Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilse bland prylarna, nybörjare

• vilse bland prylarna, nybörjare

Publicerad av anonym-anvandare på 30 september, 2005 vid 21:49

Hej

jag bor i ljungkile och vill lära mig vindsurfa. pratade med en kille som heter ola som brukar segla här. Han sa att han hade jättebra nybörjargrejjer till salu till mig, bestående av: Bräda Fs sputnik, Segel Tushingham camm pro och Sailworks slalom och en mast och bom. Allt för bara 11.000 kr. Min fråga är, kan grejjerna vara stulna? han sa trotts allt att en ny utrustning brukar kosta runt 30.000. Inte för att jag misstror ola, dessutom var han ganska charmig, men man vill ju vara säker. hoppas någon har svar

/sofie

apex svarade 19 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • charl8

Medlem
    30 september, 2005 vid 21:58

smile.gifJag tror nog du kan vara lugn. smile.gif Inte för jag vet vad det är för grejer men det verkar var nästan pinsamt dålig andrahandsvärde på även fina grejer så fort du bär ut dom ur affären….

• brutus

Medlem
    30 september, 2005 vid 22:00

100 spänn på att dom e stulna! grin.gif
    ha! köp loss, men allvarligt, kan va bra att ta teoriskrivningen innan sommarn, det kommer bli kallt snart. fy fan, men de e sant.
    Grejorna låter (!) bra för priset…
    men som sagt dom e nog stulna, he grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2005 vid 22:22

Tycker inte alls det låter som om prylarna är stulna, priset är ju rätt mycket högre än vad det borde vara då både bräda och minst ett av seglen iallafall kan har närmare 10år på nacken. (typ inte värda ett skit) Att Sputnik skulle vara en bra nybörjarutrustning är ren lögn och att en nybörjar utrustning kostar 30000kr är också båg. En komplett NY bräda med BRA prylar får du för ca12000-13000kr och med våtdräkt och lite annat bjäfs så har du en helt ny utrustning som funkar mycket bättre och som du lätt lär dig segla på för totala 15000kr.

Om du ska börja segla och försöker att lära dig på en gammal svårseglad bräda med en rigg som inte är av matchande komponenter så kommer du inte att förtsätta med denna sport. Du kommer att tröttna innan du läret dig något och stå med en stor hög med oanvädbara prylar som du inte kan få tillbaka några pengar för. Bättre att sats på en modern komplett bräda som du lär dig snabbt på och som du sedan kan sälja och få tillbaka betydligt mer pengar för om några år. Och du kommer defenitivt att fortsätta med vindsurfingen då du haft så himla skoj.

Man kan köpa dyrt, man kan köpa billigt, men köp inte dynga! cool.gif

• rasmus_w

Medlem
    30 september, 2005 vid 23:10

Som sagt, 1100 vore ett mer lagom pris för de prylarna. Kanske nån tusenlapp mer, men knappast mer än så. Sputnik är en väldigt liten och smal bräda som ansågs svårseglad redan när den kom för sådär 14 år sen. Visserligen finns det nyare och äldre sputnikar, men den är ganska säkert minst 5-10 år gammal.

Köp inte, leta i stället upp nån vindsurfingklubb och prata med folket där. Närmaste klubb jag kunde hitta är Brofjordens funboard club.

Om du sen läser köp/sälj här på konfen så finns det en del vettiga köp, t.ex. en RRD Easyrider eller en Bic T2. Den förstnämnda är en ren nybörjarbräda och du växer kanske ifrån den lite fort, den andra är lite mer avancerad, jag har en själv och jag har surfat sen 1988! Inte mycket svårare att segla men räcker mycket längre. Dessutom såg jag att de som säljer Bicen bor i Ljungskile!

Bra nybörjarriggar är inte lika lätta att hitta megagnade, men pratar du med Udéns i göteborg, kan de säkert sätta ihop ett billigt riggpaket i lagom storlek för dig, och antagligen stannar totalpriset ändå en bit under de där 11000 som Ola ville ha för sina antikviteter.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 oktober, 2005 vid 05:46

Köp inte detta vad gör.
    Jag tolkade först inlägget som et elakt skämt mot Ola P som ju bor o seglar i Ljungskile, men han sålde sin Sputnik för flera år sen o har aldrig haft nåt Tushingham.
    Ta kontakt med OlaP eller Fredrik i Ljungskile så kan du få vettiga råd, och dessutom finns det säkert nån möjlighet att prova lite här o var. Köp inget som du inte testat.
    Priset för grejorna du pratade om borde vara max hundralappar…
    OlaP är också ganska charmig… wink.gif

• brutus

Medlem
    1 oktober, 2005 vid 09:29

Svar till:

Tycker inte alls det låter som om prylarna är stulna,

[/ QUOTE ]

Duh! ja skojar! läs mellan mina ynkliga rader, ah

• Knatte

Gäst
    1 oktober, 2005 vid 09:57

Misstänker också att något är lurt smile.gif
    Antingen är inte inlägget riktigt och någon försöker skoja till det lite med Ola P. laugh.gif
    Om inlägget är seriöst, så är priset på prylarna ganska skumt och det finns ett par nollor för mycket i priset blush.gif
    Sedan skall du inte som nybörjare ens tänka på dessa prylar. Det finns definitivt bättre och billigare saker att lägga sina pengar på…

• reef1

Medlem
    1 oktober, 2005 vid 13:49

Köp inte dessa prylar gör som de andra har tipsat här ta kontakt med en klubb i närheten och kolla runt här på köp/sälj så ska du nog få iohp ett riktigt bra kit som du kan lära dig på!

• ola_p

Medlem
    1 oktober, 2005 vid 13:54

Låter ungefär som tio gånger mer än vad grejerna är värda.. Som alla andra i tråden påpekat. Sålde själv en gammal sputnik med två segel, bom och en bunt fenor.. Fick 1000:- för det, vilket i min mening var ganska rimligt..

• irritation

Medlem
    1 oktober, 2005 vid 14:30

Har man tur så får man faktiskt loss en bra bräda med ”allt” till väldigt billigt!
    Kolla runt lite i köp och sälj så får du en stor överblick av vad saker kostar, títta på vad som kan vara intressant för dig och våga ringa och fråga, tex om du hittar ett segel, så ring och fråga om dom har en bom + mast till den med!

• apex

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 09:01

Finns ju även en vindsurfingbutik i Stora Höga, inte så långt från Ljungkile.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilse bland prylarna, nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.