Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › vind garda
-
vind garda
Publicerad av anonym-anvandare på 15 februari, 2005 vid 19:37Hur är det där med vinden i i slutet av juni och framåt juli, har en 110 liters bräda och segel mella 7-5 kvm. tänkte bo nånstans i torbole hur stor chans är det på vind, i procent asso hur uppför sig vinden där uppe så mycket info som möjligt hade varit intressant
mvh micke
getwet svarade 20 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar -
2 Svar
-
hej,
var där i maj/juni förra året (o även i juli/augusti för några år sen). det blåser nästan alltid hårt på tidiga morgontimmarna mellan ca 7-9. det kan vara rejält med chop då oxå och man bör nog inte segla större än ca 90 liter och segel 4,5-6.0 i normalfallet. sen droppar vinden o bygger upp igen från lunch o fram till 18-19-tiden. då har du helt rätt grejer. med lite större bräda o segel kan du ju segla även när det inte bygger på fullt så mkt bris men när jag varit där så har jag seglat 130-liters med segel 6,5-9,0 m. det finns dessutom alltid bra grejer att hyra om du skulle känna att du behöver något annat. lycka till o ha det så kul.
-
Vinden är starkast på morgonen (nordlig) precis som tidigare inlägg beskriver från ca sju morgonen fram till ca tiotiden då den börjar avta. Oftast vindstilla vid lunchtid (vår lunch…inte Italienarnas) för att senare vända till syd och komma igång igen vid ca 14.00. Observera att detta är ca tider, det kan skilja rejält beroende på väder och även helt utebli.
På morgonen rekommenderar jag Malcesine eller i närheten av Campagnolo (Torbole inte alls bra då) som ligger en bit söderut. Torbole däremot blir bra på e.m när vinden vänt men den blir oftast inte lika stark som ”nordan” blir vid Malcesine på morgonen. Brisen är precis som här hos oss att ju varmare i vattnet desto svagare bris……så Juni är nog bra (min erfarenhet) men i slutet av Juli är jag nog lite mer tveksam. Förvisso fylls Garda på hela tiden av kallt alpvatten men det blir grymt varmt i luften på sommaren……30-35 grader är inte alls ovanligt.Bäst förutsättningar blir det när regn fallit och kylt ned alperna…….och morgonsolen värmer upp den enorma platån söder om Gardasjön….då trycker det på ordentligt när ”kallraset” kommer uppifrån bergen. Har varit med om att efter ett häftigt regn så ökade vinden från nada till 16-18ms på bara några sekunder….maffigt!
Hoppas att du får en trevlig vistelse i ett av dom vackraste platser som finns i Europa. Som surfställe finns det bättre men knappast vackrare.
Logga in för att svara.