Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport WA – Perth

• WA – Perth

Publicerad av mrydremark på 30 september, 2007 vid 18:41

Tja. Funderar på att åka iväg till Australien och surfa lite. Men skulle behöva lite tips.
    Det är första gången jag reser utanför sverige och surfar så de e lite frågor som behöver besvaras.

t.ex. vad är bäst? Att ta med egen utrustning eller hyra/köpa där? (Ska va borta 1 år)
    vad kostar det att ta med grejer på flyget?
    Bra spots runt perth med inte för extrema vågor, vill inte krossas mot nått rev, men ändå uppleva lite lagom stora vågor. Kanske lite Chopp vågor att hoppa bland.

MVH/ Anders Linsurf

hanko svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • hanko

Medlem
    1 oktober, 2007 vid 05:43

@MrYdremark 419074 wrote:

Tja. Funderar på att åka iväg till Australien och surfa lite. Men skulle behöva lite tips.
    Det är första gången jag reser utanför sverige och surfar så de e lite frågor som behöver besvaras.

t.ex. vad är bäst? Att ta med egen utrustning eller hyra/köpa där? (Ska va borta 1 år)
    vad kostar det att ta med grejer på flyget?
    Bra spots runt perth med inte för extrema vågor, vill inte krossas mot nått rev, men ändå uppleva lite lagom stora vågor. Kanske lite Chopp vågor att hoppa bland.

MVH/ Anders Linsurf

Härligt avis man blir nu då!! Jag har själv två resor till WA under slutet av 90-talet. !! Lancelin, strax norr om Perth är bra….kan bli STORT under vissa förutsättningar men ett par olika rev att segla på. Plattvatten innanför så du kan känna på grejerna innan du smiter ut i vågor. Även Geraldton är fint att ha som bas om man inte är extrem vågseglare! Flera beacher där oxå med olika svårighetsgrad. På t ex Point Moore har du ett litet rev som kallas ”kiddies” så då förstår du att det är lite snälla vågor där! På samma break har du ”Hells Gate” som är lite mer brutalt!! Norr om Gerlaldton har du Coronation Beach som bjuder på fina hoppvågor och snäll botten! Sunset beach i Gerlaldton ger ibland (sällsynt på vintern) underbara vågor att rida. Vill du senare ha riktigt hardcore så får du ge dig upp många mil norr om Gerlaldton till ett ställe som heter Gnaraloo….Beryktat för sin ”låååånga” vågridning.
    Jag hade Geraldton som bas båda gångerna och körde rundor därifrån. Rätt schysst ställe när det inte blåser. Jag var där nov-feb de ggr jag var där.

Jag tog med bommar, några segel och annat smått o gott o köpte bräda där. Bra beg.marknad både i Perth och Geraldton. Ett å annat segel blev det oxå efter lite krascher. Jag klarade mig med 35-40kg bagage. Dyrt med övervikt. Vi flög British Airways/Quantas och det kändes som dom var Surf-vänliga. Lite tjafs på Arlanda första gången men i takt med att incheckningskön ökade så smet grejerna med…..!

Bil köper du i Perth hos Mr McGoo Motors. Dom är suveränt schyssta mot surfare!! Hämtade ex. mig o polarna på flygplatsen. Hör av dig om du önskar mer tips….

• oscar

Medlem
    1 oktober, 2007 vid 07:49

Tja Anders, jag och Freddie var där 2001 i 2.5 månad. Ska du plugga i Perth?

Lancelin 1 timme med bil norr om Perth är grymt att börja i. Stor plattvattenlagun med rev utanför där det finns vågor för alla nivåer. Finns ett grymt hostel att bo på. Coronation i Geraldton är också grymt men ligger 40 mil norr om Perth.

Vi var där januari – mars och jag körde 5.0 90 % av tiden men i mars börjar vinden att avta så då kan det behövas större grejer. Finns mkt begagnat där men det kan vara ganska slitet då man ju nästan kan segla varje dag….

Finns även flera ställen runt Perth men de testade vi inte. Kolla in http://www.windsurfwa.com för mer tips. Finns så grymt mkt spots överallt!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications