Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing Nybörjare.
-
Vindsurfing Nybörjare.
Publicerad av viktor3603 på 4 juli, 2009 vid 19:51Tjenare!
Jag är en kille på 15år som funderar på att börja vindsurfa. Just nu seglar jag E-jolle så har erfarenheter av segling.
Jag skulle vilja ha lite tips när det gäller att köpa en bräda. Har ni någon nybörjar/fortsättnings bräda eller rigg som ni tkr är bra som inte kostar allt för mkt och är av bra kvalité? Vad kostar ett ”vindsurfing-paket” och vad ska man tänka på när man vindsurfar? Är det även ngt man ska kolla upp när man köper en bräda och hur vet man att grejerna är av bra kvalité?MVH Viktor:cool2:
Knatte svarade 16 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Knatte
Gäst4 juli, 2009 vid 20:31Klart att du skall börja vindsurfa! Hur skoj som helst, när man har lärt sig:wink:
har du kollat här? [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Där kan finnas lite matnyttigt..
Men generellt så är dyrt och nytt bättre att köpa. Har du någon tänkbar budget som du vill satsa? Breda brädor > 70 cm är nästan ett måste om du skall lära dig. Köper du allt sprillans nytt så hamnar du omkring 10.000 ± någon tusejnlapp.
Vill du köpa nytt så kan detta vara lagom nivå:
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=632&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1http://www.surfspot.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=17&Itemid=1
Du kan nog få tag på begagnade prylar som funkar för omkring 5000 kr med lite tålamod. Sedan kan man köpa skräp för några tusenlappar på blocket, men det är absolut att slänga pengarna i sjön.
Vill man ha något som funkar, så bör du räkna med ungefär de slantarna..
Lycka till 🙂 -
Jo jag har kollat FAQ både del 1&2 och förstod väl en del av det eftersom att jag inte kan alla windsurfing termer 😉 ¨
Jag skulle väl gissa på att jag har en budget på runt 6500 kanske 7000 om jag har tur så det blir kanske inte några ”top of the line” grejer, men vad jag har förstått så kan det räcka till en schysst nybörjarbräda. Jag väger ca 80 kg och är 180cm lång och är hyfsat vältränad. Jag läste i FAQ att volymen på brädan beror på vikten, så vad skulle du gissa på att jag skulle ha för volym. Sen undrar jag om alla mastfötter passar till alla riggar och brädor? Jag tror att jag kommer att köra i både plattvatten och lite halvvågiga förhållanden (ca 1 m vågor). Vad är det för någon slags typ av bräda man ska ha då, är det freeride bräda och freeride rigg som gäller då eller?MVH Viktor :cool2:
-
Knatte
Gäst4 juli, 2009 vid 21:02Viktor3603;557032 wrote:Jo jag har kollat FAQ både del 1&2 och förstod väl en del av det eftersom att jag inte kan alla windsurfing termer 😉 ¨
Jag skulle väl gissa på att jag har en budget på runt 6500 kanske 7000 om jag har tur så det blir kanske inte några ”top of the line” grejer, men vad jag har förstått så kan det räcka till en schysst nybörjarbräda. Jag väger ca 80 kg och är 180cm lång och är hyfsat vältränad. Jag läste i FAQ att volymen på brädan beror på vikten, så vad skulle du gissa på att jag skulle ha för volym. Sen undrar jag om alla mastfötter passar till alla riggar och brädor? Jag tror att jag kommer att köra i både plattvatten och lite halvvågiga förhållanden (ca 1 m vågor). Vad är det för någon slags typ av bräda man ska ha då, är det freeride bräda och freeride rigg som gäller då eller?MVH Viktor :cool2:
Om du väger omkring 80 kg, så bör du ha minst 130-140 liter för att du lätt skall lära dig. I stort sett alla moderna mastfötter passar nya brädor. Väljer du bara delar från 2000-talet och framåt så är det lugnt:laugh:
Men med stor sannolikhet, så kan du inte använda brädan som du lär dig på, till allt för avancerade grejer. Den stora volymen som du vill ha när du lär dig, kommer att begränsa lite när det börjar blåsa uppåt + 10 m/s
Ofta har man en lite större bräda i 1 eller 2 säsonger och skaffar en mindre efteråt.
Alternativet som antagligen är smartare, är att gå en nybörjarkurs, så kan du kanske köpa en bräda på omkring 115-120 liter direkt och ha lite roligare i vågor. Tror att en freeride bräda/segel passar kanon, då det är roliga och enkla brädor att hantera.Svårigheten med bra beggade grejer är att få tag i dessa, då de säljs med en gång.. Det behövs tålamod och tur helt klart. Hittar du något på blocket, ställ en fråga om grejerna först. Finns otroligt mycket skit på blocket:mad:
-
Okej, det låter mer lockande att gå kursen först och sen köpa en bräda med mindre volym eftersom att jag inte riktigt är gjord av pengar så jag har nog inte råd att köpa en ny bräda så snart efter ett köp.:tongue: Jag kommer nog att köpa någon beggad bräda eftersom att priserna på en ny verkar vara rätt höga. Jag antar att man får lära det mest basic grejerna på kursen och sen får man lära sig lite själv antar jag? Vad kan en kurs gå på?
Förresten, schysst att du tagit dig tid att svara på frågorna, svaren har gjort att en hel del har klarnat upp 😉MVH Viktor :cool2:
-
Viktor3603;557035 wrote:Okej, det låter mer lockande att gå kursen först och sen köpa en bräda med mindre volym eftersom att jag inte riktigt är gjord av pengar så jag har nog inte råd att köpa en ny bräda så snart efter ett köp.:tongue: Jag kommer nog att köpa någon beggad bräda eftersom att priserna på en ny verkar vara rätt höga. Jag antar att man får lära det mest basic grejerna på kursen och sen får man lära sig lite själv antar jag? Vad kan en kurs gå på?
Förresten, schysst att du tagit dig tid att svara på frågorna, svaren har gjort att en hel del har klarnat upp 😉MVH Viktor :cool2:
förutom att gå nybörjarkurs så ska du gå med i någon klubb- om det finns någon inte alltför långt bort. Du kommer att få mer goda råd än du frågat efter, men dessutom lära känna folk som kanske har prylar på vinden eller i garaget, eller lånar ut grejor. Moderna brädor så så ömtåliga så man vill inte låna ut dom till en nybörjare, men riggar o halvgamla brädor kan man ofta få testa.
-
Knatte
Gäst4 juli, 2009 vid 21:35Viktor3603;557035 wrote:Okej, det låter mer lockande att gå kursen först och sen köpa en bräda med mindre volym eftersom att jag inte riktigt är gjord av pengar så jag har nog inte råd att köpa en ny bräda så snart efter ett köp.:tongue: Jag kommer nog att köpa någon beggad bräda eftersom att priserna på en ny verkar vara rätt höga. Jag antar att man får lära det mest basic grejerna på kursen och sen får man lära sig lite själv antar jag? Vad kan en kurs gå på?
Vet inte exakta priserna, men så kostar det hos Surfers paradise
http://www.surfers.se/sv/kurser/vindsurfingkurser.htmI stockholm finns det bla detta.. http://www.vindsurfingskola.se/
Sedan finns det kurser lite varstans i Sverige och säkert olika priser:wink:
Logga in för att svara.