Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vw-buss??
-
vw-buss??
Publicerad av belsebubben på 18 juni, 2000 vid 22:11hallå, jag undrar vilken vw-buss jag ska köpa, jag vill ha den för under ca 10 000, vilken årsmodell är snyggast å framför allt, vilken kronglar minst??
krille svarade 24 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Jag köpte en Transporter -82:a för två år sedan. Visst har det blivit en och annan reparation men bara på normala slitdelar. Du ska ha en Transporter inte äldre än 79-80 för då bytte de modell till den större fyrkantigare varianten som fanns ända in på 90-talet. Den ska inte heller vara yngre än -84 för då bytte de konstruktionside så de blev sämre bilar totalt sett. Min -82:a är lättmekad ser ut som en slutet på 80talet bil och är mycket bensinsnål (2,0 insprutmotor). Mätte förra året när vi gjorde en frankriketripp och fullastad på taket och smockad med folk och prylar drog den 1,3 i snitt. Inte illa! Nackdelar kan väl vara att de är sidvindskänsliga och sackar i uppförsbackar men det får man ju leva med.
-
Vad konstruktionside som de bytte 84:a förklara?
Detta har jag aldrig hört talas om?
Över till bussen vill du köra över 100 km/h skaffa den kraftigare insprutningsmotorn med 5 växlar vill du ha lättmekat samt en pålitligare motor skaffa en med förgasar motor. -
VW började väl sätta vattenkylda motorer i bussarna runt -84, eller?
Vad jag har förstått var det en del problem med detta de första åren. Kanske det mannen syftar på? -
Skall man använda bussen året om så rekomendear jag att köpa en med vattenkylning dvs en efter 84:års modell och då har man sannolikt lite mindre problem med rost o dyl. Men jag håller med om att 2.0 med insprut e en klassiker då jag haft en sådan under 6 år innna rosten tog den till dom sälla, men´motorn gick som en klocka på den.Inte ett problem på 6 år Har dock en 86:a idag med vattenkylning och det är gott under vintersurfet, om man nu tänker köra med den på vintern. Annars e en eber-sprakare nog ett måste, eller en fetestor lusekofta som täcker hela kroppen 🙂 Mitt tips, köp en 85-89:a skåp billigt….har en själv som säljarn sa…..
-
Som helt opartisk ägare av en kleinbuss typ 2 från -74 skulle jag vilja ta upp utseende frågan. Varför stressa i en fyrkantig 80-talist, när du kan glida runt i en rund avslappnad 70-talist?! Den kanske inte rymmer lika mycket, och är inte lika snabb, men en 150 säng (200cm*150cm) får du lätt plats med och 90km/h är inga problem (drar då ca 1l/mil).
Jag köpte min buss av ett äldre par för 8000kr. Den är i mycket fint skick, och har endast gåt 10000mil!!!
Om du får chansen att köpa en 70-talare i bra skick, tycker jag definitivt att du skall slå till! -
Håller med, skicket betyder allt. Har haft två st 70-talare under dom senaste åren och nu har en 86:a. Är toknöjd med allihop. Tänk tanken att få ha en typ sen 50-talare som Jeppe i mintcondition, babyblå med 6-volt och takfönster……hittar man en fin buss med bra pris(oavsett år), slå till vetja…
Logga in för att svara.