Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vilken storlek på vågbräda?
- 
		vilken storlek på vågbräda?Publicerad av larssa på 17 september, 2009 vid 12:03Funderar på att byta min Xelerator 5,8″ til något större för strapless. Väger knappt 70kg och e ganska grön på vågis(speciellt strapless). Någon som har något råd? Funderar även lite på en fish eftersom dom brukar vara bredare(lättare att jippa) men va fan vet jag. Tips please!!! 
 Ps! Har även en 7,2″ men den känns ganska för stor.yann svarade 16 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
- 
			4 Svar
- 
Jag rek 6.0-6.4, så en 6.2 x 18-19″ borde bli perfa för dig. I övrigt tycker jag att outlinen ska vara ganska rak och kanterna rel boxiga och inte alltför tunna (annar blir den för orolig). Jag gillar att den är lättsvängd och där med ganska mycket rocker men ganska flat mitt på. Hellre lång och smal (inte för lång för svenska vågor dock), med rel mycket volym och ganska mycket rocker (än bred, kort och tunn med liten rocker)! 
 Gärna med flera fenbox-alternativ så du kan köra den tri, twin och quad (det senare för down the line surf mer rakt fram och fort)…Jag rekommenderar INTE fish av flera anl: 
 – Sketchy i högre farter.
 – Sämre då du ska ta vågen ”backhand” (vänstervåg om du är regular) o s v.I så fall kan du lika gärna köra en våg-skim! 
- 
Det är så mycket tycke och smak att det går knappt att svara på. Håller med Nicco om att en rak outline är bättre för kite men jag gillar inte för feta rails på en shortboard. Man behöver lite bett i railen för att hantera kraften. En vass rail gör inte brädan orolig, tvärtom så blir den stabil men riskerar att skära ner i vågen om man är för aggresiv i förhållande till den fart man har. Quad kan vara kul att testa om man inte gjort det innan men jag gillar det själv inte och hade dragit mig mer för att köpa en bräda som endast går att köra som quad eller twin. Thruster (3) som du sen kan köra utan bakfena på är svinroligt. Kan du få den med 5 boxar är det ju bra för då kan du testa dig fram sen till vad som är bäst för dig. Det finns massa olika typer av fishar. Det beror helt på hur de ser ut om de är lämpliga för kite. Jon Modica som är svinduktig strapless kör bara fishar och hans senaste custom har varit inspiration till Cabrinhas nya S-Killit och är ju en form av fish. 5’8″ är inte för kort om det bara finns lite yta (som alla blandar ihop felaktigt med volym). Volym är jätteviktigt när man ska paddla brädan men spelar knappt någon roll i planing. Finns inget samband mellan rails och volym heller. Våg-skim är något helt annat än fish. Finns inga likheter. 
- 
Jag kanske bara skall träna mer och inte ge upp med min 5,8″ 😉 
 Har en stropp där framme och skall testa att ta bort den.
- 
Allt funkar att köra på. Jag körde strapless länge på min 5’4″ och hade apkul. 

Logga in för att svara.