Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare saknas i Öresund

• Vindsurfare saknas i Öresund

Publicerad av anonym-anvandare på 28 augusti, 2001 vid 22:15

En Dansk man i 20 års åldern saknas sedan i måndagskväll kl. 21:00. Mannen begav sig ut för att vindsurfa i hårt väder ifrån Niva hamn på Själland på måndagskvällen. Brädan har hittats vid Barsebäck i Skåne och seglet vid Saltholm. Kl. 20:00 på tisdagskvällen är mannen fortfarande försvunnen.

Källa: Aftonbladet

Använd ordentlig flytväst och ge er aldrig ut i starka frånlandsvindar ensamma! Jag hoppas verkligen att de hittar honom levande.

🙁

anonym-anvandare svarade 24 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2001 vid 22:24
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2001 vid 06:08

Och kom ihåg att alltid, alltid stanna vid brädan. Låter självklart men drabbas man av panik kan det hända att man föröker simma iland och lämnar brädan.
    Dels kommer brädan att hålla en flytande så länge man håller fast i den och dels är det mycket lättare att se en bräda från luften än en person i våtdräkt.

• mattes

Medlem
    29 augusti, 2001 vid 07:31

Är det någon som har erfarenhet av att använda hjälm när det blåser i ordentligt? Det borde vara fördelar som väger över, eller finns det någon risk för skador då hjälm används. Finns det någon bra hjälm som någon kan rekommendera?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2001 vid 09:16

I måndagskväll blåste det 15 m/s från nordväst och vid 21.00 tiden blir det mörkt.
    Visserligen är det ganska grund i Nivå-bukten strax söder om Helsingör men
    ändå förstår jag inte att surfaren kunde ge sig ut i stark frånlandsvind och dessutom vid den tiden.
    Hoppas att han klarade sig.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 08:17

Danske vindsurfaren var 34 år och hittades med räddningsväst enligt dagens Sydsvenska.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 08:47
  • anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2001 vid 22:59

Fruktansvärt att nåt sånt ska behöva hända, alla som vindsurfat länge och mycket har väl nån gång tagit chanser och även råkat ut för den mindre trevliga upplevelsen att man tror det är kört. Att tänka mig in i den danske vindsurfarens situation får mig att rysa, Var rädda om er,

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2001 vid 18:36

när dom vägrar låta mej surfa själv…vilket jag tycker e en väldigt dålig regel… eftersom antalet surfare här inte e allt för många… men tills man e arton måste man ju lyssna lite på dom..

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications