Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på snö med snowboard, skenor/fena?

• Vindsurfa på snö med snowboard, skenor/fena?

Publicerad av nulleman på 11 januari, 2006 vid 14:06

Hej
    Har en gammal snowboard som jag tänkte sätta ett segel på och försöka vindsurfa på snön här på en närbelägen sjö.
    Någon som testat detta tidigare?

Att fästa mastfoten på brädan har jag redan löst. Att jag måste ha någon sorts fena vet jag, men hur den skall se ut och vart den skall sitta är för mig lite problem. Ska man kanske ha två stycken fenor?
    jag har 2 st gamla långfärdsskridskoskenor som jag funderat på att använda, men det kanske är en dum idé? Jag har inte tänkt surfa på is utan bara på snö, men dessa skenor kanske gör sig bra även som fenor i snön?

Sen tänkte jag fråga hur mast, bom och segel mår av -10 / -15 C ?
    Är det stor risk att saker år sönder?

Ge mig feedback! 🙂

MVH Niclas

bill svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • ola_p

Medlem
    11 januari, 2006 vid 14:29

Det finns en film med några (tjecker?) som har fäst segel på sina snowboards å drar ner för diverse backar, verkade dock vara mer med hjälp av gravitation än av seglet dock… inga fenor eller konstigheter.

• the_novice

Medlem
    11 januari, 2006 vid 14:33

Är det Wojtek mfl du tänker på?

Är väl med lite i slutet av Escape from pressure filmen;
    http://www.star-board.com/gallery/video/

Fast seglet ser väl mest ut att vara i vägen…

• judo-freddan

Medlem
    11 januari, 2006 vid 14:54

Har funderat lite på detta. Du tänker ju rätt när du utgår ifrån att du behöver någonting som tar upp sidokraften. Men hur blir det när du ska svänga och lutar brädan? Var ska ”fenorna” sitta?

Såg på en av Starboads teamriders Eric Girard hade nåt på sin hemsida om detta. http://www.star-board.com/destinations/view_morning.asp?Number=4 Uppenbarligen hade de fåttt upp tingesten i 90 blås. Inte illa..

• oaxen

Medlem
    11 januari, 2006 vid 17:38

Jag hade samma idé redan kring ’83. På den tiden hade vi gummistroppar som bindningar. Först gled jag bara i sidled. Snabbt monterades en L-profil. Efter detta funkade de något bättre, åtminstone när det var rätt sorts snöförhållanden. D v s vindpackat eller lätt skare.

Kanske kan det funka bättre med riktiga bindningar så att man kan kanta brädan precis som kajtarna gör. Problemet uppstår när man ska segla åt tåkantshållet, det lär ju bli rätt jobbigt att köra switch stance. En lösning på detta skulle kunna vara att ha en joint + adapter(t ex North-pin) i varje ände.

Meckigt är nog bara förnamnet! Antingen kör man enligt wintersurfer-konceptet eller kör drake. Åtminstone om det är snö som gäller.
    På is är det isbräda som gäller!!!

Tjipp

/ Patrik

• Oregistrerade

Gäst
    18 januari, 2006 vid 15:51

Har själv provat något liknande i form av två slalomskidor med en plywood på. Har bara kört på den en gång men det gick riktigt skapligt. Har inga fenor eller lknande. Jag tror det borde gå utan det. Problemet med snowboarden är ju såklart att köra åt ”fel” håll. Borde ju funka med storppar istället för bindningarna.

• bill

Medlem
    18 januari, 2006 vid 22:05

Funderar också på snowboardvarianten, sällan bara is i Luleå…
    Det jag funderade på var om det kan funka med griptejp, alltså sånt man hade på sin skateboard.
    Är ju en väldigt enkel lösning, det som kan bli kass är väl greppet i kombination med snö, vad tror ni?

• judo-freddan

Medlem
    18 januari, 2006 vid 22:19
    Bill wrote:
    Funderar också på snowboardvarianten, sällan bara is i Luleå…
    Det jag funderade på var om det kan funka med griptejp, alltså sånt man hade på sin skateboard.
    Är ju en väldigt enkel lösning, det som kan bli kass är väl greppet i kombination med snö, vad tror ni?

Så fort tejpen blir mättad med snö vilket den blir snabbt så blir det rejält halkigt. En vanlig hederlig dörrmatta med uppåtspretande plaststrån vet jag däremot flera som testat med bra resultat.

• oaxen

Medlem
    19 januari, 2006 vid 11:59

Jag körde med griptape hela förra vintern utan några som helst problem. Men, viist kan snö fastna om det är lite mildare.

• stang

Medlem
    19 januari, 2006 vid 12:51
    Oregistrerade wrote:
    Har själv provat något liknande i form av två slalomskidor med en plywood på. Har bara kört på den en gång men det gick riktigt skapligt. Har inga fenor eller lknande. Jag tror det borde gå utan det. Problemet med snowboarden är ju såklart att köra åt ”fel” håll. Borde ju funka med storppar istället för bindningarna.

Jag körde oxå en likande variant där jag hade snedstälda slalom skidor i slutet av 80 talet, problemet som fanns med den var att den släppte i ”aktern” när det började gå fort 🙁

• judo-freddan

Medlem
    19 januari, 2006 vid 15:13
    Oåxen wrote:
    Jag körde med griptape hela förra vintern utan några som helst problem. Men, viist kan snö fastna om det är lite mildare.

Mja, jag tänker nog snarast på när det ligger lite snö ovanpå isen som hänger med kängorna och trycks in i tejpen. Har sett många med en fyrkantsstav i i mitten eller dörrmatta så det är nog inte bara jag som råkat ut för det fenomenet..

• oaxen

Medlem
    19 januari, 2006 vid 15:17

Glömde tillägga att i mitten sitter den ack så värdefulla alu-listen. Griptapen kommer egentligen mest till användning vid gippar och slag. Under segling är det i första hand mittlisten som ger ”greppet”.

• judo-freddan

Medlem
    19 januari, 2006 vid 16:00
    Oåxen wrote:
    Glömde tillägga att i mitten sitter den ack så värdefulla alu-listen. Griptapen kommer egentligen mest till användning vid gippar och slag. Under segling är det i första hand mittlisten som ger ”greppet”.

Yep, någon form av ”obstacle” behövs definitivt för att hålla sig kvar på brädan. Men..jag gick igång lite på den här idén om att köra på snö med svängbarhet med tanke på hur stor del av året underlaget passar skidor bättre än skridskor. Har de senaste dagarna spånat hårt på hur man får till en mekanism som kantar två skidor och nu är det löst i teorin iaf, hehe. Ska gå vidare med CAD-modell och en kartongmodell så får vi se om det hela kan bli verklighet så småningom.

• oaxen

Medlem
    19 januari, 2006 vid 17:15

Kolla in windski http://www.windski.com/

Det fanns också en tidig snowboardvariant på ditt tema Judo-Freddan. Överst en bräda(skate) undertill en mekanisk övergång till två par små skidor som var rakt skurna på innerkanterna, ytterkanterna hade en mycket djup sidoskärning – långt före carving- och timglas-skidor.
    Kan bara inte komma ihåg vad den hette.

• Oregistrerade

Gäst
    19 januari, 2006 vid 20:21

Vilket sammanträffande att du hittade den för jag och en polare på jobbet googlade fram den för några timmar sedan. Grejen med windskin tycker jag är att den ser ostabil ut. Man ska balansera på en platt yta precis som det skulle bli med en snowboard. Kollade på en av filmerna och killen vräker sig inte direkt in i gippen. Han tar det väldigt försiktigt och det ser vingligt ut. Det är därför jag tror mer på en variant med två skidor som kantas. När jag räknade på den kantade designen idag så verkar det dock som att den inte kommer att orka kanta. Hm, lite för mycket Redbull och mekanikboken ska nog kunna råda bot på det.. 😉

• _bodhi_

Medlem
    19 januari, 2006 vid 23:02

Här får du ett tips på bättre användningsområde för din snowboard…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications