Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsufare söker hjälp om snöbräda
- 
		Vindsufare söker hjälp om snöbrädaPublicerad av anonym-anvandare på 7 november, 2002 vid 14:21Håller på att bli pådyvlad en gammal snöbräda av märket F2 Flame freeride. 
 Någon som vet om det är totalskit eller kan man se det som att man slipper hyra för att testa om det är något för mig?
 Längd 160cm
 Bredd 23cmlarry svarade 22 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
- 
			6 Svar
- 
Hur gammal är den. F2 kan nog vara rätt så bra, är det träkärna? 
- 
Okaj detta är ju egentligen ett vindsurfingforum. Men…. jaja.. 
 23 cm bred verkar vara väldigt smalt. Antigen måste du ha små fötter eller vinkla bindningarna mycket för att det ska funka utan att fötterna tar i du svänger.
 Men kanske funkar att pröva sina första svängar med. Men jag skulle inte ge många hundralappar.
- 
Min känsla är att det är med snowboardprylar som med windsurfinggrejer: Priset sjunket fort. Bara några år gamla grejer får man ju nästan gratis. Åker inte snowboard själv (än) men en kompis ville ”bli av med” sin första bräda i vintras och frågade om jag ville ha den. Skulle misstänka att den är från typ 1995. Det var inget värde alls i den enligt honom. Jag vill minnas att jag slängde in en sexpack starköl och bjöd på en lunch för den. 
- 
F2 är väl inga höjdarbrädor egentligen. Men det är absolut inget skit, vet inget om just din modell. Kolla om det är träkärna ( inte så jätteviktigt om man är nybörjare..), bredden är nog lagom om du har strl 43 eller mindre(antar att det är bredden på mitten du menar). Kolla efter sprickor i brädan så den inte är knäckt eller håller på att knäckas. 
 /johan
- 
I motsats till föregående tycker jag att F2 håller högsta kvalitet. Jag har kört mycket på en F2 Flame från 1992 (de sista åren som reservbräda). Jag tycker följande om brädan: * Den mest hållbara bräda jag kört på (och det är många). 
 * Stenhård, vilket innebär att den går att köra ordentligt fort på. Däremot är den inget vidare för trixåkning.
 * Den har ett gymt skär
 * Min håller spänsten fortfarande (kör ca 25 veckor på den)Betala inte mer än 800 kronor för bräda och bindningar. Om du inte är ute efter en fart-bräda så kan du hitta en mängd andra brädor som är bättre….. /Jonas 
- 
Vet inget om brädan, eller om dina mått, men bredden verkar oroveckande smal för en 160 cm bräda. 160 cm lång bräda brukar vara ganska vanligt mått för normalbyggda åkare. Generelt kan man säga att bredden blivit större med åren då åkningen ofta blivit mer freestyle-inriktad. Nu har nog bredden stannat upp men 160 brädor brukar nog ligga mellan 24.5 och 25.5 cm i bredd. Smal bräda är mindre jobbig att gå från kant till kant på, men för smal innebär att tår och hälar tar i i svängen. Beror lite på hur mycket frammåtvinkel du har på bindningarna samt vilka bindningar du har, men tycker att det verkar mer som storlek 39 och mindre borde passa den brädden på brädan du beskriver. 
 Har själv storlek 43, dock har jag ganska lite frammåtvinkel, men jag vill inte köra på brädor med mindre än 25 cm midja. Mindre ger för mycke tå och häl släp i svängarna för att kunna skära svängarna ordentligt. Mindre midja än 24 för storlek 43 skulle jag tycka vara dumt oavsett vinkel och åkstil.MVH /Larry 
Logga in för att svara.