Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing beroendeframkallande?

• calle_b

Medlem
    2 september, 2009 vid 19:37

Har varit uppe förr, och jag tror vi hamnade någonstans här i diskussionen:
    (tyvärr mycket alkohol-fokus, men byt ut det mot vindsurfing så får du se var du hamnar…)
    3. Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.
    4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Beroende (enligt DSM IV) – om minst tre av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
    1. Ökad tolerans – behov av påtagligt ökad mängd p g a påtagligt minskad effekt.
    2. Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.
    3. Använder t ex alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.
    4. Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.
    5. Mycket tid ägnas åt att få tag på t ex alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.
    6. Viktiga aktiviteter – på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc, överges eller minskas på grund av bruket.
    7. Bruket av ex alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras.

Saxat från: http://www.alna.se/sp/sp_6.asp

• pelle_o

Medlem
    2 september, 2009 vid 20:59

Fråga de närmast anhöriga så vet du…

• claes6

Medlem
    3 september, 2009 vid 07:05
    Calle_B;572590 wrote:
    Har varit uppe förr, och jag tror vi hamnade någonstans här i diskussionen:
    (tyvärr mycket alkohol-fokus, men byt ut det mot vindsurfing så får du se var du hamnar…)
    3. Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad.
    4. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.

Beroende (enligt DSM IV) – om minst tre av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod:
    1. Ökad tolerans – behov av påtagligt ökad mängd p g a påtagligt minskad effekt.
    2. Abstinens – karakteristiska abstinenssymptom eller återställare.
    3. Använder t ex alkohol i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs.
    4. Varaktig önskan eller misslyckade försök att begränsa eller kontrollera bruket.
    5. Mycket tid ägnas åt att få tag på t ex alkohol, använda alkohol eller hämta sig från effekten.
    6. Viktiga aktiviteter – på jobbet och fritiden, sociala aktiviteter etc, överges eller minskas på grund av bruket.
    7. Bruket av ex alkohol fortsätter trots att man vet att fysiska eller psykiska besvär förvärras.

Saxat från: http://www.alna.se/sp/sp_6.asp

Ha-ha-ha!

Lysande!

• calle_b

Medlem
    3 september, 2009 vid 09:57

Det mest lysande i det hela är att det är en hyfsat välfungerande diagnostik inom vissa områden, och alltså helt seriöst 🙂 Mången pyskolåger har kliat sina grå och vita för att får fram modellen.

Punkt 5 under ”Beroende” tycker jag är fullkomligt underbar, jag menar, hur mycket tid lägger jag inte ner på att kolla vindprognoser, hänga på detta (även det, beroendeframkallande) forumet…
    Även punkt 1 under ”Beroende” – toleransökning. Ju mer jag surfar, desto mer vill jag surfa. Att ”surfa av sig den värsta abstinensen” hävdar jag är rent ljug, för en själv och för andra. 🙂

Fridens!

• claes6

Medlem
    3 september, 2009 vid 11:54

Själv är jag inne på 6:an rätt mycket för närvarande – att jobbet och sociala aktiviteter minskas eller överges….:cool2:

• sode

Medlem
    3 september, 2009 vid 12:30

Tolvmånadersperiod? De måste mena en vecka…

• crash151

Medlem
    3 september, 2009 vid 12:56

Man får ju dålig ekonomi också. Lägger hellre pengarna på sitt beroende en på sociala bitar som krog besök med polarna, resor med flickvännen, saker som måste fixas i hemmet mm.

Kallas inte en tolvmånadersperiod ett år också?

• zucko

Medlem
    3 september, 2009 vid 14:14

Eller hur och att det är en tolvmånadsperior 😀 uppfyller typ hälften av alla dessa kriterier på mindre än en vecka 😀

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing beroendeframkallande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.