Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterpyssel: Laga segel

• Vinterpyssel: Laga segel

Publicerad av spray på 27 november, 2007 vid 22:40

Jag behöver laga mitt V8 segel lite grann, sömmarna längst nere mot masten till har börjat tendera att försvinna av skavet från ”sandpappret” på brädan.:frown:

Hur fixar man detta lättast? Är det något man kan göra själv eller måste man lämna ifrån sig grejorna och vad kostar det isåfall?

tsss svarade 17 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    28 november, 2007 vid 00:43

Lämna ifrån dig om du vill göra det. Själv har jag ett 15 år gammalt segel med liknande slitage som fortfarande håller ihop. Jag har en känsla av att sömmarna är rätt mycket för syns skull, mycket av kraften tas upp av tokstark tejp.

Nu ska jag inte säga att det är så i de delar av seglet där belastningen är som allra störst, men jag såg en gång ett av Anders Bringdals prototypsegel. Jag kunde inte se en enda söm i seglet, allt verkade hållas ihop av tejpen.

• spray

Medlem
    28 november, 2007 vid 10:37

Jasså det är tejpat också, då kanske det håller ändå..?

Jäkla dumt att brädan är som en slipmaskin på seglet, men det kanske är mest i början när man är nybörjare.

Får väl ringa och höra mig för vad en rep. kan tänkas kosta (?).

Att sy själv är kanske inte att rekomendera?

• ola_p

Medlem
    28 november, 2007 vid 11:43

Vänta med det tills det börjar släppa… Jag har haft segel som sett helt trashade ut men ändå hållit ihop.

Klart att du sliter mer som nybörjare, när du bli bättre så kommer du ju segla mer och dra mindre rigg…

• svenne

Medlem
    28 november, 2007 vid 12:52

Köp kraftig nylontråd (”björntråd”), ett par rejäla nålar och använd en näbbtång att pressa genom tråden med. Jag hade sönder en söm av misstag på ett segel och lade en extra tråd i samma hål som redan fanns, jag körde med dubbel tråd och spände ganska hårt. Håller än och den sömmen lär överleva resten av seglet.

• jester

Medlem
    28 november, 2007 vid 15:47

Eller lägg ett lagerspinnakertejp över sömmen, så blir inte skadan värre på ett tag iaf.

Skall du sy har jag hört att vanlig tandtråd skall fungera bra (har inte testat själv)

• nlc

Medlem
    29 november, 2007 vid 19:15

@Svenne 431229 wrote:

Köp kraftig nylontråd (”björntråd”), ett par rejäla nålar och använd en näbbtång att pressa genom tråden med. Jag hade sönder en söm av misstag på ett segel och lade en extra tråd i samma hål som redan fanns, jag körde med dubbel tråd och spände ganska hårt. Håller än och den sömmen lär överleva resten av seglet.

Vad ska man använda sig av för sömnadsteknik när man kör nål å tråd för hand? Skomakarsöm kanske ?

• tsss

Medlem
    30 november, 2007 vid 21:54

@NLC 431535 wrote:

Vad ska man använda sig av för sömnadsteknik när man kör nål å tråd för hand? Skomakarsöm kanske ?

Skomakarsöm? Det är väl sån där dubbel söm med två nålar?? Låter som overkill…

Tyvärr svårt att få tag på riktiga segelmakarnålar för handsömnad. Ofta säljs ett helt set med konstiga nålar i båttillbehörsaffärerna, men bara en av dom är ok för vanlig rak segelmakarsöm. (På segelfartygens tid syddes hela seglet för hand, med vanlig raksöm- dvs den enklaste typen av söm som finns. Jag har en nål från 60-talet som väl är decimetern lång, samt 8-9 mm tjock. Obrytbar men passar bättre till ostindiefararens prylar än till mitt Naish-segel. Förr i världen såldes således nålar i många olika storlekar, men det var då det) Nålen är trekantig längst fram och har rundade kanter på triangeldelen, för att inte skära i duken. Sen behövs förstås handsömnadstrådtråd, kan vara svår att hitta men segelmakaren har nog. Annars kan man köpa en tunn 3-slagen dacronlina, där man kapar en bit – drar isär kardelerna och använder en enda kardel som sytråd. Tråden skall vaxas med bivax, det underlättar betydligt. Även en segelmakarhandske behövs, det är en läderkonstruktion med en tryckplatta i stål som man sätter på handen och sen trycker nålen framåt med, när den skall pressas igenom duken.
    Ett brädsegel har ofta partier där det kan var 6-10 lager duk på varandra. Även med justa grejor är det svårt att komma igenom, så i värsta fall borrar man ett 1,5 mm hål genom lagren där nålen ska igenom. (Försiktigt, bryt inte av borren. Och akta nålen – är man oförsiktig så bryts den av vid ögat när man kommit igenom och skall dra tråden efter. Ofta måste man ta tag med en tång för att orka dra ut nålen ur seglet. Segelmakarna på 1800-talet hade nypor som var som skruvstäd, dom sydde månader i sträck på väg till Kina)

Att sy på en vanlig hushållsmaskin funkar ok, när man bara ska igenom 1-3 lager duk eller monofilm. Ska bättra sömmar i kanten av lattfickorna måste först lattan ut. Och sen behöver man en krallig hushållsmaskin som ägaren inte räknar med att få tillbaka. Största nål du kan hitta (130 kanske) samt dacrontråd. (Finns där dom säljer segelduk o sånt; Skeppsholmen i Stockholm- Råseglarhuset, där kan man hitta tråd, segelduk mm ) En gammal ateljésymaskin klarar kanske 5-7 lager men går bet på att t ex sy i toppen på seglet. Där krävs bautagrejor som bara segelmakare har. (Björns segelvård i Sthm har en sån maskin, där fick han litet gratisreklam. Jag har ibland köpt märkduk och sådant av honom, så det är han värd)

• swe-496

Medlem
    1 december, 2007 vid 05:52

Man kan köpa en nål för att sy i skinn och läder till en valig hushållsmaskin.
    Har använt det när jag var yngre och inte hade råd md dyra segelmakare;).
    Jag använde en tråd som man har till campingtält och båtkapell.
    Den tråden funkar hur bra som helst. Mycket hög brottgräns.
    Starkare än björntråd.
    Ska man igenom fler lager än 4-5 så blir nog resultatet bättre om man kan lämna det till en segelmakare.
    Hade ett segel hos Björn (mmm gratisreklam igen, men han e bra) i somras.
    Kostae mig 200:- att laga en liten reva jag hade fått i nedhalet.
    Jag skulle ju tippa på att det skulle bli samma pris för att lappa ihop en söm. Men det kanske ä lite krångligt att skicka ett segel till Sthlm från Leksand för en smärre reparation;)

• saratoga

Medlem
    1 december, 2007 vid 17:01

Liquisol har jag använt på segel förut. Finns på tub, bara att lägga ett lagom tunt lager över sömmen/skadan, eller som förebyggande på utsatta ställen.

• madmaxx

Medlem
    28 december, 2007 vid 14:24

@SWE 496 431822 wrote:

Man kan köpa en nål för att sy i skinn och läder till en valig hushållsmaskin.
    Har använt det när jag var yngre och inte hade råd md dyra segelmakare;).
    Jag använde en tråd som man har till campingtält och båtkapell.
    Den tråden funkar hur bra som helst. Mycket hög brottgräns.
    Starkare än björntråd.
    Ska man igenom fler lager än 4-5 så blir nog resultatet bättre om man kan lämna det till en segelmakare.
    Hade ett segel hos Björn (mmm gratisreklam igen, men han e bra) i somras.
    Kostae mig 200:- att laga en liten reva jag hade fått i nedhalet.
    Jag skulle ju tippa på att det skulle bli samma pris för att lappa ihop en söm. Men det kanske ä lite krångligt att skicka ett segel till Sthlm från Leksand för en smärre reparation;)

Var hittar man denna Björn som lagar segel??

• tsss

Medlem
    28 december, 2007 vid 15:47

@Madmaxx 435724 wrote:

Var hittar man denna Björn som lagar segel??

Sthm: Östgötagatan 33 5 tr utan hiss

han har mail: laga@segel.nu

• wilund

Medlem
    28 december, 2007 vid 15:53

Björns Segelvård
    AdressuppgifterBjörns Segelvård
    Östgötag. 33, 116 25 STOCKHOLM 08-641 01 88
    Mobiltfn 070-641 50 88
    E-post
    Han kan nog göra det medans du väntar , om du har vägarna förbi .
    mvh Oscar

• msjufyra

Medlem
    28 december, 2007 vid 17:24

Tänk på de kinesiska barnarbetarna, köp nytt…!

• pure

Medlem
    28 december, 2007 vid 20:42

@Spray 431194 wrote:

Jasså det är tejpat också, då kanske det håller ändå..?

Jäkla dumt att brädan är som en slipmaskin på seglet, men det kanske är mest i början när man är nybörjare.

Får väl ringa och höra mig för vad en rep. kan tänkas kosta (?).

Att sy själv är kanske inte att rekomendera?

Tror det är dags för lite blommor och bin snack..

det är viktigt att du använder skydd

Du bör trä på den på ”masten” innan varje session.. men använd inte naglarna för då kan du skada skyddet.. Detta skydd har hjälpt mig att undika både skav och oönskade nytillskott i segelfamiljen..

För att laga mastficka med [thread=53258]liquisole[/thread]

• stoorfaen

Medlem
    31 december, 2007 vid 14:38

Jag är lite inne på Rasmus_W’s spår, tror att det i mångt och mycket är en ögondetalj. Jag skulle vara lite rädd att sy nytt med för tjock nål/tunn tråd…känns som att hålen i monofilmen som man gör med nålen blir perfekta initieringsställen för kommande utmattningssprickor…jag tror att sömmarna snarare är till för att hålla duken dikt an monofilmen snarare än att bära några dragbelastningar i seglet, eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterpyssel: Laga segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.