Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindspam för segelstorlekar

• Vindspam för segelstorlekar

Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2003 vid 10:18

Jag är en rookie som har köpt en utrustning med ett 6.5 segel. Nu sitter jag och funderar på i vilka vindstyrkor det fungerar. När blåser det för mycket för att ge sig ut och vad menar man med att vara överriggad förutom att det blir förtungt. Många dumma frågor, men hoppas ändå på svar

/Fredrik

lars_k svarade 22 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:20

Desutom framstår jag som en idiot som inte kan skriva vindspan.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:34

Var inte så blygsam. Det hela beror på. När du blir bättre på att segla kommer du kunna hålla din 6.5, som är ett ganska litet segel, längre. Är du stor och stark och tung kan du säkert hålla det upp till 12-14 meter. Är du mindre kommer få problem tidigare. Pröva dig fram. Våga satsa lite. Det är bättre att vara överriggad än underriggad. De stora starka formulakillarna kör väl sina 10.0 upp till 10-12 meter vad jag förstår. det är bara att hålla i. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:39

När du är överriggad tenderar seglet att vilja ställa sig mot vinden. om du förstår. Det blir tungt för den bakre handen, från masten sett. I dessa lägen är det viktigt att inte fega ur och gå ur stropparna då kan det bli jobbigt, du kan få kastfall och ont i kroppen. Det gäller att hålla i, låta seglet ”twista” och släppa igenom vind.

• lars_k

Medlem
    18 juni, 2003 vid 11:01

Jag skulle säga 7-10 m/s om det är ett normalt free- style/ride segel och du är normalbyggd.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications