Taggad: 

• Oregistrerad

Gäst
    8 januari, 2008 vid 07:45

Efter 37 timmars resa till Auckland har jag nu en vecka på mig att ställa om dygnsrytmen 12 h och träna innan VM kör igång. De flesta seglare som är här är extra taggade -detta VM gäller inte bara medaljer -Det finns 9 nationsplatser kvar till sommarens OS -22 nationer som inte lyckades kvala in sitt land på VM 2007 slåss om dessa sista 9 OS-platser.

Rapporterar mer senare, kan nämna att det är 25 grader och perfekt shorts segling 🙂

/Johan Ekstedt

• svenne

Medlem
    8 januari, 2008 vid 08:58

Kom igen nu Johan, för helvete!!! 🙂

• Oregistrerad

Gäst
    8 januari, 2008 vid 09:55

Stå på Johan.

Ønsker deg all lykke til der borte.

Surfhilsen

Anders
    N12

• imported_macts

Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:52

Lycka till Johan, kör så det ryker!

• thomme

Medlem
    11 januari, 2008 vid 19:49

Segla med skallen och pumpa järnet med armarna. Hela UVK håller tummarna.
    Vi kör här hemma med, premiär surfat i dag.
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55224

• imported_macts

Medlem
    12 januari, 2008 vid 12:32

Johan i närbild från ett övningsrace:
    http://www.boards.co.uk/main/article.asp?a=2547

• thomme

Medlem
    13 januari, 2008 vid 21:10
  • Oregistrerad

Gäst
    13 januari, 2008 vid 21:54

Tack för supporten från andra sidan jordklotet !

Denna förta dag med lättvind dominerades av de asiatiska kval länderna där Korea och Thailand kopplade greppet om OS-platserna tätt följt av Ryssland.

1 Korea
    1 Thailand
    3 Ryssland
    4 Austarlien
    5 Indonesien
    6 Slovaskien
    7 Litauien
    8 Estland
    9 Venezuela

13 Sverige (4 placeringar utanför OS-plats),
    14 Norge

Hade en dålig dag med två riktigt dåliga starter…Hoppas på lite mer vind…Jag skriver lite varje dag med fokus på kvalificeringen på hemsidan – http://www.vindsurfing.se /Johan

• Oregistrerad

Gäst
    15 januari, 2008 vid 15:43

Lycka till

• wilund

Medlem
    15 januari, 2008 vid 17:50

Lycka till, nyp en av OS-platserna nu!

• Oregistrerad

Gäst
    24 januari, 2008 vid 17:04

Hur gick det? är tävlingarna klara?

• Oregistrerad

Gäst
    27 januari, 2008 vid 08:58

@Oregistrerad 440667 wrote:

Hur gick det? är tävlingarna klara?

Se http://www.vindsurfing.se/8.php

• spray

Medlem
    27 januari, 2008 vid 09:35

Är svenskan nöjd med sin insats? Skithäftigt att bara få vara med ju =)

• johanekstedt

Medlem
    28 januari, 2008 vid 08:14

@Spray 441130 wrote:

Är svenskan nöjd med sin insats? Skithäftigt att bara få vara med ju =)

Inga svenska tjejer med i RS-X, men 80 tjejer från andra länder, bl a har Norge en topp 20 tjej i Jannicke Stålström och Finland har Tuuli som är med i toppen i lättvind (tidigare jolleseglare så skicklig på taktik). Danmark har Bettina, hon är dock liksom danskarnas manliga OS-hopp klart bäst i planingsvindar. Alla deltar i OS i sommar där man väntar sig svaga vindar och får jag gissa är det Jannike med sin rutin som kan vara den som är med och slåss om medaljerna.

Min personliga insats är jag totalt sett inte nöjd med.

Jag är dock nöjd med lättvindsseglingen. Jag har tidigare alltid fallit i totalresultatet så fort det blivit dagar med lättvind men efter mycket träning och även fokus på fysträning (då lättvindssegling är extremt fysiskt med all pumpning) så kunde jag prestera ok i lättvinden.

Kanske fokuserade jag träningen för mycket på lättvindsseglingen och tog planingsseglingen för given, för nu var det i planingsvindar jag misslyckades stort i och presterade sämre än normalt. Jag skulle behövt prestera på toppen av min förmåga här för att kvalat in.

Totalresultatet blev dåligt eftersom jag efterhand blev tvungen att chansa mer och mer för att fortsätta ha en chans på en OS-plats. Roligaste minnet av detta är då jag 20 sekunder före start bränner förbi alla med minsta marginal (ja jag kanske snuddar några med tanke på upprörda skrik om Sweden..) för att komma ett par sekunder för tidigt till slutet av startlinjen och då tvärbromsa genom att pressa fram seglet och där råkar stå några som vill göra barbordsstart som får mitt segel i fejan -gissa om jag var populär då 🙂

Summa sumarum: Missnöjd då drygt två års hårt satsande inte resulterade i det jag siktat på (en OS-plats) samtidigt som jag vet hur hård konkurrens det är om dessa platser. Många nationer ser OS-klassen som den mest prestigefyllda och lägger därför mycket stora resurser på att ha surfare representerade på OS medan vi saknar en bra OS-surf tradition i Sverige. Jag har därför fått göra min satsning i kombination med jobb och fått ta hjälp av danska landslaget och deras coach Jakob i min träning.

/Johan Ekstedt
    ps. Men visst är det kul att vara med på så här stora regattor oavsett resultat 🙂

• jesper_b

Medlem
    28 januari, 2008 vid 10:15

Jag tycker det är sååå himlans supercoolt att en gammal raceveteran, farsa, företagare, husägare, mm gör en så där seriös OS-satsning som Johan har gjort. Toppen av familjen att ställa upp också. Stor eloge!!

Om man sedan lyckas nå sina mål eller inte är kanske inte det viktigaste. Vi svenskar har en himlans förmåga att hänga upp oss på huruvida vi lyckas eller misslyckas. Jämför med t ex amerikanarna där man snarare fokuserar att försöka/satsa. Även ett ”misslyckat” projekt kan vara en merit på andra sidan pölen.

Kör så det ryker!

/Jesper B

((I vissa sammanhang kan man väl dock tycka att den svenska lite mer försiktiga stilen har sin plats, typ när det gäller att avfyra ett automatvapen, starta ett krig och så.))

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.