Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › VVK+Klittmöller+Sjön=?
-
VVK+Klittmöller+Sjön=?
Publicerad av adde på 4 oktober, 2004 vid 06:02Är det någon från VVK som var i Klittmöller i helgen som kan uppdatera oss om hur det ligger till med sjön?
…och hur var det i övrigt?
/adde
manno svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Enligt killen i surfshopen i Klitmöller så har markägaren ”stängt” parkeringen vid sjön tillsvidare, men förhandlingar verkar pågå mellan Thisted kommun, Surfklubben och markägaren…så det är väl bara att avvakta och se vad som händer…
Eftersom det var S-SO och ganska svaga vindar så kördes det freestyle/freeride/kite i Krik (ligger innanför Agger), vilket fungerade bra och var nästan lika långgrunt som på sjön.
-
Enligt säkraste källorna som finns på plats (dvs. surfshopen i Klitmöller) så är segling på sjön ej önskvärd för tillfället. De jobbar på en lösning men ser ingen i dagsläget.
Vi funderade dock på om det bara gällde p-platsen eller om man kunde smita ner till sjön på något annat ställe, för de kan väl inte stänga av själva vattnet? Men det var inte aktuellt för oss att utmana ödet då helgen bjöd på SO-SSO vindar och vi åkte därmed till Krik (Limfjorden innanför Agger) där det blev fin freestylesegling. Tre av tre dagar för vissa, jag själv avstod gårdagen då det bara tidvis var drag i 6.4:an. Lördagen var det dock action med fullt drag i 5.6. Några duktiga danskar visade sig men svenskarna dominerade vattnet – i alla fall i antal
/Staffan
-
Svar till:
Enligt killen i surfshopen i Klitmöller så har markägaren ”stängt” parkeringen vid sjön tillsvidare, men förhandlingar verkar pågå mellan Thisted kommun, Surfklubben och markägaren…så det är väl bara att avvakta och se vad som händer…
Eftersom det var S-SO och ganska svaga vindar så kördes det freestyle/freeride/kite i Krik (ligger innanför Agger), vilket fungerade bra och var nästan lika långgrunt som på sjön.
[/ QUOTE ]
Hehe… Vi är inloggade och svarar simultant i VVK
/S..
-
Låter lovande. Min danska är lite krasslig, men jag fattade det som om bondens krav är att det upprättas en toalett på platsen.
Vi har vid något tillfälle seglat vid rastplatsen som är på mitten av sjön, där är det dock förbud fram till 30:e augusti tror jag. Sen är det inte långrunt heller…
/adde
-
hmmmm. jeg trodde hele sjøn var stengt for surfing etter 30.sept pga. noe naturreservat-greier.
-
Svar till:
Låter lovande. Min danska är lite krasslig, men jag fattade det som om bondens krav är att det upprättas en toalett på platsen.
Vi har vid något tillfälle seglat vid rastplatsen som är på mitten av sjön, där är det dock förbud fram till 30:e augusti tror jag. Sen är det inte långrunt heller…
/adde
[/ QUOTE ]
Toalett och Kiteförbud var väl bondens önskemål.
Toalett vet vi behövs, vi som varit där vet att det pinkas och skits lite överallt. Placeringen av toaletten var en knäckfråga för miljömyndigheten, svårt pga. massa naturskydd, fågelskydd och vad det nu var. Frågan är om det inte är bättre att ställa upp en toa inom ett naturskyddat område än att alla sitter och skiter i buskarna… Men skyddet av marken precis på det ställe toaletten ska stå kanske är viktigare än att skydda en hektar från avlopp… hua… Miljöinspektörers logik är inte alltid lätt att förstå.
Kiteförbud ville bonden ha pga att kiteare startat och landat sina drakar ute på hans åker. Och är det något som bönder ser rött för så är det om någon trampar på deras grödor!Jag har inte hört om att det skall vara totalförbud pga naturskydd. Det brukar sällan vara förbud av biologiska/-topiska skäl på höstarna, vilka naturskydd det än gäller. På våren kan det däremot finnas behov av skydd för biologisk mångfald, fågelskydd etc.
Vi får hoppas att surfklubben och bonden kommer överens och idkar påtryckning på miljömyndigheten så att vi får en toa och en öppen parkering. Det är många som gjort sina första staplande framsteg i sin vindsurfingkarriär på sjön i Klitmöler!
/Staffan
-
Svar till:
…och hur var det i övrigt?
[/ QUOTE ]
Jo tack! 3 välfyllda sopsäckar med tomma ölflaskor/burkar blev facit efter helgen…dvs när solen gått ner ägnade vi lite tid åt vad Göteborgarna brukar kalla ”dricka bôrsa & tjôta”!
-
Det är vindsurfing förbjuden i hela sjön förutom i den östra änden. Så kan man inte komma till vattnet där blir det knepigt att surfa.
En toalett ligger det ganska (gångavstånd) nära, på andra sidan vägen. Dock var den ful upp till kanten när vi var där, bläh
Logga in för att svara.