Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken komplementsbräda??????

• Vilken komplementsbräda??????

Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2005 vid 17:17

Hej kära konfare!
    Har återigen ett ”problem” som kräver ER hjälp smile.gif
    Jag har en 103l bräda, men kände nu under några blåsiga höstdagar att det kanske skulle bli roligare med en mindre bräda (den andra känns helt enkelt för stor i hård vind!).
    Jag vill alltså ha en mindre bräda (och segel såklart, men det känns som att brädan är prio ett just nu…och en större investering hehe). Denna mindre bräda får gärna vara begagnad, men tips om nya brädor är också välkomna.

Hur många olika brädor är vanligast att man har? Anar att min 103l är kanske för de som bara har EN bäda? Man kanske skulle ha en typ 115L och en ca 80 eller?? Som sagt är redan tacksam för alla kloka, kunniga och vänliga tips!

Förutsättningar:
    70 kg manlig homo sapiens.
    Insjösegling i norra Vänern.
    Hyfsade seglingkunskaper (sätter nästan fullfartsgippar, kan hoppa).

MVH Johan i Kristinehamn

bergelin svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Knatte

Gäst
    27 september, 2005 vid 17:31

Tror att två brädor är vanligast.
    Kanske en mindre runt 75-85 liter våg/freestyle och en större bräda runt 100-115 liter, för mer vindfattiga dagar.

Själv ligger jag just inne med 4 brädor.
    En våg 85 liter, 1 slalom 74 liter, 1 slalom 90 liter och slutligen slalom 111 liter
    Men det kanske är lite overkill

• tdk

Medlem
    27 september, 2005 vid 19:19

Jag skulle satsa på någon lite bredare 75-80liter vågis. Bredden är skön att ha i vindhålen, och det finns det ju gott om i innsjöar.. tongue.gif Jag själv har en Starboard Evo 80 som mellan bräda. Grymmt härlig bräda, men det säger ju alla om sina brädor. Men det är den enda kort/breda (234*58) vågisen jag provat så jag kan ju bara uttala mig om den. Jag väger 8kg. mer än dig, men har kört överriggad 4,2 utan att känna att brädan va föööör stor. Självklart hade en mindre varigt mer optimal i de förhållandena, men va gör man… Den kändes ändå bättre än min 73litare med ”klassiska” mått..
    Har även kört lite hårdvindsfreestyle med den och tycker att den funkar grymmt till det med, även om vågseglingen har prioreterats på brädan.
    Summa sumarum! Köp en lagom stor stubbie! grin.gif

• ola_p

Medlem
    27 september, 2005 vid 21:15

Jag tycket tdks storleksförslag verkar vettigt.. Men skulle nog kikat på en freestylewave istället. Seglar man inte riktiga vågor så blir det defenitivt roligare på en freestylewave, sen kan väl en del stubbie brädor vara ganska ok på plattvatten också, men undvik riktigt renodlade vågisar, om du inte planerar att segla riktiga vågor.
    Själv e jag grymt nöjd med min Goya FreeWave85, som jag har som störstabräda just nu, grymt skön å funkar rätt ok om man vill ut å testa lite vågor också. kört den med 4.4 5.0 och 5.7, men en 6.2 bör den bära utan problem.
    Skulle rekomendera att kika på Goya Freewave85/75 och liknande brädor.

Är sponsrad av surfbutiken.nu, så du får själv bedöma om du litar på mig eller inte.. wink.gif Men jag e grymt nöjd med mina brädor (wave66 å freewave85)..

Väger 65kg, så du har nått att jämföra med.

Om du drar rigg eller inte är ju också intressant för hur litet som är vettigt att ha..

• lars_k

Medlem
    28 september, 2005 vid 05:50

Jag gör som alla andra som ger ”råd” och skriver… Köp min bräda! wink.gif
    Har en finfin stubby på 75 liter som skulle passa dej. Se länk nedan. Endast 3500 kr för en 03:a.
    Det är en AHD AW55 vågis som är lite mer åt freewave-hållet: Rak rocker bak för tidig plan, acc och feta hopp. Kommer du ner till VBG en bra dag så kan du få testa den.

• bergelin

Medlem
    28 september, 2005 vid 09:14

Jag har en 103 liters Mistral Syncro och gick i samma tankar som dig. Det stod mellan en 77 och en 85 litersbräda och det slutade på en Wave Guerilla 85 -05. Är grymt nöjd med den så jag rekommenderar en bräda i den storleken.

mvh Erik grin.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications