Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinter Tänk – Fenor

• Vinter Tänk – Fenor

Publicerad av tim-eriksson på 7 december, 2007 vid 17:41

Inhandlat lite nya leksaker nu när säsongen är över och har inte haft möjlighet att testa, bl.a. En freewave 98.

Jag kommer segla 4.2 – 6.9 på den med betoning på 5.8 och 6.9.
    Vilka fen storlekar borde jag då ha i bagaget?

Just nu har jag en MFC onshore goya 22 cm och orginal fenan på 27 cm.
    Då jag inte har test seglat grejerna så kan jag inte uttala mig om det fungerar bra med 27 cm fenan till 6.9, kommer det gör det? Körde förut en 32 cm fena på 6.9 och det kändes ”bra”… Är inte så erfaren men lite känner man ändå…

Borde jag försöka leta upp en 32 cm freeride fena för att ha till 6.9 eller kommer jag klara mig med 27 ? Problemet är att det är us-box och det finns inte så många fenor att välja på 30+ och ännu mindre inga beg. (är student).

Det känns som om orginalfenan är ”onödig”, verkar ju lite för ambisiöst att ha en fena till varje segelstorlek… 22 cm på 5.0, 27 cm på 5.8 och 32 på 6.9…

Borde jag byta ut 27 mot en 30 om jag får möjlighet och bara köra 22 och 30?…

Jag är fortfarande kass på att vindsurfa men prylbög har man varit sen födsel så det är såklart man tänker… Vindsurfing är ändå en material sport!

// Tim

rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • oscar

Medlem
    7 december, 2007 vid 18:31

Jag tror du kommer klara dig ganska bra med 27 cm och 6.9. Kommer inte riktigt ihåg vad du hade för brädan innan men tänk på att moderna freewave/wave/ freestylebrädor inte seglas på fenan så mkt som förr då man verkligen stod och pressade. Jämnt tryck på båda fötterna och för att ta höjd så lägger man i hälkanten lite mer så att railen hjälper till med höjdtagningen.

• nlc

Medlem
    7 december, 2007 vid 20:43

Alltså, jag skulle nog köra på en 35-37 cm fena till ett 6.9. Men så har jag ju inte särskilt bra teknik heller å seglar förmodligen alldeles för mycket ”på fenan”. Men 27 tror jag kan bli lite väl smått om du inte har pung-drag i seglet, men då har man väl redan bytt ner sig till 5.8 å då passar nog 27:an finfint.

• tim-eriksson

Medlem
    7 december, 2007 vid 22:17

Hehe… jag är ju kass på att surfa och att segla på kanten har jag försökt, gick åt helvete… :/..

Men då är det inte material fel, då är det bara ut och nöta på roxen såfort tillfälle ges!

• thomme

Medlem
    7 december, 2007 vid 22:37

Jag köpte en 104 -07 i höstas och har kört den med 6,9 och 6,2 med orginalfenan ( 29 cm och powerbox i mitt fall ) och en 32 fena av freeride stuk i Apelviken. Vad gäller segelstorlek funkade 6,2 bättre än 6,9 för mig. 32 fenan gjorde brädan trög och stel och jag upplevde inga fördelar trots 6,9 segel ( NP expression ).

Hur den funkar hemma på Ekoln återstår att se. Jag har köpt en Curtis ”freemove” fena på 30 cm som komplement, jag tror den blir bra här hemma med 6,2 ( och 6,9 ).

Jag tycker inte du ska skippa orginal fenan utan skaffa en på 30 cm om du vill ha en större.

Kolla inte bara djupet utan även på bredd, svep och profil tjocklek så fenorna liknar varandra så får du liknade egenskaper.

Tänker du köra fullcambrade race segel på brädan? Brädan svänger kvickt, för kvickt för ett trögt race segel tror jag, men man kan ju alltid testa.

Ett annat tips är att inte bry dig för mycket om prylarna utan surfa med dom du har. Prylar kan inte ersätta TOW.

• tim-eriksson

Medlem
    8 december, 2007 vid 00:11
    thomme;433138 wrote:
    Jag köpte en 104 -07 i höstas och har kört den med 6,9 och 6,2 med orginalfenan ( 29 cm och powerbox i mitt fall ) och en 32 fena av freeride stuk i Apelviken. Vad gäller segelstorlek funkade 6,2 bättre än 6,9 för mig. 32 fenan gjorde brädan trög och stel och jag upplevde inga fördelar trots 6,9 segel ( NP expression ).

Hur den funkar hemma på Ekoln återstår att se. Jag har köpt en Curtis ”freemove” fena på 30 cm som komplement, jag tror den blir bra här hemma med 6,2 ( och 6,9 ).

Jag tycker inte du ska skippa orginal fenan utan skaffa en på 30 cm om du vill ha en större.

Kolla inte bara djupet utan även på bredd, svep och profil tjocklek så fenorna liknar varandra så får du liknade egenskaper.

Tänker du köra fullcambrade race segel på brädan? Brädan svänger kvickt, för kvickt för ett trögt race segel tror jag, men man kan ju alltid testa.

Ett annat tips är att inte bry dig för mycket om prylarna utan surfa med dom du har. Prylar kan inte ersätta TOW.

Time on Water? Är ute så fort jag kan…

Fullcambrade?… Ne… Men jag har gjort lite investeringar så nu har jag mitt på det torra. Införskaffade 5.0 5.7 simmer onshore, 6.9 zerofive för totalt 1400 kr, brädan för 4500 och 2 master. Tycker jag var rätt okej för en helt ”ny” utrusting ! ! Bomen får hänga med än så länge, likså fars gamla våtdräkt från 93 😉

Kommer framförallt segla på Roxen då jag inte bor i Uppsala längre, blir väll att ta hem grejorna på sommren dock så lite ekoln vatten ska det nog bli..

Kanske lite för prylfixerad men har igentligen inte lagt ner så mycket pengar än, under 10 000 kr för en j*vla massa saker. Okej… rrd vågisen var helt onödigt men va fan… 500 kr ?! Kan jag lika gärna ta ut till sommarstugan och åka på efter en båt eller något…

Ses på vattnet i sommar!

Edit:
    Angående prylar.

Jag lärde mig surfa med mina föräldrars gamla saker från mitten av 90 talet, folk sa att det skulle gå åt h’elvete att börja med 105 liters och race segel. Men se? Det gick väll rätt okej: Nu när jag har lärt mig grunderna ville jag ha lite modernare grejor och det har jag fixat nu. Folk idiotförklarar mig när jag säger att jag började på en mistral energy och camber segel, så är jag pryltokig?. nej; jag vill bara ha så mycket kul som det möjligen går !

• surfmeister

Medlem
    8 december, 2007 vid 10:49

FW98, Fanatic 2006 mao. Seglar denna fantastiska bräda själv och skulle vilja påstå att fenvalet beror mkt på var du tänker segla samt din vikt, teknik etc. Standard fenan har inte så mkt tryck (mer anpassad mot freemove än freeride) och jag har seglat med 6.4 (mitt största segel) på den fenan och det är för mig på gränsen (min vikt 84kg). Om jag har riktigt bra tryck i 6.4 fungerar den bra men den ger inte mkt lyft i ”på-gränsen-till-planing” förhållanden. Däremot fungerar den riktigt fint med 5.7, både i vågor (t ex Apelviken) och för b&j. FW98 har utan tvekan sweetspot runt 5.7-5.8 (brädan är sweeeeet i vågor med 5.7) och fenan passar riktigt bra med den storleken.

Om du väger lite mindre kan du säkert använda standardfenan med 6.9 men förvänta dig inte ngt driv. Det bästa är att testa först och inhandla om du känner att det behövs. Drake (riktigt fina G10 fenor, säljs av Onwater.se) har större fenor för US-box som bör kunna passa vid behov.

Dock kommer en bra vågfena göra underverk för brädan när du seglar vågor. Själv seglar jag i vågor med en 24cm Drake Natural Wave G10 som passar fantastiskt bra med 5.0-5.7. Den är en mkt flexibel fena och har ungefär samma driv som din 22cm MFC Onshore. Därför har du definitivt en bra fena för 98:an i vågor (har för mig att Dr Masse seglade FW98 med 22 MFC….).

• tim-eriksson

Medlem
    8 december, 2007 vid 15:44
    surfmeister;433194 wrote:
    FW98, Fanatic 2006 mao. Seglar denna fantastiska bräda själv och skulle vilja påstå att fenvalet beror mkt på var du tänker segla samt din vikt, teknik etc. Standard fenan har inte så mkt tryck (mer anpassad mot freemove än freeride) och jag har seglat med 6.4 (mitt största segel) på den fenan och det är för mig på gränsen (min vikt 84kg). Om jag har riktigt bra tryck i 6.4 fungerar den bra men den ger inte mkt lyft i ”på-gränsen-till-planing” förhållanden. Däremot fungerar den riktigt fint med 5.7, både i vågor (t ex Apelviken) och för b&j. FW98 har utan tvekan sweetspot runt 5.7-5.8 (brädan är sweeeeet i vågor med 5.7) och fenan passar riktigt bra med den storleken.

Om du väger lite mindre kan du säkert använda standardfenan med 6.9 men förvänta dig inte ngt driv. Det bästa är att testa först och inhandla om du känner att det behövs. Drake (riktigt fina G10 fenor, säljs av Onwater.se) har större fenor för US-box som bör kunna passa vid behov.

Dock kommer en bra vågfena göra underverk för brädan när du seglar vågor. Själv seglar jag i vågor med en 24cm Drake Natural Wave G10 som passar fantastiskt bra med 5.0-5.7. Den är en mkt flexibel fena och har ungefär samma driv som din 22cm MFC Onshore. Därför har du definitivt en bra fena för 98:an i vågor (har för mig att Dr Masse seglade FW98 med 22 MFC….).

Tackar. Då är det bara ut och testa ! om några månader…

Väger bara 74 kilo och har kass teknik än så länge, så jag borde nog kunna lära mig segla med standard fenan på 6.9. håller utkik på köp/sälj efter bra beg fenor så kanske jag hugger en 🙂

• jester

Medlem
    9 december, 2007 vid 14:34

Det känns som om orginalfenan är ”onödig”, verkar ju lite för ambisiöst att ha en fena till varje segelstorlek… 22 cm på 5.0, 27 cm på 5.8 och 32 på 6.9…

Det är snarare tvärtom, det är smart… Om man känner sig lite överriggad, så kand et faktiskt hjälpa att bara slänga på en mindre fena på brädan. Enklare än att rigga om, helt klart.

• rasmus_w

Medlem
    10 december, 2007 vid 00:16

Jag är själv inne på ungefär samma tankar men det känns som jag är för tidigt ute för att bestämma mig. Jag har en alldeles ny freewave 86 och har mest tänkt segla den rakt fram och har därför försett den med dubbla bakstroppar för att kunna få hälen runt railen och panga på rejält, men fenan är ju en 25 cm freewave-sak.

Efter en segling har jag kommit fram till att det är lite knepigt att segla så men inte omöjligt och det är rätt enkelt att klura ut vad som funkar och inte. Vill man köra med liten fena och trycka hårt med bakfoten måste man segla fort, gör man det när farten är lite sisådär så får man antagligen spinout. Som tur är så är ju freewavefenan rätt tunn och brädan snabb så om man bara har hyfsat med power i seglet så är det inte så svårt att få upp brädan i tillräcklig fart.

I princip tror jag att 25-fenan funkar rätt bra med 5.7, som är det största jag tänkt ha på brädan, dessutom är det ett freestylesegel och inget cambermonster. Det kan hända att jag skulle få ut mer lättvind med en lite större fena men just nu tror jag mer på en extra fena för att ändra egenskaperna. Kanske en lite rakare fena (Sr6b och liknande är nog overkill) på 28-30 cm för plattvattensegling, kanske en lite mer böjd och lite mindre sak för vågsegling med små segel, men nycketordet är nog mest att variera känslan. Sen verkar det som att originalfenan tjuter.

Sen ska sägas att om det inte känns helfel så fort man ställer sig på brädan (50 cm fena ihop med ett racesegel på 9,7 kvadrat var ett sånt fall för mig) så tror jag på att segla in sig någorlunda ordentligt på originalfenan innan man funderar på att komplettera.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications