Välkommen! Återfallsurfers värmer lite extra, måste jag säga.
Vindstyrka (som jag tror att du menar) och segelstorlekar är ju en bok för sig, typ.
Men en liten fingervisning ger jag mig glatt på…
Du kommer att behöva en 8-9 stadiga sekundmetrar för att komma igång med 85 kilo och en 88 liters allroundbräda. Då kör du runt 6.0 – 6.2 vilket är ett rätt lagom största segel (jag utgår från att din 88 liters bräda är normalbred). Det håller du till en 12 sekundmeter, eller mer i byarna. Fast vid det här laget har du rent av bytt ner till femtre eller nåt. Det håller du en bit över fjorton-femton. Och då börjar det bli dags för den vettigaste minsta storleken på segel för din bräda – fyrhalv. Med en liten fena. Det kör du med tills det inte funkar längre. Då blåser det för mycket för din bräda ändå för att det skall bli kul segling.
Summasummarum
Segel, vindregister (max, dax att byta eller vila)
6.2, 8 – 11 (13)
5.3, 10 – 15 (16)
4.7, 13 – 17 (18)
Mycket spelar såklart in. Platt vatten och det går att hålla mer segel. Stora vågor och svåra förhållanden, mindre segel. Rätt fena hjälper till. Bra teknik oxå. Vilken mast man har.
Men se det som något att kanske utgå från.
Mer om segelstorlekar och vindstyrkor finns i den häringa tråden från förr: http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=269451
Surfa På!