Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › viper wave/viper 75
-
viper wave/viper 75
Publicerad av anonym-anvandare på 19 juni, 2004 vid 10:49Nån som har testat båda och ser skillnad, några komentarer, lönar det sig betala en tusing extra, hur är de allt som allt hålbarhet m.m
basse svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag har både Viper Wave och Viper 75. tycker att det är riktigt stor skilnad, om vi säger att det är en 430 mast du skall ha så väger viper75:an 1,85kg. och viperwaven 1,55 och det är ju lite i alla fall, ett par blöta stroppar! Men framförallt är Viperwave masten mycket mer följsam en vad 75:an är,
kör. även viper wave som 460 till min North-Sail Disco COMP 6.6 & och där till funkar den skit bra! Vilket inte 75:an gjorde.
på Disco COMP 5.9 fungerar waven också bättre en vad 75:an gjorde, men skillnaden är inte lika stor! men den känns fortfarande mer som om det är en del av seglet, 75:an kan kännas lite svajig i bland….
men om du skall köra med ex 400,380 mast så tror jag inte du känner mycket skillnad, den stora skilnaden är ju i dom stora seglen!!När du börjar kommer ner till 5.3 Så märker i alla fall inte jag någon större skillnad på viperwaven och 75:an men som sagt, större segel, bättre master, men fortfarande känns den lite svajjlig, men väldigt liten skilnad med sådanasegel som är under 5.5 men om du skall köpa dig en viper Wave se till att du har en bom som inte behöver RDM adapter för att klämma fast den, för denna lilla saken SUGER! går inte att få nått bra fäste på masten hur jävla hårt du en spänner den, kasar ner hela tiden!! SUCK!
Men varför snåla på en sådan sak, 1000:- om du räkar på hur mycket du bränner på en ett år, vad är 1000 pix? slår ett STORT slag för viperwaven
-
Tack, jag undrar bara med vilka bommar du kör, för jag kör på norths bommar och borde inte de funka till masterna eller funkar de endast till viper 75, det är altså en 430 mast som ska inköppas, användas till disco 5,9 och instinct 5,3. lite klurigt, de borde ju rent logiskt passa till norths bommar, har för närvare en progresion comp men en wavekolbom ska nog inköppas så fort alubommen pajar,
så funkar det med de bommarna?
-
North bommarna funkar exemplariskt med northmasterna, värre är det med lite äldre chinook exempelvis… Alla vipermasterna har mig veterligen samma diameter vid bommen, min stingmast är dock tjockare…
-
Vet inte om Ian blir så glad nu när jag avslöjar hela hans affärside (IH custom shims). Den bygger nämligen på att man köper en viper wave mast och har fel bom till. Precis so ni säger så glider bommen ner när man använder shimmen. Då tar man en liten bit cykelslang (ca 8*3 cm) och limmar på vilket gör att bommen sitter som en kärvad mast, dvs grymt bra.
-
Dom borde ju ha samma diameter, tror att det är så. måste säga att det var ett bra tips att sätta slangen där
men jag har faktiskt ett ännu bättre. köp dig en riktig bom direkt! 
Surf on!
Logga in för att svara.