Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken sittsele gäller?

• Vilken sittsele gäller?

Publicerad av vivace282 på 25 september, 2006 vid 16:17

Min 15 år gamla sunshine favvo sittsele har pajat! Vilka selar rekomenderas för speed. Jag vill att kroken ska sitta hyffsat lågt.
    Hoppas någon kan rekomendera en ny favvo sele….:)

vivace282 svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jester

Medlem
    25 september, 2006 vid 17:05

DaKine XT Seat är riktigt bra. Låg krok, och framförallt så behöver man inte efterdra den i vattnet.

• vivace282

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:05

Den ser ju vettig ut. Vet du var man kan köpa dakineselar i sverige? Eller köpte du den från windance.com eller liknande?

• pure

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:09

Jag hoppas på att NP X-Over 06 e bra för den ligger o väntar på Posten. Kunde inte hämta ut den för det vara bombhot i Växjö Teleborg idag.. 🙁 nån som provat den? inte bomben utan selen altså…

• jester

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:24

onwater.se köpte jag min ifrån

• pure

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:28

Dakine var ju snygg , ser ju lite mer ut som kortbyxor.. NP x-over ser ju mer ut som en jätte blöja 🙂 ..

• vivace282

Medlem
    26 september, 2006 vid 09:43

Tackar för infon, det blir nog en dakine sele… Ser riktigt bra ut.

• the_novice

Medlem
    26 september, 2006 vid 11:11

Passformen är ju viktigare än utseendet, tycker helt klart att man behöver provhänga i selen innan man köper!
    Själv så är jag helsåld på Pat Love selar (både midje och sitt) efter att ha provat ”hela” sortimentet på SP…
    (dvs NP, Simmer, Pat Love)

• vivace282

Medlem
    26 september, 2006 vid 11:58
    The_Novice wrote:
    Passformen är ju viktigare än utseendet, tycker helt klart att man behöver provhänga i selen innan man köper!
    Själv så är jag helsåld på Pat Love selar (både midje och sitt) efter att ha provat ”hela” sortimentet på SP…
    (dvs NP, Simmer, Pat Love)
    Du har rätt. Men det är svårt att testa alla, speciellt när affärerna ligger hyffsat spridda i sverige. Tänkte ta och åka till skidsport och testa lite selar, men tidigare dakine produkter jag äger är av bra kvalite. Har skidsport och surfersparadise samma ägare?
  • dr-masse

Medlem
    26 september, 2006 vid 12:47

Skidsport och Surfers har inte samma ägare, men de har i stort sett samma varumärken och pryttlar med lite lokala dialekter (mer vågprylar i Varberg, fler stora freerideplankor i Stockholm, typ).

Annars måste jag hålla med om att Pat Loves selar är bra. Rätt lika Da Kine, tycker jag.

• bjarke

Medlem
    26 september, 2006 vid 13:31

DaKine Fusion är kiteutgåven av XT-seat. Lite krångligare at få av och på sen benloopen inte kan öppnas helt etc., fast även skönare passform och stöd tyckar jag, testade båda innan. Bytte från NP Race nyligen och gillar DaKine selen mycket bättre, primärt for at den ger bättre stöd åt ryggen (skönt med 12m). Ända nackdel ar at den känns styv/klumpig på land och när jag inte planar etc., fast när först jag seglar är det klart den bästa selen jag har testat.

• rasmus_w

Medlem
    26 september, 2006 vid 13:49

Skidsport och Surfers äger väl ett importbolag ihop eller nåt sånt va?

• faster

Medlem
    26 september, 2006 vid 13:59
    vivace282 wrote:
    Min 15 år gamla sunshine favvo sittsele har pajat! Vilka selar rekomenderas för speed. Jag vill att kroken ska sitta hyffsat lågt.
    Hoppas någon kan rekomendera en ny favvo sele….:)
    Kan bara instämma i vad Jesper säger. Jag och Pugge har kört med dakine hela säsongen och är helnöjda, det var vi som tipsade Jesper om den för övrigt.
  • vivace282

Medlem
    27 september, 2006 vid 11:28

Ok ni e ju speed kungarna i sverige. Det blir nog en DaKine sele. Stämmer storlekarna bra överens med måtten på http://www.dakine.com?
    M = 32-34
    L = 34-36

Om jag är 33-34 ”Beroende på vilka jeans jag har”. Ska jag köra på M eller är det säkrare att köra på L?

• bjarke

Medlem
    27 september, 2006 vid 12:07

Jag kör L i Fusion, typ 34″ jeans (iaf på jobb, man sagger ju ofta runnt med 36 kring låren…). Havde L i NP racesitz innan.

Stor skillnad med shorts och våtdrakt ochså; jag kunne nog ha M i shorts fast inte en chans även med 3mm sommardrakt.

• vivace282

Medlem
    27 september, 2006 vid 16:04

Tackar för informationen. Då får det bli en large. Kör oftast med våtdräkt.
    Körde formula idag, förstagången jag seglade med midjesele till formula seglet. Det funkade ganska bra. Det var skönt att avlasta ryggen. Då borde DaKinen bli super najs.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications