/objektiv för pengarna om du håller dig till Canon EOS. Det finns ju även 400D/1000D/450D beggat för ungefär samma pengar.
    Sedan är säkert Nikon D60 En jättebra kamera också:wink:

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications