Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterpyssel: Laga segel

• tsss

Medlem
    31 december, 2007 vid 18:50

@stoorfaen 436154 wrote:

Jag är lite inne på Rasmus_W’s spår, tror att det i mångt och mycket är en ögondetalj. Jag skulle vara lite rädd att sy nytt med för tjock nål/tunn tråd…känns som att hålen i monofilmen som man gör med nålen blir perfekta initieringsställen för kommande utmattningssprickor…jag tror att sömmarna snarare är till för att hålla duken dikt an monofilmen snarare än att bära några dragbelastningar i seglet, eller?

Man syr aldrig direkt i monofilmen. Om du tittar på ett segel så kan du se att alla sömmar som går över partier med monofilm, alltid har någon annan (vävd-)duk på båda sidor om filmen. Antingen självhäftande märkduk i dacron eller olika typer av förstärkt duk.

Du har självklart rätt i att tråden mest är till för att öka friktionen mellan lagren och inte särskilt mycket för att ta upp draglast.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications