Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek på min första Kite?

• Vilken storlek på min första Kite?

Publicerad av anonym-anvandare på 21 januari, 2004 vid 18:10

Jag har aldrig kört kite men har bestämt mig för att börja!
    Ska gå en kurs osv… Nu har jag ett Naish kitt på ”G” men jag vet inte vilken storlek på Kiten jag ska ha!
    Var erbjuden en 7.5 men jag har hört att det var alldeles för litet? Källan påstod att jag snarare skulle ha en 12:a!?
    Borde de inte vara bättre med en mindre i början?
    Någon som kan bekräfta eller dementera! Vilken storlek bör man ha som första Kite? /Dr Brun

patrikol svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ozzcarr

Medlem
    21 januari, 2004 vid 18:16

Tycker inte du ska satsa på en 12:a heller. Vet ju inte var du bor och planerar att köra eller vad du väger. Men mitt tips e att du köper en 14 eller 16. Då får du fler åkdagar och kan börja i lätta vindar.

Lättare att börja i lätta vindar med stor drake än i hårda vindar med en liten!

Ska du bara skaffa en drake så bör du tveklöst köra på en 14! Planeras fler så satsa på en 12 och en 16!

Hojt wink.gif

• walle

Medlem
    21 januari, 2004 vid 18:17

14 kanske… beroende på vikt lite grand.

• rambo_johnson

Medlem
    21 januari, 2004 vid 18:48

köp en 8, eller en 10 eller kanske en 12a, eller varför inte en 14, fan vet jag när vill du kita?

• patrikol

Medlem
    21 januari, 2004 vid 19:21

Hur mycket väger du? Det som Oscar säger låter bra, Tänk bara på att om du väger lite mera typ 85 eller mera så gå upp en storlek på den större kiten 17 eller 18 istället Oscar väger inte så mycket så han behöver inte bry sig wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 07:51

12 m2 funkar bra om man inte är över 80 kg samt inte börjar på den allra minsta brädan.

något större bräda 150 cm + och en 12a blir kanon.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 09:34

Men mitt tips e att du köper en 14 eller 16. Då får du fler åkdagar och kan börja i lätta vindar.

Lättare att börja i lätta vindar med stor drake än i hårda vindar med en liten!

Kan bara hålla med Mac Gyver!!
    Köpte en 12:a som första drake och antalet dagar då jag kunde köra var inte så många. Antingen för lite eller för mycket vind.

• putte

Medlem
    22 januari, 2004 vid 14:25

Jag körde en 13 som första kite, det blev ganska lite kört,väger 75, men så är det ju i stockholm oxå…

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 19:02

Okej! Börjar få kite koll då!
    Jag väger 70 kg och bor på västkusten om det skulle vara till hjälp. Hörde att en kille i Malmö kör schysta kurser någon som känner till de?
    /Dr Brun

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 19:24

Tjenare!
    Var bor du och var tänker du kita,v-kusten ,Roxen…..
    det har stor betydelse vad gäller kite val.
    Peter cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 20:17

Jag bor i Lj-e sedan om man ska köra där är ju en annan sak. I alla fall ska det bli schyst att sätta igång till våren! Någon som har erfarenhet av att köra på snö. Vad är den största praktiska skillnaden förutom att vattnet är kristalliserat?
    /Dr Brun

• walle

Medlem
    22 januari, 2004 vid 20:29

är det minusgrader fryser du om näsan… grin.gif

• gugge

Medlem
    22 januari, 2004 vid 20:41

I stort sett håller jag med Ozzcar. Köp runt 15m2.

Anledningen är att om du köper för lite, runt 10m2, kommer du aldrig komma ut. Man lär sig bara när man kan kite inte när man väntar på tillräckligt med vind.
    15 m2 borde vara rätt OK. Väger du 85 kg eller mer satsa på 17m2.
    Som sagt, det viktigaste är att du kommer ut så mycket som möjligt. Det gör du med 15-17 m2.

Jag köpte en 10 m2 som första kite och den har jag kunnat använda en eller ett par gånger. Helt kasst även om kiten är skitbra. Den är rätt snygg att titta på!!!!

/Henrik

• patrikol

Medlem
    22 januari, 2004 vid 21:15

Jag känner till många duktiga killar som kör kurser i Malmö området.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications